Ammepoliklinikk

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Kan man ta kontakt med ammepoliklinikken i tilknytning fødeavdelingen når babyen er 17 dager? Har forsøkt å få hjelp til amming på helsestasjonen, men opplever ikke å få så god hjelp. Jeg delammer og gir tillegg på flaske etter amming. Opplever nå at babyen er veldig utålmodig og blir illsint når han blir tilbudt brystet. Ønsker kun flaske. Når jeg først får han til å suge slipper han brystet ofte. Jeg mistenker feil sugetak, da han ofte suger på underleppen sin og derfor ikke får brettet denne godt nok rundt brystvorten, og at det er dette som har vært problematisk fra start. I starten var han veldig sugesvak og lite interessert i brystet, derfor fikk han tillegg. Nå tørr jeg ikke å la være å gi tillegg i redsel for at han skal få i seg for lite. Ønsker derfor råd og veiledning til hvordan jeg bør gå frem. Han får ca 60 ml mme etter amming ca 4 ganger i døgnet. Har så lyst til å få til ammingen:Heartred

Du kan jo i alle fall prøve? Ring dem og hør. Eller så kontakter du ammehjelpen.

Og brett ned den underlippa om den ligger feil. Jeg har korrigert grepet til ungene mange ganger. Bruk fingeren forsiktig og veiled munnen rett. Det er klart det ikke funker å die om man ikke får grep. En liten kar på 17 dager er helt fersk i verden og trenger veiledning. Håper du får den hjelpen du trenger enten her eller der. Korona eller ei

Du kan jo i alle fall prøve? Ring dem og hør. Eller så kontakter du ammehjelpen.
Jeg ringte og får komme inn i morgen. Opplevde at de på føde/barsel hadde god greie på amming, i motsetning til helsesykepleier. Jeg forsøkte å forklare at jeg hadde veldig såre brystvorter og at babyen ikke ville suge skikkelig sist jeg var på helsestasjonen, men det brydde hun seg ikke stort om. Neste kontroll er ved 6 uker, og det synes jeg er altfor lenge til..

Så bra du får komme inn :)
Da jeg fikk nr to, reiste jeg hjem etter 24 timer og tenkte at amming er null stress - gjort det før... vel. Mye sår og tull, så da fikk jeg hjelp på ammepoliklinikken og alt ble bra. Så bra at hun nektet noe annet enn pupp til hun var nesten året... :bag:

Så bra du får komme inn :)
Da jeg fikk nr to, reiste jeg hjem etter 24 timer og tenkte at amming er null stress - gjort det før... vel. Mye sår og tull, så da fikk jeg hjelp på ammepoliklinikken og alt ble bra. Så bra at hun nektet noe annet enn pupp til hun var nesten året... :bag:
Det høres kjent ut. Hadde litt av de samme problemene med storesøster, men løsnet til slutt og klarte å fullamme fra 3 mnd. Den gangen slet vi oss gjennom det på egenhånd og fant ut av det selv. Nå tenkte jeg å be om hjelp slik at vi kanskje klarer fullamming tidligere enn 3 mnd. Storesøster ble forøvrig skikkelig puppegal, og ville som din ikke ha annet enn pupp det første året. Grøt var totalt uaktuelt til mors store fortvilelse:wacky:

Men er det så ille om man ikke får det til? Jeg skjønner at man vil. Blir man arrestert av mamma-politiet da?

Jeg venter i juli og andre niks nada om dette. Men er endel som har spurt meg om hva jeg forventer og div. Det vet jeg jo ikke. Men en annen venninne prøvde sårt å få til å amme, fikk det ikke til og måtte bare innse at amming var ikke greia for den første kid'en.

Men er det så ille om man ikke får det til? Jeg skjønner at man vil. Blir man arrestert av mamma-politiet da?

Jeg venter i juli og andre niks nada om dette. Men er endel som har spurt meg om hva jeg forventer og div. Det vet jeg jo ikke. Men en annen venninne prøvde sårt å få til å amme, fikk det ikke til og måtte bare innse at amming var ikke greia for den første kid'en.
Har aldri møtt mamma-politi ifb med amming så om de arresterer deg er usikkert.. :P
Men mange føler sterkt på selv ang det med amming. De opplever det som en nedtur å ikke få det til, og selvfølgelig - noen på barsel og noen helsesøstere kan mase fælt om det. Da må man bare si det som det er - man ønsker ikke, man ønsker men ikke for enhver pris, man vil ha hjelp osv osv.. det som passer for deg.
Jeg har begge gangene blitt møtt med ydmykhet og forsiktige spørsmål om jeg ønsker hjelp med amming på barsel. Har takket ja og fått hjelp :)

Om du ikke får til amming så går det helt fint. Mamming over amming :) Ingen kommer for å arrestere deg om det ikke går.

Når det er sagt: Amming er bra for fysisk og psykisk helse til både mor og barn. Om mange tusen kvinner som ellers hadde ammet nå ender opp med å bruke mme i stedet fordi alle stedene som kan gi veiledning er stengt så er det et problem.

Jeg tenkte det før jeg fikk barn, at jaja, får jeg det ikke til er det da ikke krise?

Men så kom ungen, og vi slet med ammingen og DET VAR KRISE!!! Antar det er noen hormoner og instinkter som kicker inn der, ja..

Det greie med å få til amming, er at ungen får nyttige antistoffer. I tillegg er det ekstremt praktisk å kunne hive ut puppen hvorsomhelst og nårsomhelst, og ikke måtte styre med pulver, flaske med varmt kokt vann, kaldt kokt vann, blande og styre. For ikke å snakke om å sterilisere alt sammen.

Jeg måtte delamme og supplere med flaske, og jeg syntes det var styr og drit å styre på med. Så jeg kjempet hardt for å få til ammingen.

Det er nok noen som blir råket av ammepolitiet, da. Man skal liksom prøve så inderlig og hardt og styre på med hjelpebryst og fåglarna vet hva, før man "får lov" til å "gi opp" som det heter..

Jeg håper jeg klarer ta det litt mer rolig om jeg må delamme neste gang også. Det blir like gode folk av de som ikke har fått morsmelk også, det er samboeren min er flott eksempel på.

Jeg tenkte det før jeg fikk barn, at jaja, får jeg det ikke til er det da ikke krise?

Men så kom ungen, og vi slet med ammingen og DET VAR KRISE!!! Antar det er noen hormoner og instinkter som kicker inn der, ja..

Det greie med å få til amming, er at ungen får nyttige antistoffer. I tillegg er det ekstremt praktisk å kunne hive ut puppen hvorsomhelst og nårsomhelst, og ikke måtte styre med pulver, flaske med varmt kokt vann, kaldt kokt vann, blande og styre. For ikke å snakke om å sterilisere alt sammen.

Jeg måtte delamme og supplere med flaske, og jeg syntes det var styr og drit å styre på med. Så jeg kjempet hardt for å få til ammingen.

Det er nok noen som blir råket av ammepolitiet, da. Man skal liksom prøve så inderlig og hardt og styre på med hjelpebryst og fåglarna vet hva, før man "får lov" til å "gi opp" som det heter..

Jeg håper jeg klarer ta det litt mer rolig om jeg må delamme neste gang også. Det blir like gode folk av de som ikke har fått morsmelk også, det er samboeren min er flott eksempel på.

Ja, fikk en god samtale med jordmoren idag. www.ammehjelpen.no er den siden som er den beste visstnok.

Vet ikke om jeg er komfortabel med å slenge ut puppen hvor som helst - det blir hvertfall ikke cafétid på en stund etter fødsel.

Kommer an på dine egne forventninger. Her funket det ikke pga infeksjon hos meg etter keisersnitt og jeg ikke fikk pumpet osv. I tillegg var niplene for store for munnen hennes. Prøvde pumping etter antibiotika og smertestillende ikke trengtes men fikk ikke opp noe produksjon, så selv om jeg tok beslutningen om å gi opp, så var det jo litt sårt. Andre hadde ingen problemer med det. Men jeg hadde også fysio 3 ganger i uken osv som gjorde alt veldig komplisert.
Så tenker forventningene dine er det viktigste og eventuelt jobbe med :)

Ja, fikk en god samtale med jordmoren idag. www.ammehjelpen.no er den siden som er den beste visstnok.

Vet ikke om jeg er komfortabel med å slenge ut puppen hvor som helst - det blir hvertfall ikke cafétid på en stund etter fødsel.
Og det med å være komfortabel med å slenge ut puppen kan hende at endrer seg etter at babyen har kommet, bare sånn at du vet det! Ikke nødvendigvis at det gjør det da :)

Jeg ble aldri komfortabel med det. Jeg ammet ikke offentlig om jeg kunne unngå det. Da gikk jeg heller inn på ammerom o.l. om jeg var ute (heldigvis mange kjøpesentre som har slikt), eller satt meg med ryggen til, gikk på et annet rom, osv.

Jeg fikk tvillinger sist der en ikke fikk til å die ordentlig. Jeg kan enda kjenne på en stor sorg over at ikke begge ble ammet. Det føles som jeg har sviktet som menneskedyr, å amme er det som gjør oss til pattedyr. Rasjonelt sett er jeg et helt annet sted, men følelsene mine i dette er alt annet enn rasjonelle. Ei venninne i eldreomsorgen sier at ammesorgen er noe som en del av de demente kan få full oppblomstring av. Naturen er mektig!

Back
Topp