Ammeslutt, noen tips?

mammaa94

Flørter med forumet
Ca 4 - 5 mnd før termin begynte brystene mine å lekke, men klarte ikke å få ut noe selv om jeg prøvde å presse ut. Når det var ca 3 mnd igjen begynte de å bli større og det begynte å lekke mye mer, såpass mye at jeg måtte begynne med ammeinnlegg. Jeg hadde faktisk melk fra første stund, trengte ikke å vente på å få melk etter at babyen kom.
Jeg produserer alt for mye melk, så jeg har spreng nesten hele tiden. Er såpass så jeg må pumpe før jeg ammer, hvis ikke blir babyen urolig og vil ikke puppe. Da pumper jeg bare bort sprenget og da får jeg mellom 100 og 150 ml hver gang. Og når jeg pumper/ammer så renner det som bare det fra det andre brystet.

Nå har jeg fått brystbetennelse og går på antibiotika. brystene mine har vært sinnsykt vonde fra dag 1 og nå er jeg lei av å grine meg til søvne fordi jeg har så vondt og spreng. ( sånn var det før betennelsen også).
Så jeg ønsker å slutte med amming da dette bare har skapt problemer for meg. Har snakket med både jordmor og helsesøster ang dette og de sier at jeg skal ikke amme for en hver pris og at jeg skal kunne se tilbake på denne tiden med et smil og ikke hate den pga problemene.

Så jeg lurer på om dere har noen tips på hvordan jeg kan slutte å amme :)
Jeg vil ikke slutte sånn brått for vil at babyen skal ha det bra med overgangen fra morsmelk til mme. Men vil kunne trappe forsiktig ned uten å skape mer produksjon og uten masse vondter.
Babyen tar forresten flaske og mme uten problemer :) bruker selvfølgelig litt malt i mme :)

Slutt å pumpe, håndmelk og bruk cottermans grep før du legger baby til istedet, det vil ikke stimulere til økt produksjon slik pumpinga gjør. Blokkamming vil sannsynligvis hjelpe masse. Hadde noe lignende problem med min første, det var slitsomt. Men det ble gradvis bedre og så helt bra, er vel ikke så lenge siden du fødte? "Ringeklokke-trykk" på puppen du ikke ammer fra stopper lekkinga derfra når du ammer fra den andre. Står om dette på Ammehjelpens sider, masse god informasjon om overproduksjon og!

Slutt å pumpe, håndmelk og bruk cottermans grep før du legger baby til istedet, det vil ikke stimulere til økt produksjon slik pumpinga gjør. Blokkamming vil sannsynligvis hjelpe masse. Hadde noe lignende problem med min første, det var slitsomt. Men det ble gradvis bedre og så helt bra, er vel ikke så lenge siden du fødte? "Ringeklokke-trykk" på puppen du ikke ammer fra stopper lekkinga derfra når du ammer fra den andre. Står om dette på Ammehjelpens sider, masse god informasjon om overproduksjon og!

Takk for svar :) er 11 dager siden fødsel så veit det er litt tidlig å hive inn håndkle. Derfor vil jeg at ammeslutten skal ta tid, for vil ikke angre på valget mitt. Tenkte å se det ann etter at brystbetennelsen er over :)
Men vil også vite hva jeg kan gjøre for å trappe ned osv også.

Har lest litt på ammehjelpen, kan ta å se litt mer der :)

Jeg kan no dele min "historie" forrige gang jeg ammet.

Hadde MYE melk, nesten spreng konstant de første ukene. Jeg måtte som regel lette på trykket før jeg ammet, stakkars gutten druknet jo nesten hvis ikke.. måtte ha melkeoppsamler på andre brystet menst jeg ammet, for det begynte å leke sann. Stod opp om nettene for å lette på trykket måtte jeg også. Hadde med meg pumpa hvor enn jeg skulle, for å kunne lette på sprenget når det kom.
Dette varte i 3-4 uker. I tillegg fikk jeg kraftig brystbetennelse etter 1 uke, så det gjorde det ikke noe bedre..

Men tilslutt regulerte både brystet å gutten seg, og det ble "normalt". Måtte fortsatt lette litt på trykket av og til, men det blei så mye bedre!:)

Jeg tok det opp på sykehuset (ammeavdelingen), og dei sa jeg var så heldig at jeg hadde så mye melk. Og gidde meg masse tips om hvordan man skulle lette trykket og "overleve" de første ukene. (Feks håndmelke for å ikke øke produksjonen, huske på å amme brystet hver sin gang osv). Jeg er så glad jeg gjor det, for det blei bedre!

Du gjør selvfølgelig det som er best for deg og barnet ditt :) men av og til tar ting litt tid. Skjønner det er frustrerende med hormoner/lite søvn. Men om det går utover helsa di, pga mye stress å sann, så har MME barn det like bra som MM barn :) viktigste er at du føler deg bra! Håper det ordner seg for deg, uansett hva valget blir :) du er den beste mor for ditt barn, det må du huske på :)

Uff...føler med deg...har hatt vondt pga tette melkeganger og brystbetennelse siden dag 4 etter fødselen, er nå på dag 17 og begynte på antibiotika i går...håper det hjelper ellers må jeg desverre vurdere å slutte jeg også. Veldig synd når sånt skjer når en egentlig har lyst til å amme. Men som deg har jeg også fått beskjed om at det blir sunne og friske mennesker av mme babyer også og en skal ikke amme for enhver pris :) Ønsker deg masse lykke til :)

Jeg har opplevd det samme som deg! For mye melk, spreng og brystbetennelse (x2 med sykehusinnleggelse og full pakke). Jeg ga opp og gråt fordi jeg følte meg mislykket når jeg ble dårlig andre gang.. MEN jeg måtte jo pumpe og trappe ned.

Når jeg hadde forsonet meg med at det var greit å gi opp stabiliserte alt seg :) jeg slutta og pumpe. Bare ammet (sto med pumpa i hånda flere ganger, men klarte å unngå og bruke den -->fører jo til økt produksjon).

I dag fullammer jeg og har ingen problemer :) det går seg til!

Lykke til uansett om du bestemmer deg for MM eller MME.

Back
Topp