Ammeslutt...?

FruGlad

Elsker forumet
Tror det går mot ammeslutt her, jeg. Etter at jeg sluttet med nattamming har jeg fått mindre melk, men lillegutt har blitt ammet 5-6 ganger i løpet av dagen. Nå tenkte jeg at jeg skulle prøve og sakte kutte ut ammingen ett og ett måltid etterhvert som han blir flinkere til å drikke av tutekopp (han spiser 4 måltider med fast føde). Men nå tror jeg det går mot en noe raskere slutt. Han har fått én tann og den bruker han -mye! Nå biter han meg i puppen nesten hver gang jeg ammer og det virker også som om han ikke er like interessert i å få melk av meg. I kveld måtte jeg prøve begge brystene flere ganger før han begynte å drikke i stedet for å bite... Ble nesten desperat og tenkte på hvordan natten ville bli om han la seg uten å ha fått melk. Han tar puppen min i hendene og liksom studerer den før han putter den i munn og biter! Eller han tar den som om han skal suge, men så biter han i stedet. Jeg har tenkt at det kanskje skjer de gangene han ikke er såå tørst/sulten, men i dag bet han også på morgenen når han vanligvis er veldig lysten på melk, og som sagt på kvelden. Nå kjenner jeg at jeg gruer meg og spenner meg når jeg skal amme... Synes det er litt skummelt å skulle slutte og amme; er redd han ikke skal få i seg nok væske siden han ikke er så innmari god på tutekopp enda. Kunne tenke meg å amme morgen og kveld til han er ca ett år, men nå får vi altså se hvordan det går fremover.

Tuppa her har også sluttet å ta puppen! har i en periode pumpet melka å gitt på flaske, men har etter hvert mistet det meste av melka, så nå får hun MME.  Det måtte jo bare bli slik når hun nå hadde bestemt seg for å slutte med puppen, jeg kan jo ikke tvinge henne. Selv om jeg selv hadde tenkt å amme til jeg skulle tilbake i jobb.

Jeg tok en tur på helsestasjonen for å få snakket litt om hvordan jeg skulle gå frem, men det har på en måte barre blitt slik for det har tuppe bestemt :) det er jo hun som er "sjefen"

Her blir det vel heller jeg som er sjefen. Selv om han drikker mindre (sikkert fordi brystmelk blir tørstedrikk og ikke mat nå som han spiser så mye annet mat), så vil han nok ha litt en stund til. Men jeg orker ikke den vonde bitingen. Jeg gruer meg til å amme i stedet for at det skal være en kosestund. Kjenner at tanken på å ikke skulle amme både er litt deilig, men også litt trist. Det har jo vært fine kosestunder også, og det er jo bare fint for han å bli ammet lenger. Samtidig tenker jeg at jeg har fullammet i ca 6 mnd og han er drøye 7 mnd nå, så det er helt greit å ikke skulle amme så mye lenger. Det blir jo nedtrapping så tar nok fortsatt litt tid før ammingen er helt avsluttet.

Her ammes det nå kun morgen og kveld. Ikke fordi han ikke vil, men jeg gir han heller fast føde - da sover han hele natta :-p

Snoefte skrev:
Her ammes det nå kun morgen og kveld. Ikke fordi han ikke vil, men jeg gir han heller fast føde - da sover han hele natta :-p

Lillegutt har spist 4 måltider fast føde siden før jul, men var fortsatt glad i puppen! Men så vennet vi at med nattamming i julen (6mnd) og jeg kuttet ned til å amme 3 ganger om dagen da han var 7 mnd. Nå som han straks er 8 mnd tenker jeg å kutte ut ammingen midt på dagen. Synes ikke det noe kos å amme når han skal bite... Og han spiser jo all mat han får ;-)

Back
Topp