ammeslutt... spreng....

Soul

Forumet er livet
gaaaaad, det e jo stadig vekk nye problemer som dukker opp her. Nå får jo M mme og hun trives og jeg trives, kjempe greier! [:)]

MEN

Plutseligt har kroppen min bestemt seg for å produsere mer melk enn noensinne. Prøvde de første dagene å håndmelke til sprenget var vekk. Men i går og i dag så funka ikke det lenger med håndmelking - nesten ingenting som kom ut. Har så masse spreng at jeg må pumpe! Og etter å ha sittet med pumpa i over en time på 1 bryst så er det fortsatt spreng! WTF???

Og burde jeg ikke produsere mindre melk når jeg kun pumper 1-2 ganger dagen for å få vekk spreng? Ellers blir brystet jo ikke stimulert....så skjønner ingenting jeg. Jeg må jo pumpe for å få vekk sprenget for det er jo sååå vondt!

Noen som har litt råd? hva gjorde dere for å bli kvitt melka?

det finnes tabletter man kan få når man slutter å amme for å slippe melkespreng.

eller så vet jeg ei jeg kjenner som har en mamma som er jordmor fikk tips å knute et skjerf over puppene så det strammet, da skulle det visst slutte fort å¨produseres... jeg har aldri prøvd dette selv da, så er bare noe jeg har hørt! [:)]

Det tar litt tid før melken stopper, så du må nok pumpe deg 2 ganger om dagen, men ikke pump mer enn at brystet blir mykt.. Du kan også stå i varm dusj å stryke brystene nedover og klemme ut litt så skal det gi seg.. Godt råd er også at du bindere puppene, ha ett stramt skjerf el rundt bryste så tror hjernen at brystene er fulle pga det er stramt ( måtte gjøre det selv denne gangen ) det tar iallfall 1-2 uker før sprenget er borte..

Men hvorfor kan du ikke bare pumpe 2 ganger om dagen og gi det på flaske, det er jo den beste melken..

ORIGINAL: Wibe^

det finnes tabletter man kan få når man slutter å amme for å slippe melkespreng.

eller så vet jeg ei jeg kjenner som har en mamma som er jordmor fikk tips å knute et skjerf over puppene så det strammet, da skulle det visst slutte fort å¨produseres... jeg har aldri prøvd dette selv da, så er bare noe jeg har hørt! [:)]

Ser du fikk svart før meg hehe. Men de pillene må man ikke ta, jeg mast meg til det og har aldri vært så dårlig, de er ikke å anbefale.. Bærum sykehus gir ikke de pga alle bivirkningene og det skjønner jeg nå..

ORIGINAL: mammas3gullunger

Det tar litt tid før melken stopper, så du må nok pumpe deg 2 ganger om dagen, men ikke pump mer enn at brystet blir mykt.. Du kan også stå i varm dusj å stryke brystene nedover og klemme ut litt så skal det gi seg.. Godt råd er også at du bindere puppene, ha ett stramt skjerf el rundt bryste så tror hjernen at brystene er fulle pga det er stramt ( måtte gjøre det selv denne gangen ) det tar iallfall 1-2 uker før sprenget er borte..

Men hvorfor kan du ikke bare pumpe 2 ganger om dagen og gi det på flaske, det er jo den beste melken..

grunnen til at jeg gir mme er at jeg måtte pumpe døgnet rundt og det slet meg ut. Jeg var konstant lei meg, trøtt og stressa. Det igjen gjorde at jeg til slutt bestemte meg for å gå over til kun mme for å få avstand av amminga og morsmelk. Det å pumpe gjorde det bare enda være fordi jeg ble påminnet om at vi ikke fikk til ammingen. Nå som jeg gir mme er det som en ny kapitel er begynt og jeg kan endelig kose meg her hjemme. Pluss at jeg etterhvert fikk så lite melk at det gikk helt fint å håndmelke kun bittelitt for å slippe spreng. (ikke nå lenger).
Så tanken på at jeg må begynne å pumpe igjen gjør meg kvalm..... vanskelig å forklare. Og sikkert vanskelig å forstå for noen som ikke har opplevt det selv.....

jeg slet med det samme, og ble til slutt så lei at jeg tok pillene.

de var kjempe effektive, var kvalm en dag, ellers ingen bivirkninger og melka forsvant i løpet av få dager. så jeg kan anbefale pillene! legen min sa det ikke var noe særlig bivirkinger, men sikkert forskjellig fra person til person... det ble i alle fall redningen min!

Dra til legen ¨få deg de tablettene som stopper produksjonen...
ellers har jeg null råd,har ikke hatt melkespreng siden jeg ammet første ukene....
1uke siden hun fikk pupp siste gang,og jeg sover uten bh om nattan alt,så bra var min produksjon,hehe

da jeg slutta med storebror så dusja jeg og maserte. tok meg to dager å bli kvitt verste sprengen, og etter noen dager til så var melken borte.
Da var storebror bare 15dager, og jeg hadde ikke mye melk.. men litt spreng var der [;)]

ORIGINAL: Soul

grunnen til at jeg gir mme er at jeg måtte pumpe døgnet rundt og det slet meg ut. Jeg var konstant lei meg, trøtt og stressa. Det igjen gjorde at jeg til slutt bestemte meg for å gå over til kun mme for å få avstand av amminga og morsmelk. Det å pumpe gjorde det bare enda være fordi jeg ble påminnet om at vi ikke fikk til ammingen. Nå som jeg gir mme er det som en ny kapitel er begynt og jeg kan endelig kose meg her hjemme. Pluss at jeg etterhvert fikk så lite melk at det gikk helt fint å håndmelke kun bittelitt for å slippe spreng. (ikke nå lenger).
Så tanken på at jeg må begynne å pumpe igjen gjør meg kvalm..... vanskelig å forklare. Og sikkert vanskelig å forstå for noen som ikke har opplevt det selv.....

skjønner deg godt jeg. pumpet i 3 mnd med nr 2.. både natt og dag (alle måltider)

ORIGINAL: førjulsbaby

de var kjempe effektive, var kvalm en dag, ellers ingen bivirkninger og melka forsvant i løpet av få dager. så jeg kan anbefale pillene! legen min sa det ikke var noe særlig bivirkinger, men sikkert forskjellig fra person til person... det ble i alle fall redningen min!

Hvem pille fikk du da? de jeg fikk er piller som parkinson pasienter får.. Jeg tålte de ikke og det er med bruksanvisnig og der står det alle bivikningene ( den ene er at man mister melken hehe) Men det er sikkert andre piller man kan få.,,

håndmelk deg i dusjen, legg varme kluter på puppene. knut et skjerf rundt puppene som presser puppene. dette gjorde jeg for å bli kvitt melka og hadde spreng.

Jeg smurte inn puppene med kamferdråper, kjempeeffektivt! Forsvant etter 3dager [:D]

tusen takk for alle tipps og råd [:)]

Og sports-BH er mitt tips, i tillegg til de andre du har fått :)

ORIGINAL: førjulsbaby

Hvem pille fikk du da? de jeg fikk er piller som parkinson pasienter får.. Jeg tålte de ikke og det er med bruksanvisnig og der står det alle bivikningene ( den ene er at man mister melken hehe) Men det er sikkert andre piller man kan få.,,

jeg husker ikke hva de heter[X(]

begynte med en om dagen, økte deretter til to og tok dem cirka 14 dager..men hadde ikke trengt å gått så lenge på dem.

ORIGINAL: Kybele

Og sports-BH er mitt tips, i tillegg til de andre du har fått :)

åh? det har jeg aldri hørt om før... hva er forskjell på om jeg har sports-BH eller vanlig?

Hehe, er ikke godt å si altså.... Jeg mistet jo melken mer og mer, så jeg pumpet meg jo forderva[&:] Men det gikk liksom gradvis nedover bare.. tilslutt fikk jeg ut 10 ml etter å ha sittet 30 min på hver pupp og da sa jeg takk og farvel til pumpa.. fikk ingen melkespreng etter det... Kanskje den ammenhjelpen-siden har noen tips??

SportsBHen er som regel ganske stram, gjør samme nytten som å knyte noe stramt over puppene. [:)]

Back
Topp