Jeg kunne ikke vært mer enig med deg- du har all grunn til å føle deg som en helt som ammet så lenge!
Vet du, at dette tror jeg ikke har hatt noe med dine bryster å gjøre i det hele tatt, det er typisk gulsottbaby som stimulerer alt for dårlig i begynnelsen slik at produksjonen ikke kommer så kraftig i gang som den skal og så blir det problemer som følge av det. Det er en ond sirkel man kommer inn i, barnet blir gult tidlig, går masse ned i vekt, er slapt og dier dårlig, mor får ikke stimulert produksjonen slik at det blir mindre melk og da blir det vanskeligere for barnet å komme over gulsotten sin. Så har man det gående..
Denne gangen får du en ny start med ny baby og med god stimulering fra begynnelsen av så vil jeg tro du vil få en bedre ammeperiode denne gangen. Den optimale ammestart er når barnet legges på ditt bryst umiddelbart etter fødselen og at han får ligge der så lenge som mulig. La ham finne veien til brystet selv, det tar vanligvis rundt en times tid og begynner med at han snuser og titter rundt seg, begynner å stikke tungen sin ut av munnen, gape forsiktig, suger kanskje litt på hånden sin før han begynner å løfte hodet og prøve å orientere seg mot en brystknopp. Det er fantastisk hvor flinke friske babyer er til å kravle seg mot brystet etter fødselen. Det beste er faktisk om han får ta brystet mens du ligger bakoverlent slik at han får tatt tak på brystknoppen rett ovenfra for da hjelper tyngdekraften ham med å få større gap og han vil få mer bryst i munnen. Det er vanlig at de vil die ivrig en stund før de sovner, og da er det viktig at du fortsatt har ham liggende med deg for da vil han tidligere begynne å søke brystet igjen, hvis han legges i sin egen seng da så vil det gå lenger tid for han kjenner ikke lukten av deg. Det er veldig, veldig viktig med hyppig stimulering av brystene etter fødselen, antall amminger og hvor lenge barnet dier da har betydning for hvor fort du får melk, hvor mye melk du får og faktisk hvor mye melk du klarer å produsere senere i ammeforløpet. Det er derfor det er så utrolig viktig at de nyfødte ikke får smokk. Det fokuseres mye på at de kan bli sugeforvirret om man gir smokk, jeg er vel så bekymret for mors melkeproduksjon når barnet får tidlig smokk. Denne stimuleringen kan og bli forstyrret av at barnet har gulsott og ikke vil die.
Dersom barnet ditt ikke vil die etter fødselen, noen er veldig slitne etter fødselen og trenger tid på å komme seg, så er det kjempeviktig at du stimulerer brystene og får de edle dråpene du produserer i barnet. Det vil kunne forebygge at han blir gul og er kjempeviktig for å sette i gang hele fordøyelsen hans. Håndmelking er veldig bra de første dagene, men det er viktig å gjøre det ofte nok, minimum hver 3. time. Hvis du syns det blir strevsomt å håndmelke så kan du bruke pumpe. Hell hver dråpe som kommer ut i munnen på babyen, selv om det ser lite ut så er det gull verdt for ham.
Dersom du skulle få et barn med gulsott denne gangen også så tror jeg det å komme i gang med pumping for å få startet produksjonen vil være veldig bra, da har du mer melk å tilby når barnet er våken nok til å die og jeg tror og du vil oppleve å ha en raskere utdrivningsrefleks. Min erfaring er at noen kvinner har god effekt av akupunktur for både å øke melkeproduksjonen men særlig å styrke utdrivningsrefleksen, jeg har ikke forskning å vise til når det gjelder dette men det er et tiltak som kan være verdt å prøve, det har i det minste ingen bivirkninger
Eller så er det lurt å ha en varm klut å legge på brystene før du skal amme eller pumpe deg, det kan bidra til at utdrivningen kommer raskere. Det er lurt å håndmelke til utdrivningen nærmer seg hvis du har et barn som ikke er så ivrig på puppen, da kommer han til "dekket bord" slik at han vil få i seg mer melk
Ang skjold så vil det være negativt i ditt tilfelle. Hadde du brukt skjold med datteren din så ville hun fått i seg mindre melk siden brystet stimuleres dårlig med skjold og du ville hatt enda tregere utdrivning. Så jeg vil anbefale deg å være bevisst på å stimulere godt i begynnelsen for både å forebygge gulsott og å få god produksjon. Ta gjerne kontakt med en ammehjelper for oppfølging hvis du har behov for det. Du kan enten ringe en av oss på listen eller sende en mail via kontaktskjemaet til ammehjelpen.
Her finner du oversikt over oss.
Masse lykke til med fødselen og ammingen!
Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg