ammeproblemer? oppdatert.

preggysue

Blir kjent med forumet
Skrev tidligere: Noen andré som sliter med ammingen? Føler meg litt ensom her ettersom det er født 45 mai babyer men ingen som nevner noe om det. Har så såre brystvorter at jeg må håndmelke og gi i kopp. Det er så utrolig slitsomt, håper jeg får til ammingen når sårene har grodd og jeg skal.prøve på nytt. Foreløpig er det mest tårer her. Nydelig jente vi har fått, ønsker å nyte det snart. Oppdatert: Håndmelket meg i 1,5 døgn for å gi brystene en pause til å gro. Har gått fint å amme på det ene brystet nå, men det andré er fremdeles veldig sårt. Hun sklir med tungen på brystet og det er det som gjør meg sår. Blir mer og mer sår for hver gang jeg ammer også på "godpuppen". Legen skal se på tungebåndet igjen i morgen. Fikk prøve skjold på den såreste puppen i dag men syns det var helt forferdelig. Det har nå slått meg hvor viktig ammingen kan være for selvfølelsen, spesielt de mest sårbare dagene etter fødsel. Anbefaler alle som sliter om å søke hjelp så fort som mulig og ikke sitte hjemme å slite med det. lykke til alle sammen!

har du snakket med helsestasjonen, kanskje de kan hjelpe deg eller gi noen råd?

Har ikke født enda, så sliter ikke med ammingen, enda, men vet eg vil gjøre det... Har tatt brystreduksjon så kan bare delamme....
Men anyway, har du prøvd brystskjold? kan være verdt et forsøk :)
Vet det har vert redningen for mange med såre sprukne brystvorter.

Jeg Vet hva du mener, for jeg har slitt med ammingen i starten på begge mine to første barn. Såre brystknopper, som sprakk og blødde og det var mye tårer i starten og jeg gruer meg til hver amming. Mitt råd er å trykke ut litt melk etter amming for så å la brystene lufttørke. Smør på med brystkrem, min favoritt er bryst creme fra lana care. Viktigst av alt er riktig sugeteknikk på babyen. Jeg vet det er ubeskrivelig vondt men for meg gikk det over etter et par uker. Dersom det ikke gjør det, bør du sjekke om du har fått betennelse og/eller sopp som må behandles. Denne gangen har jeg heldigvis sluppet unna dette her, gruet meg som bare det men nå har jeg tatt alle forholdsregler jeg vet om. Lykke til!!!

jeg ble skikkelig sår når jeg ammet nathaniel så mitt tips er å smøre morsmelk på brystvortene, lufttørke brystene, bruke ammeskjold og evt. pumpe om du har det tilgjengelig?! 

jeg satt og gren hver gang jeg ammet for jeg var så sår, men når jeg begynte med dette, spesielt å pumpe den vondeste puppen, så ble det bedre og tilslutt ble jeg helt fin og ammet til han var 8mndr ;) 

det vil i det fleste tilfeller bli bedre! men sjekk også ut ammehjelpen.no :) 

Huff da, stakkars deg.
Jeg vet det er mange som har slitt på samme måte som du gjør nå så du er i hvertfall ikke alene, mulig du kan finne noe hjelp her: http://ammehjelpen.no/
Med begge mine barn har jeg fått sår på brystvorten, det har blitt en skorpe som går på skrå over hele lissom og det har gjort vondt å amme den første tiden, men det høres ut som du har det værre enn det, jeg har nemlig en venninde som har beskrevet det på samme måte som deg. :-s
Det jeg passet på var å stimulere brystet først for deretter å håndmelke ut litt først så melken "stod" klar da de begynte å suge, på den måten trenger de ikke å suge så hardt. Videre gjorde jeg som Fitness beskriver, klemte ut litt melk etterpå som jeg smurte over brystvorten for så å la den lufttørke. Mener at det ble bra etter en 14 dagers tid eller noe sånn.
Jeg mener selv at jeg har gjort alt riktig i forhold til sugeteknikk etc, men tror rett og slett at babyen ikke klarer å gape høyt nok den første tiden og at brystvorten derfor kommer i "klem."

Jeg har vært veldig nøye med luftørking, smøre med morsmelk og prøve å passe på sugetak. Men av en eller annen grunn blir jeg så hinsides sår. Har fått legen til å sjekke tungebåndet, ettersom det kjennes ut som hun glipper tak med tungen ofte og en hører en slags smattelyd, men han mente det var ok. Har vært på ammepoliklinikken en gang og skal nå tilbake. Takk for svar, det hjelper litt. Er ikke noe morsomt når det er det eneste en tenker på og gruer seg hele tiden. Stakkars storebror som får lite kontakt med mamma og som må se henne gråte hele tiden når han ser ser henne. Beklager om jeg sutrer, er vel noe hormonell også.

er fullt lovlig å sutre! tro meg, er nok flere av oss som kommer til å bli sår så du er nok ikke den eneste :) det går over, men anbefaler deg å pumpe litt istedenfor å gi pupp for da får såret litt tid og ro til å gro. 

jeg fikk låne min venninne sin pumpe i begynnelsen før jeg kjøpte min egen, for å si det slik så elsket jeg den høyere enn min samboer når ammingen var på sitt verste!  

http://pharmexhome.mamutweb.com/Shop/List/Compresses/291/1
Dette har jeg bestillt. Var i postkassen etter 1 dag hos meg. Jeg vet at de bruker dette på mange fødeavdelinger, å jeg kjenner flere som har prøvd den, som sier at den er heeeeelt fantastisk. Jeg er fortsatt gravid, men ble plaget akkurat slik som deg med forrige, så denne gangen har jeg kjøpt inn dette i fall jeg blir like sår denne gangen.

Jeg vet hvor grusomt det er og ikke klare å nye den nye babyen pga amming. Jeg husket at den eneste tiden eg koset meg med snuppa var når hun akkurat hadde spist, for da klarte jeg å slappe litt av, men så snart hun gjorde tegn til å være sulten ble jeg så lei meg. Satt å gråt maaange timer om dagen.
Måtte til slutt stoppe og amme. Det gikk bare ikke. Så håper at det ordner seg for deg.

Nå er det sikkert mange som ikke er enig med meg, men om ammingen ikke fungerer så er det ikke verd å bruke mange uker på å ha vondt å ikke klare å nyte baby. Det finnes masse bra morsmelkerstatning om det blir riktig ille.
Så lenge man føler man har prøvd det man kan, å man føler at ting ikke fungere så er det kanskje ikke verd det.

Sender deg en stooor klem

Jeg er for amming, men ikke for enhver pris. Jeg mener man virkelig bør "give it a try" i 14 dager pluss. Dersom det da er like vondt og jævlig, eller man fortsatt ikke får nok melk og det bare blir stress, så synes jeg man seriøst skal vurdere morsmelk erstatning.
Man skal ikke "prøve seg ihjel" før man innser at det ikke går. 
Jeg har hørt og lest mange historier om de som prøver og prøver, pumper seg annenhver time hele døgnet for å prøve å få opp melkeproduksjon og som driver med dette i månedsvis før de går over til morsmelkerstatning, man skal ikke dra det så langt det skal ikke være så tungt. Når det ikke går, så går det ikke og da er vi så heldige at vi har et fantastisk produkt i form av morsmelkerstatning, det skal ikke sees på som noe nederlag å gå over til MM så lenge man har prøvd amming og innsett at det ikke funker.

Jeg sliter med ammingen. Lilly blir illsint hvis jeg prøver å legge henne til. Hun tar ikke tak i puppen bare skriker og snur seg vekk. Har fått henne til å suge skillelig 2 ganger, og hun er 6 dager gammel nå.

I morgen kommer helsesøster på hjemmebesøk så får se hva hun sier. Men akkurat nå så virker det som Lilly har det bedre med tillegg isteden for å måtte skrike seg gjennom forsøk på amming

uff, ja da hadde jeg gitt tillegg og heller hørt med hs om hva du kan gjøre. 

og er enig  med de over at man skal ikke amme for alt i verden! det er verdt forsøket, men det er ikke alle det passer for eller går bra hos så da hadde jeg heller gitt mme og kost meg med babyen istedenfor at hele baby tiden skal føles tung og slitsom. 

Vi har også hatt litt startproblemer med amminga! Frøkna er litt stram i tunga og skyter den opp i ganen når ho gaper over. Det fører til at ho bare ligger å sutter på sin egen tunge istedet for brystet.
Etter mye om og men på sykehuset fikk vi prøve brystskjold. Og det har gjort underverker for oss. Frøkna sutter flott på det (tunga presses automatisk ned) og ho får i seg maten ho trenger og mine såre og vonde brystvorter får en pause. 

Flaskemater noe i tillegg (1-2 ganger i døgnet) da de ville på sykehuset at jeg skulle pumpe 1-2 ganger daglig for å få tømt brystene helt. Det kunne visst være litt vanskelig å få tømt helt når man brukte skjold. Vi fikk også tips at når amminga gikk seg mer og mer til kunne vi klippe større og større hull i skjoldet slik at hun kom nærmere og nærmere brystvorta og mest sannsynlig kunne vi fjerne det helt i løpet av et par uker. 

Så nå koser jeg meg med tiden jeg får sammen med henne og pappaen får kosen med flaskemating =)

poppa bare innom her ikke mitt forum..men kan anbefale albueskjell mot såre brystvorter først lufttørke med en dråpe melk også smøre på purelan eller annen krem for såre brystvorter også legge på albueskjell,var bra på 2 dager mener jeg og huske =) også brukte jeg albueskjellene for lindring etter jeg litt bra =) og de kan en like godt plukke i fjera og koke eller kjøpe på apotek =)

Her har vi sluttet med amming nå etter besøk fra helsesøster. Lilly vil bare ikke ha pupp, kan telle på en hånd hvor mange ganger hun har sugd pupp på 6 dager og da har vi prøvd masse. Hadde det vært en annen problemstilling som at hun sugde feil så hadde vi fortsatt prøvd, men ikke når hun ikke vil ha pupp i det hele tatt.

Så, vi er gått helt over til flaske, og har fått en helt annen unge. Rolig og hamonisk, skriker nå kun når hun er sulten og stopper når hun får mat. Baby har det bra og da har mor det bra også. Litt barseltårer er det og er litt sårt at jeg ikke kan amme, men jeg vet vi har tatt det riktige valget. Hun spiser hver 3 - 4 time og regulerer selv mengden mme, spiser det hun vil og lar resten være.

Back
Topp