Ammeslutt og brystspreng

- Mamma til to prinser og lille spira-

Gift med forumet
Augustlykke 2015
Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle prøve å amme denne gangen, men ikke stresse med det. Jeg stresset med å amme storebror i 6 uker, så jeg klarte ikke å nyte den første tiden skikkelig... Jeg hadde ikke nok melk, og jeg følte jeg satt og ammet hele dagene, og det hadde jeg ikke hatt tid til nå med storebror løpende rundt her... Da vi gikk over til mme fikk vi en helt ny hverdag :)

Så allerede på sykehuset så jeg at jeg ikke hadde nok melk, jeg ammet hele tiden og begynte å få flashback fra forrige gang :( Så da jeg ba om å få prøve å gi han en flaske var faktisk barnepleieren jeg snakket med enig med meg :) Hun skjønte meg godt, heldigvis :) Så etter å ha fått i han litt mme, så fikk jeg en ny baby som faktisk begynte å sove mer enn han var våken :)

Men nå har jeg jo fått litt brystspreng, så hvordan skal jeg bli kvitt melka som jeg har igjen?

samme problemet hadde jeg.. hadde ikke nok melk så på sykehuset fikk han feber osv.. så fikk litt erstatning allerede der.. når vi kom hjem kunne han henge i puppen hele dagen er jeg sikker på om han hadde fått lov til det.. gråt veldig mye helt til han fikk nan, helt ny gutt. så var tydelig at jeg ikke hadde nok melk.. når folk får vite at jeg ikke ammer, sier dem at dem er skuffet over meg osv, og at jeg er en dårlig mor! (får meg til å føle meg veldig bra :( )

jeg sliter fremdeles med litt melk i puppene, har ikke ammet på 2 uker ca. er ikke mye, men plutselig begynner det å renne. jeg pleier å presse ut bitte litt når jeg kjenner litt spreng. og om jeg kjenner på puppene av og til kjenner jeg små klumper, og presser jeg på dem da så kommer det melk, så pleier å tømme meg litt slik.  vet ikke om det kanskje kan hjelpe?

Like greit at du tar avgjørelsen så raskt denne gangen :) nå har du jo en fra før av og du har ikke mye ekstra tid til å styre med ammingen. Har hørt man kan få noen tabletter for å stoppe opp produksjonen, snakk med sykehuset eller fastlege for å få det.

Benedicte23 skrev:
Like greit at du tar avgjørelsen så raskt denne gangen :) nå har du jo en fra før av og du har ikke mye ekstra tid til å styre med ammingen. Har hørt man kan få noen tabletter for å stoppe opp produksjonen, snakk med sykehuset eller fastlege for å få det.

fått beskjed av fastlegen at dem ikke gir ut disse tablettene jeg. for dem er vistnok ikke bra. så jeg fikk ingenting når jeg sluttet

høres ut som en fornuftig avgjørelse!

Hørtes ut som slik jeg hadde det med Thea. Måtte begynne med flaske der og ga opp ammingen etter 5 uker.
I starten mens jeg hadde veldig brystspreng brukte jeg pumpa og pumpet ut slik at jeg ikke hadde spreng lengre (ikke noe lengre for da stimulerer du til melkeproduksjon) etter en dag eller to begynte jeg bare å håndmelke bort melk til jeg ikke hadde spreng lengre. Husker ikke helt men tror ikke det tok mange dagene før jeg ikke behøvde å drive på slik..
men obs du kan ha melk i brystene i noen mnd etterpå, behøver ikke å gjøre noe med det.

Pump så du får bort sprenget, men ikke mer.. og gradvis så vil det minke og du vil ikke få spreng mer.. men kan gå en uke + det, eller dager. :)

Dette høres kanskje litt merkelig ut, men jeg ble tipset om å sette plaster over brystknoppene - og det hjalp! Melkeproduksjonen stoppet iløpet av kort tid :)

Jeg har og spurt etter ammestopp tabeletter fikk beskjed at de kunne være farlige for meg. Jeg trapper gradvis ned pumpingen, fikk betennelse og d er jeg ikke villig til å få igjen. Begynte med å pumpe 3 ganger dage, nå er jeg nede i to. Hører de sier ta sprengen og bruk en stram sportsbh, dette skal vist hjelpe. Men pass på at du får tømt deg av og til slik at du ikke får betennelse, d er så vondt jeg holdt på å klikke jeg, fikk ikke til å kle meg selv engang.

Back
Topp