Ammeskjold

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Dere som bruker/har brukt ammeskjold, hvor lenge har dere brukt det?
Her brukte jeg det de to første ukene, men sluttet og det gikk greit. Men det virker som om snuppa svelger ekstrem mengder luft når hun spiser. Så i dag tok jeg på skjoldene igjen for å se. Og nå sluker hun ikke maten. Hun må jobbe mer og hun kaver ikke når vi ammer.... Vil jo helst ikke bruke det da, men om det er bedre så gjør jeg det gjerne!

Jeg brukte det i ti måneder, hele ammeperioden på førstemann. Hun fikk ikke tak i puppen uten skjold så måtte bruke det..

Jeg brukte det i ti måneder, hele ammeperioden på førstemann. Hun fikk ikke tak i puppen uten skjold så måtte bruke det..
Jeg også brukte det hele ammeperioden sist, 7 måneder. Innførte det etter 2 ukers tid på sistemann grunnet sårhet. Hun er nå 4 måneder og ammes med skjold. Da får hun best tak og jeg blir ikke sår.:)

Måtte bruke frem til han var 10 uker. Da tok han pupp uten. Svelget mer luft uten skjold enn med.

Jeg bruker skjold, gutten min er 3 mnd, og jeg er forberedt på å måtte bruke det ut ammetiden :-)

Etter to slitsomme døgn der han ville ha mat konstant, men kun ammet i 10-15 minutter og sovnet kom jeg fram til at han mest sannsynlig ikke fikk ordentlig tak og derfor fikk i seg for lite når han ammet(har store bryst som er formet litt rart i følge meg så brystvortene er sikkert vanskelige å få tak i når han er så liten). I dag gikk jeg tilbake til å bruke ammeskjold som jeg gjorde på barsel og resultatet er en fornøyd baby tilbake til rutinene med mat hver tredje time, i blant hver fjerde time på natten, og en fornøyd mamma som ikke sliter seg ut :) glad jeg fant "problemet"!

Brukte skjold i 6 måneder! 1 innover nippel og 1 litt bedre. Etter x antall kjøttsår, betennelser, melkeblemmer, tette melkeganger så fikk hun det til. Er 8 måneder nå.

Dere som har brukt skjold; har dere snakket med helsesøster først, eller har dere bare bestemt dere selv for å bruke det? Har vært inne på tanken litt selv (mini svelger mye luft, og jeg begynner å bli sår, tror ikke han har helt riktig sugeteknikk) og kikka på skjold i butikken idag. Ble usikker da, siden det sto man måtte forhøre seg med f.eks helsesøster før man begynte å bruke dem.. Hva er det liksom som er så "farlig" med å bruke skjold, at andre skal bestemme om det er nødvendig eller ei? :p

Dere som har brukt skjold; har dere snakket med helsesøster først, eller har dere bare bestemt dere selv for å bruke det? Har vært inne på tanken litt selv (mini svelger mye luft, og jeg begynner å bli sår, tror ikke han har helt riktig sugeteknikk) og kikka på skjold i butikken idag. Ble usikker da, siden det sto man måtte forhøre seg med f.eks helsesøster før man begynte å bruke dem.. Hva er det liksom som er så "farlig" med å bruke skjold, at andre skal bestemme om det er nødvendig eller ei? :p
Jeg begynte med skjold da vi kom hjem fra barsel, uten å "klarere" det med helsesøster først, for hun er ikke særlig positiv til det, i likhet med de fleste helsesøstre. Hun fikk vite det da hun var på hjemmebesøk, og jeg sa klart ifra at det er den eneste måten jeg kan fortsette å amme på. Da protesterte hun ikke så veldig, siden jeg allerede hadde begynt, men jeg ble oppfordret til å slutte så snart sårene var grodd.

Det er noen "bivirkninger" med skjold - bl.a. mulighet for sugeforvirring om babyen er nyfødt, i tillegg til at brystet ikke blir helt tømt - noe som igjen kan gi brystbetennelse eller gjøre at melkeproduksjonen går ned. Derfor bør en ideelt sett ha prøvd "alt annet" før en prøver skjold - og gjøre det i samråd med helsepersonell.

Jeg har brukt skjold siden jeg begynte å amme, har for flate brystvorter til at han får tak. Sykepleierne sa at jeg skulle bruke det i starten i og med at han var så liten og ikke klarte å få nok pupp i munn til å klare å suge, men prøver alltid uten skjold først når jeg skal amme og merker at han ikke tar tak må jeg ty til skjold :)

Nå er han 6 uker gammel å eg har brukt skjold siden me kom heim ifra sykehuset!
Jeg sleit voldsomt med ene siden fordi nippelen kom ikke sikkelig ut, å andre siden så fikk jeg voldsomme sår (pga feil teknikk) så nå bruker eg skjold kvar gang på den siden jeg sliter med å varierer på den andre siden jeg fikk sår på, å føler det går veldig fint! :-)

Brukte skjold i 3 uker. begynte i samråd med jordmødre på barsel, da han ikke fikk tak i det hele tatt på barsel og ble matet med kopp de første dagene.. Var først natt til dag 3 han klarte å suge på skjoldet etter at han fikk prøve flaske først. Da skjønte han at han måtte suge for at det skulle komme mat :)

Back
Topp