Ammer - Vil prøve flaske

InisNaGall

Blir kjent med forumet
Jeg fullammer gutten min på 4 uker. Ønsker å pumpe meg å prøve og gi han flaske for å kunne være borte fra han mer enn 3 timer innimellom. Han har aldri prøvd flaske før. Vil han ta den? Og hvordan vet jeg hvor mye jeg skal pumpe for at det skal holde til ett måltid? Noen som har erfaringer med dette?
 
Det er bare å prøve det, mest sannsynlig vill han ta den siden han er så liten, pass på så han ikke blir sugeforvirret da det er annen sugeteknikk på flaske enn pupp.. Det lønner seg og pumpe litt hele tiden så du kan samle opp og ha i fryseren. Det er veldig kjekt. Eller så er det jo bare å pumpe når du har noe til åvers. :) Men hvis du skal være lengre borte enn 3 timer, hvorfor ikke ta han med? Er du på noe han ikke kan være med på? Jeg ville personlig ikke begynnt med flaske så tidlig da han enda holder på å lære hvordan han skal hanskes med puppen.
 
jeg var borte fra min gutt på 9 uker en dag i forrige uke, Hadde pumpet opp litt i ukene før, og prøvd å gi han litt mat fra flaske for å se om det gikk greit for han å spise fra flaske. Det gikk veldig greit. Når jeg pumper kommer det ca 80-120 ml. men regner med et måltid er litt mer enn det jeg fikk pumpet ut, for det kom noe mer når jeg pumpet ut den dagen jeg var borte fra han. Men er jo veldig forskjellig hvor mye de spiser. Må vel bare prøve seg fram litt. Men veldig kjekt å pumpe ut og fryse ned, slik at man har litt om man skal være borte en stund :)
 

Jeg ga vår baby flaske da han var litt over en uke gammel, som forberedelser til en tur vi skulle på hvor jeg visste det ikke var noen steder jeg kunne amme (jeg ammer ikke offentlig). Ammingen var ikke noe problem, så satset på at han ikke ble sugeforvirret. Han tok flasken med én gang (brukte standardflasken fra Dr. Brown, de er veldig fine i formen. Wide-neck tok det en stund før han fikk taket på). Det har aldri vært noe tegn til sugeforvirring i etterkant, ei heller da han fikk smokk før han var to uker. Men det er sikkert forskjellig fra baby til baby. Noen trenger mer tid til å venne seg til flasken.

Det tok noen forsøk før jeg fikk til pumpingen skikkelig, bl.a. måtte jeg bytte brystglass, så min erfaring er i hvert fall å bruke litt tid på å bli kjent med pumpen om det er første gang. Mengde må man vel nesten prøve seg frem på, det er jo ulikt hvor mye de spiser (+ at det endrer seg over tid). Det er kjempekjekt å pumpe ut et fryselager om man får til det, mtp. barnepass, pappatid ect. Jeg hadde også et stort lager til jeg begynte å jobbe, så jeg slapp å pumpe så lenge på jobb. 

 
om amming er etablert så er sjansen for et sugeforvirret barn veldig liten..

amming i det offentligerom byr på en del utfordringer ja, og må man være helt fortrolig med seg selv og være bekvemt for å kunne gjøre det.


 
Back
Topp