Ammeproblemer

Eli81

Glad i forumet
Vesla mi ville ikke ta brystet til og begynne med, noe som resulterte i at hun gikk mye ned i vekt. På sykehuset kunne de ikke hjelpe meg mer, men de sa at noen unger ikke fatter poenget helt, til og begynne med. Vi drog derfor hjem fra sykehuset etter 4 dager, med en sulten og skrikende unge under den ene armen, og ei brystpumpe under den andre. Den neste uka gikk med til prøving på amming, pumping, og mating fra medisinglass hver 3 tima. Huff, så slitsomt det var! Virkelig en tomannsjobb!!! Men så skjedde det plutselig, da vi var på ammepolioklinikken, at frøkna skjønte hvor maten egentlig kom fra, og siden har hun omtrent hengt der!!! Ord kan ikke beskrive hvor glade vi var. Så nå nyter vi dager som er litt roligere, og ikke så masete. Og det beste av alt...på 5 dager har ho lagt på seg 320 g!!!

Ville bare fortelle at ikke alle får til den amminga med en gang, men at det kanskje bare skal et hav av tålmodighet til, for at det plutselig går seg til! 

Så bra at det ordnet seg til slutt. De er noen herlige nurk som vet hva de vil de små....

ORIGINAL: xcrazyx

fint at d ordner seg da[:D] skulle ønske jeg og kunne fullamme Sara...

Ja, det er sant. Noen må jobbe litt ekstra, men det er jo så viktig med den morsmelka så det er verdt det!!! Selv sliter jeg fortsatt med såre brystvorter og at tulla vår har litt problemer med å få skikkelig tak. Har fått time på ammepoliklinikken i morra og håper de kan hjelpe oss med finpussen av teknikken... Men lurer på en ting: etter at man har pumpet melk, spiller det noen rolle om man gir melka via medisinglass (el. liten kopp), sprøytehylster eller tåteflaske? Har fått litt ulik info og er litt forvirra...

xcrazyx: kanskje det fortsatt finnes mulighet for fullamming av Sara? I hvert fall om du fortsatt har noe melk igjen. Hun jeg gikk til modningsakupunktur hos sa at hun kunne hjelpe meg senere også om det viste seg at bebisen min var plaget med kolikk eller om jeg selv skulle få for lite melk. Verd å prøve?  

ORIGINAL: Eli24

Vesla mi ville ikke ta brystet til og begynne med, noe som resulterte i at hun gikk mye ned i vekt. På sykehuset kunne de ikke hjelpe meg mer, men de sa at noen unger ikke fatter poenget helt, til og begynne med. Vi drog derfor hjem fra sykehuset etter 4 dager, med en sulten og skrikende unge under den ene armen, og ei brystpumpe under den andre. Den neste uka gikk med til prøving på amming, pumping, og mating fra medisinglass hver 3 tima. Huff, så slitsomt det var! Virkelig en tomannsjobb!!! Men så skjedde det plutselig, da vi var på ammepolioklinikken, at frøkna skjønte hvor maten egentlig kom fra, og siden har hun omtrent hengt der!!! Ord kan ikke beskrive hvor glade vi var. Så nå nyter vi dager som er litt roligere, og ikke så masete. Og det beste av alt...på 5 dager har ho lagt på seg 320 g!!!

Ville bare fortelle at ikke alle får til den amminga med en gang, men at det kanskje bare skal et hav av tålmodighet til, for at det plutselig går seg til! 

Vi hadde akkurat samme problemet som dere. Men vi ga heller ikke opp. Var ganske slitsomme de første dagene, men vi fikk det til til slutt. Og da var jeg overlykkelig!! Gjelder å ikke gi opp[:)]. 

Så fint at det ordnet seg med amminga Eli24! Det er bra gjort av deg å stå på, å jobbe slikt for den å!
Med Othilie så sleit jeg å veldig med amming, eller det er vel riktig å si die, for Othilie fikk aldri taket på det med puppen og mat. Etter 3 mnd så ga jeg opp, og begynte og pumpe meg og gi på flaske...
Heldigvis så går det kjempe fint denne gangen. Må si jeg hadde grudd meg litt, men Amalie hadde matvett! 

Men lurer på en ting: etter at man har pumpet melk, spiller det noen rolle om man gir melka via medisinglass (el. liten kopp), sprøytehylster eller tåteflaske? Har fått litt ulik info og er litt forvirra...

Hvis man i utgangspungtet har lyst til å få til amminga, så bør en styre unna tåteflaske, da melka kommer lett fra den og det er en annen og enklere sugeteknikk fra flaska. (evt. bruk en tåte-smokk med 1 hull i, slik at det blir tungt å få ut melka)
En anbefaler da kopp, slik at de kan "lepje" i seg melka. (råd fra neonatal avd) 

Men noen barn behersker flaske og pupp, om hverandre uten å bli forvirra, men da tenker jeg at amminga er godt etablert?

Jenta mi får flaske og pupp om hverandre for tiden. Grunna såre brystvorter måtte jeg ta en pause i amminga, og det ser ut til å gå greit. Skrifter fort fra dag til dag.
Nå pumper jeg litt först for å få skikklig störrelse på knoppen, slik at hun får bedre tak når hun skal spise. det ser faktisk ut til å fungere gangske så bra! Håper å kunne fullamme igjen i löpet av helga. Övelse gjör mester[;)]

min ville heller ikke ta pupp....etter mye stress og kav med forskjellige jordmødre va det en som nevnte eg kunne kjøpe brystskjold og det gjorde eg.å jaggu meg begynte han å suge så fint til den.....
det er et slit å ikke få nurket til å ete...men det ordner seg som regel....til slutt

Hva slags kopp kan brukes? Er det noe man kjøper spesielt for slikt bruk?

Back
Topp