Ammepress

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Opplever dere Ammepress? Hvis ja, fra hvem?

Her opplevde jeg det som veldig masete på barsel. De var helt sykt opptatt av amming der. Kan skjønne det, amming er topp når man får det til, men jeg hadde fra dag en litt for lite næringsrik melk. Lille var sulten hele tiden.

På helsestasjonen var det likedan. Møtte kun ei jordmor som var mer avslappet og hadde forståelse for at alle ikke kan fullamme. Opplevde også press fra diverse venninner uten barn :P Alle har jo hørt at amming er så bra!

Denne gangen kommer jeg til å være så mye mer avslappet, siden jeg vet at det blir folk av babyene som trenger litt ME i tillegg til morsmelka for å bli mett ;)

Ja! Fra meg selv. :P
Amming for meg var veldig viktig, så da det ikke gikk med første ble jeg utrolig lei meg.
Nå er lillebror snart et halvt år og jeg ammer fortsatt. :D

opplevde det med nr 1. Etter en uke kom mannen hjem fra en lang dag på jobb og fant både mor og baby gråtende i en stol. Da sa han ganske enkelt at nå kjøper jeg flaske... 15min etter kom han fra apoteket, og sendte mor i seng. Jeg sov som en stein og hadde masse melk når poden skulle ha mat neste gang. Ammet 1 år og hadde så mye melk at fikk melk i grøten 6mnd til....

Ja! Ekstremt press på barsel og ikke noe bedre fra helsesøster da vi kom hjem. Gråt og pumpet og prøvde å amme om hverandre den første tiden. Var fastlegen som insisterte på at jeg skulle kjøpe en pakke mme på vei hjem fra 6 ukers kontrollen. :p
Denne ganga skal jeg ta med mme på barsel. Håper selvsagt jeg slipper å bruke det, men akter faktisk å kose meg litt i nyfødttiden denne gangen. Går det ikke, så går det ikke.

Men nr 1 blev eg pressad av mannens familj og helsestasjonen følte eg. Eg prøvde og amma og amma. Amma væl i 4 Mnd men syns han var sulten och græt hela tiden.
Nr 2 var gav eg klara beskjed att ingen ska sæga ett ord. Amma i 8 Mnd.
Nå nær eg e gravid kommer eg se visst eg ikje har melk så blir det mme. Skæms inte før det

Ja, av Samboers familie og av helsesøster. Ble jo ikke bedre av at jeg gav opp etter 1 måned heller. Men det var det rette for oss :)

Kjenner til ammemaset ja, både på barsel, enkelte av helsesøstrene på helsestasjonen og fra folk generelt!

Men, heldigvis er både "min" helsesøster og fastlege av den sorten at en ikke skal amme for enhver pris og da jeg etter 5 mnd bestemte meg for å slutte å amme på dag siden det var så vanskelig å få i lillemor noe så var de veldig støttende.

Jeg måtte gi MME i tillegg til amming fra hun var nyfødt da hun ikke ble mett på bare MM og syns egentlig at hele ammingen var noe herk. Det var ikke før jeg trappet ned at jeg klarte å nyte ammestundene om morgenen, kvelden og natten :)

Det blir folk av de som får MME også, det er jeg et eksempel på :p

Jeg har ammet mine 3 i varierende grad. Med første hadde jeg et dårlig bryst som var fryktelig sårt og med andre jenta så ble det problembrystet egentlig enda verre, men jeg kjempet på og ammet gjennom tårer og vondt. Siste jenta kom feb 2014 og med henne har det egentlig gått veldig bra, ikke så veldig sår og ammet til hun var 1 år gammel. Opplevd en del mas på barsel husker jeg, spes med første, følte neste de tok seg til rette med min kropp...det var nesten en overgrep følelse der faktisk, de liksom grepet brystet og tok seg til rette.. Siste ungen hadde de ikke så mye de skulle ha sagt el anbefalt siden jeg var blitt en erfaren mor med egne luretriks opp ermet :)

På barsel opplevde jeg et forferdelig ammepress! Tror der var mellom 20-30 ulike jordmødre, barnepleiere og andre pleiere innom for å spørre om jeg ammet og som skulle vise teknikker osv. Holdt på å bli sprø! Jeg hadde ikke noe særlig me råmelk og snuppa bare gråt. Fikk til slutt mme på sykehuset siste dagen da vekten var gått ned 8,9%, men da ville de også holde oss der en dag til, men da protesterte jeg. Reiste hjem og prøvde å pumpe meg samme kveld, noe som resulterte i spreng de neste dagene fordi produksjonen kom da igang for fullt. Da var det så smertefullt å amme at jeg måtte prøve Syntocinon-spray for å få vekk sprengen. I mellomtiden brukte vi mme. Forstår liksom ikke hvorfor de maser så mye om dette på sykehuset da de vet at ofte tar det gjerne 2-4 dager før produksjonen er virkelig igang. Og ikke minst at stress bare forverrer situasjonen. Jeg forstår selvfølgelig at å amme er det som er mest naturlig å gjøre og sikkert best for barnet også, men det er ikke alltid det er best for mor, og da må man stå vekk fra presset og ikke føle seg som en dårligere mor om en må bruke mme! :)

Nei ikke opplevd det. Men var ganske innstilt på å amme ;)

Ja! Ekstremt press på barsel og ikke noe bedre fra helsesøster da vi kom hjem. Gråt og pumpet og prøvde å amme om hverandre den første tiden. Var fastlegen som insisterte på at jeg skulle kjøpe en pakke mme på vei hjem fra 6 ukers kontrollen. :p
Denne ganga skal jeg ta med mme på barsel. Håper selvsagt jeg slipper å bruke det, men akter faktisk å kose meg litt i nyfødttiden denne gangen. Går det ikke, så går det ikke.
Applaus! Enig med deg! ❤️

Back
Topp