Ammeskjold

Banoffie

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
Januarlykke 2019
❤Januarlykke 2022❤
Hei! Noen som har erfaring med å slutte med skjold? Jeg har små/flate brystvorter, dette kombinert med et sykt barn etter fødsel førte til at han ikke klarte å gape/suge. Etterhvert ble han sprekere og begynte å amme men bare med skjold. Han er nå snart 4 uker gammel og ammer som bare det med skjold, går godt opp i vekt og jeg har nok melk.

Jeg har lest meg i hjel om å slutte med skjoldene, ønsker dette sterkt. Er det noen som har klart det? Med små brystvorter?
Jeg har prøvd å begynne med skjold, gjøre brystvorta kald, dra i den osv. Pumpe før amming, hud mot hud, stimulere refleksene osv. Han skjønner liksom ikke at han må gape litt høyere og ta mer bryst inn i munnen..
Han blir kjempe sur hver gang jeg prøver og det ender alltid med at jeg tar på skjoldet også spiser han som en gal!

Trenger noen tips! Burde jeg bare vente til han er litt større? Er det større sannsynlighet for å klare det når han får større munn? Eller blir det bare verre og verre jo eldre han er?

Jeg hadde små brystvorter og litt flate. Eldste min var på grensen til prematur og sugde svakt. Han gapet heller aldri. Det gikk med skjold fordi da puttet jeg bare skjolde inn i en munn som såvidt var åpen, men det gikk ikke med puppen. Etterhvert begynte jeg å ta vekk skjoldet etter en liten stund. Og øve på å ta rett tak. Brukte litt tid, men plutselig gikk det. Men han var bare en uke gammel ca da.

Jeg og har (hadde) litt flate brystvorter. Fikk til å slutte med skjold etter ca 3 uker. Da hadde brystvortene blitt litt mer utstående av å bli ammet med skjold. Fikk hjelp på ammepoliklinikken til å lage hamburgergrep (formet grep) og en ammestilling (omvendt vugge) som gjorde det lettere å få tak (i tillegg var tvillingstilling og tilbakelent stilling gode stillinger for min). Da fikk han tak med en gang :) Hadde skjoldene i bakhånd i en ukes tid, men trengte bare et par ganger å starte ammingen med skjold før jeg kunne fortsette uten :)

Denne ble lagt ut på Facebook av ammehjelpen i dag, var slik jeg lærte :) https://youtu.be/wn-AxyO6Mzw

Fikk akkurat info på sykehuset at start med skjoldet og ta det av under mating.

Jeg brukte skjold hele tiden i nesten en uke fra dag 1, og tok det bare av, og heldigvis har det gått bra.

Har i følge barnepleier "vanskelig brystvorte" og må klemme den flat og trøkke den inn i munn :/ men det går bra :)

Back
Topp