Ammer hver eneste time på natten? Og jeg er trøtt!

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jeg skjønner ikke hva jeg kan gjøre for å få dette til å endre seg. Helt siden vi sluttet med å sove i vogn, våkner han hver time. Og han hyler til han får mat. I natt prøvde vi også å gi han flaske med mme, men han våknet etter en time igjen. Så han ble jo ikke mere mett av den. Han er bare tre månder så det er jo for tidlig med grøt/velling. Jeg går snart rundt i svime her hjemme, for jeg sover jo ikke i det hele tatt for jeg bruker litt tid på å få sovnet igjen. Vi måtte slutte med vogna fordi han snudde seg over på magen, men klarte ikke å snu seg tilbake fordi det var for trangt, og fordi vi fant han flere ganger med beina uten for kanten på vogna. Noen som har noen gode råd her?

Skulle til å gi tips om å prøve mme, men ser dere har prøvd det. Kanskje det må prøves flere ganger? Kan pappa gi han, og ha litt ansvar for han noen timer, så du får deg litt søvn i alle fall?

Huff, ikke noe greit, det der. Hadde det sånn med storebror en periode, men det hjalp med mme. Og han var 5 mnd...

Samme skjedde her med storesøster! Etter ufattelig mange uker prøvde vi en natt på eget rom... vips sov hun natta rundt og har gjort det siden :)

Far har prøvd å tatt han noen ganger, det er han som gir han flaske, men jeg er rar, får ikke sove før den lille sover uansett. Men jeg får hvilt litt da:) Vi har desverre ikke eget rom til han enda, vi driver å isolerer loftet nå og håper vi får til ett rom til han før sommeren. Så håper det ordner seg før den tid altså:) Han har lagt på seg fint den siste uken også, men det er kanskje ikke så rart siden vi ammer hele natten....

Hvordan er gutten din ellers? Fornøyd? Spiser han lenge av gangen.... evt kan du prøve å engasjere han litt så han drikker mer pr gang? For når ikke mme holder lenger heller får han kanskje ikke nok mat? 

Guttungen min ammet begge bryst, halvtime og begge igjen, en time og begge igjen, to timer og begge, begge, begge.. og jeg var utslitt. Han fikk for lite og gikk lite opp i vekt og var rett og slett misfornøyd. Gikk over til mme.. og gikk litt lenger men rett før fire måneder var det krise og han begynte med velling og grøt. Han var stor, sulten og fikk ikke nok. Men på mme spiste han ofte på kvelden (drakk seg opp som ved amming) men ikke så mye om nattan).

Du må nesten vurdere dette her litt selv også... og hva du orker. Jeg ville kanskje her jeg står i dag prøvd mme flere måltider etterhverandre for å se om det stabiliserte seg. For da guttungen gikk over på mme drakk han MYE og ofte i en ukes tid før han hadde "tatt igjen" på en måte det han hadde følt han hadde manglet en stund. Men jeg kan ikke egentlig råde deg til å prøve det samme, for det har jeg ingen kunnskap for å gjøre.. men det var min erfaring med mitt barn.

Men det er verdt å prøve eget rom også kanskje. Evt vugge? kjøpe en elektrisk sak som vugger på sengen/vuggen kanskje. 

Seler i vogna? Hvis han sover bra på natta når han sover i vogna på dagtid så prøv seler.

Han får ikke vondt i magen av å spise så ofte da? Og at han da våkner fordi han har vondt? Jeg fikk beskjed av helsesøster at så små barn gjerne forveksler sult og luft følelse og at vi gjorde det værre ved å gi mat så ofte. Vi fikk beskjed om å prøve sukkervann og la det gå minst to timer mellom hvert måltid ( vi fulgte selvsagt med på vekten) eller som forrige skriver, prøve seler i vogna?

Vi har nå vært på vektkontroll og den siste uken har han lagt på seg 170 gr. Han ligger i bunn av kurven på vekt, men ligger langt over på lengde. Hs mener han legger på seg helt greit, men han vokser altfor fort så vekten henger lissom ikke med. Han spiser ca annhvertime på dagen, noen ganger oftere og han drikker da av kunn en pupp. Jeg lar han ligge til i ca 20-30 minutter, siden jeg ikke får han til å ta sutt er jo jeg sutten så han bruker meg som en sutt ofte. Vi har prøvd flere ganger med mme, men det er i det siste han har virkerlig begynt å ta flaska, ulempen med flaska er at han må være skikkelig sulten og om vi tar en liten pause halveis i flaska nekter han å ta flaska igjen, da er det kunn pupp. Vi har leander vuggen, men nekter å ligge i den.... :( Her er det kun vogn og det kun på natten. Han sover sånne powernapper på ca 5 min mange ganger igjennom dagen og det er hans søvn på dagtid. Han er veldig sosial gutt som helst skal sitte oppe på meg hele dagen å prate:p Jeg tør ikke å bruke seler på natten, redd han da skal bli kvalt og jeg ikke får fulgt nøye med. Men kanskje vi skal prøve å gi mme fast flere ganger om dagen å se om det kan hjelpe:) Sukkervann er han for stor for tror jeg, det virker jo iallefall ikke lenger:)

hva med å prøve sånn sovepose i vognen? da klarer han kanskje ikke å snu seg.

høres utrolig slitsomt ut!

Har du f.eks vært hos en manuellterapaut for å sjekke om det er noe som kanskje plager han litt? Han virker urolig på en måte. Ikke fordi man skal lete etter om det er noe feil om det kanskje ikke er noe. Men når du alt grubler litt og det er noe du syns er litt vanskelig, så kan det kanskje være noe.

TonjeJenta skrev:
Har du f.eks vært hos en manuellterapaut for å sjekke om det er noe som kanskje plager han litt? Han virker urolig på en måte. Ikke fordi man skal lete etter om det er noe feil om det kanskje ikke er noe. Men når du alt grubler litt og det er noe du syns er litt vanskelig, så kan det kanskje være noe.

Han ble diagnosert med kiss da han var 3 uker, men er friskmeldt nå etter fem behandlinger hos kiropraktor. Vi merket ikke store bedringen. De siste nettene nå har vært ett mareritt for å si det mildt da han ikke har sovet i hele tatt siden tirsdagen og har bare hyla. Er veldig glad for at min samboer har hatt fri:) Men har lurt på om de nettene har han vært plaget med vaksina han fikk på tirsdag. Men noe plager han, det må det være. Lurer på om det er et eller annet med magen:)

Kjenner til dette. Har lest et sted at det er vanlig med økedøgn i 3 måneders alder.

Når jeg var på 3 måneders kontroll så snakket jeg med helsesøster. og som hun sa, du velger selv når du vil begynne med smaksporsjon med grøt. Jeg snakket også med mamma som har min søster som er 10 år gammel, og når hun var liten så anbefalte de grøt fra 3 måneders alder. Så er ikke skadelig.

Lille gutt her er 4 måneder nå, og er oppe i full porsjon med grøt kl 18 ca. Vi har da gått fra å spise hver time for en måned siden til å sove fra 18:30- 05:00 for mat, og neste mat igjen når han vil stå opp i 7-8 tiden. (ps. ammer også,  aldri gitt han mme,men pumper meg en til to ganger på kvelden før jeg legger meg for å opprett holde melkeproduksjonen) 

søteste skrev:

TonjeJenta skrev:

Han ble diagnosert med kiss da han var 3 uker, men er friskmeldt nå etter fem behandlinger hos kiropraktor. Vi merket ikke store bedringen. De siste nettene nå har vært ett mareritt for å si det mildt da han ikke har sovet i hele tatt siden tirsdagen og har bare hyla. Er veldig glad for at min samboer har hatt fri:) Men har lurt på om de nettene har han vært plaget med vaksina han fikk på tirsdag. Men noe plager han, det må det være. Lurer på om det er et eller annet med magen:)

Og igjen... ikke for å lete etter feil ved et barn. Jeg ville ha dratt til en manuellterapaut for å få en andrehåns bedømming av barnet. Mine barn har begge slitt med vondter som baby og vært litt som du forklarer.

Jenta mi gikk jeg til kiropraktor som fant litt låsning og løste opp det, sa hun var fin igjen og sendte meg hjem uten videre oppfølging. Hun skrek like mye men roet seg etter 5mnders alder. Nå 3år gammel er hun diagnostisert med kiss/kidd og vi starter behandling i morgen. 

Guttungen gikk til manuellterapaut og ble så mye bedre. Han ble en helt annen gutt. Han klaget lite i forhold til søstra si, men jeg følte det var noe galt. I tillegg hadde jeg nok litt lite melk og han fikk aldri roa han burde hatt. Små powernaps gjennom dagen og lite armfri for meg. Han kom på oppfølging hos manuellen rundt 4mnd også for å sjekke at det utviklet seg rett vei når han begynte å rulle osv. Og han skal tilbake for sjekk senere for å sjekke at det ikke kommer tilbake.

Så lenge behandlingen ikke ga store forskjellen, ville jeg absolutt fått det sjekket hos noen andre. Har man kiss eller andre låsninger går det ofte ut over magen. Smerte og urolighet påvirker fordøyelsen rett og slett. Jeg ville ha sjekket hos noen andre, det er verdt det. Kanskje han overså en liten låsning, hvem vet. Med min erfaring fra jenta mi, vil jeg anbefale alle å få sjekk hos flere enn en behandler, særlig når man ikke merker noen særlig forskjell... for det var nemlig slik det var her hos min jente. Lykke til ihvertfall :) Små babyer skal jo absolutt ikke ha vondt. 

Ja, kanskje jeg skulle dratt til en manuellterapaut også:) Nå har han hatt to fine netter "bank i bordet" og det begynte slik etter jeg ga han velling... Men han sover jo ikke på dagen og jeg ammer fremdeles mye på natten enda, men har vel fått ett par timer ekstra med søvn i det siste:)

Back
Topp