Ammeproblemer!

Guest
Hei!

Jeg har en liten gutt på snart 2 mnd og sliter enda med amming. Har siden dag 2 hatt sår som etterhvert utviklet seg til smertefulle sprekker. Når lillemann var 4 uker beg jeg å pumpe meg på det brystet som var verst og gav han i flaske(fikk også antibiotoka da det var gått betennelse i sårene, i tilegg til tabletter mot sopp da jeg fikk det også, måtte også ta smertestillende hele dagen igjennom for å klare ammingen). Etterhvert ble det andre brystet like ille og jeg besluttet å slutte å amme. Da det tok utrolig mye tid og energi og jeg fikk ikke nyte barseltiden. Jeg har nå gitt han erstatning i 3 uker, og sårenene grodde etter ca 2 uker. Jeg klarte ikke slutte å amme, men la han til sjeldnere....
Problemet er at han får så vondt i magen av erstatning, kjemper med luft og avføring, som han forøvrig bare har hver andre dag. Når han har avføring må vi hjelpe han med magemassasje, stryking på ryggen osv, og det blir veldig slitsomt i lengden både for han og oss! Nå gir jeg han bryst 3-4 ganger i døgnet, da jeg fortsatt har bra med melk! Han suger fortsatt ikke ordentlig og jeg lurer på om det er noe håp i å få han til å suge riktig, nå når han er så "gammel"? Tenker at han har lært seg denne teknikken og ikke klarer å endre... Jeg har vært hos ammeveileder, sett filmer på ammehjelpen og gjort alt jeg kan for å få han til å ta bedre tak uten at det hjelper! Han holder taket en liten stund før han slipper seg lenger ut på knoppen! Dette gjør jo at jeg fortsatt blir sår og derfor ikke klarer flere enn 3-4 amminger...
Men nå har han så vondt i magen at jeg helst vil gi han kun morsmelk! Har du noen råd???

-hilsen en som så vil det beste for lillegutt-
 
hei
råder deg å ta kontakt med ammehjelpen.no 
(og sender en mail) så får du svar på mail fra en ammehjelper, både råd og tips. 
:-) 
 
Hei!
Vondt å høre at du har hatt så mange problemer med ammingen. Det står respekt av at du har klart å holde oppe melkeproduksjonen og fortsatt ammer etter alt dette. Jeg ser mange ganger at barn som får både morsmelk og mme kan få littt mer mageproblemer. Det hadde jo vært mye enklere både for deg og barnet om du bare kunne amme. Det kan jo hende at sønnen din blir forvirret i forhold til sugeteknikken når han får både flaskemelk og brystmelk. Siden du har rikelig melk, er det store muligheter for deg å fullamme. Ved å være bevisst på ammestilling og forberedt på å amme noe hyppigere en periode, vil det være fullt mulig. Det er svært viktig at gutten din ligger godt vendt inn mot bystet for å unngå unødig drag på brystvorten.Vær obs på at han får god støtte under hode og nakke. Håper dere lykkes og at tiden framover kan nytes uten ubehag.Lykke til! Hislen Elin
 
Back
Topp