Ammeoppfølging barsel

Softis

Forumet er livet
Himmelbarn
Desemberskatter 2016
Sommerfuglene
Juligull2021
Fikk du god ammeoppfølging på barsel?

Jeg gjorde det med førstemann og alt fungerte utmerket og jeg ammet i 16 mnd.

Med nr 2 så tok alle det forgitt at det skulle gå greit, men det gjorde det ikke. Hadde blødende brystvorter og begynte å pumpe allerede på barsel.
Det viste deg etter noen uker at han måtte klippe tungebåndet.

Med nr 2 så tok alle det forgitt at det skulle gå greit, men det gjorde det ikke. Hadde blødende brystvorter og begynte å pumpe allerede på barsel.
Så leit! Man er kanskje litt mer kjent med ting med nr. 2, men det betyr jo ikke at man ikke trenger oppfølgingen, og hjelpen allikevel. Hvert barn er unikt..

Jeg har bare 1 barn, og fikk oppfølgingen på nfi. Men de var veldig, veldig flinke synes jeg. De som jobbet der er en stor grunn til at vi kan amme nå.

Både og, veldig mye varierende dessverre. Mini diet godt på fødestua, men etter det tok det nesten to døgn før han klarte å få tak igjen, da med skjold. I tillegg kom melka mi tregt sannsynligvis grunnet operasjon rett etter fødsel pga alvorlig rift. Måtte få mme på døgn 2 pga lavt blodsukker, men de ga på kopp da :) Endel dårlige amme"råd" om å begrense dietid, ikke "la ham bruke meg som smokk" etc.

Best hjelp fikk vi etterpå, kombinasjon av ammehjelpen og ammepoliklinikken på sykehuset. Etter 8 uker kunne vi droppe mme og deretter fullammet vi til 6 mnd og ammer masse enda, snart 11 mnd, ingen avvenning i sikte på noen av oss :)

Hva er det? [emoji14] hehe
Med første fikk jeg beskjed om å si fra om det var noe.

Med nr følte jeg de masa selv om jeg sa erfaringen min var veldig god. De sa også ting mot hverandre, og følte ikke at de hadde noen god kommunikasjon seg imellom. Og flere av dem gadd ikke å høre på hva jeg hadde å si

Helt fantastisk oppfølging. De var veldig opptatt av å kartlegge hva jeg ville, hvor mine grenser gikk osv før de satte i gang. Nå var aldri ammingen noe problem heller, men ble litt overrasket over hvor mye det er "med amming" likevel så satte stor pris på all hjelp og tips.

Jeg fikk helt super oppfølging! Fikk mye "besøk" av både jordmødre og barnepleiere på barselhotellet og alle tok seg god tid til å hjelpe meg. Jeg ringte også på noen ganger på natten og de kom med en gang :)Jeg tror det har hatt mye å si for hvordan ammingen har gått. Har ikke hatt noen problemer og vi koser oss veldig :)

Ja, vi fikk veldig god oppfølging, både av jordmødre, barnepleiere og sykepleiere. :)
Jeg hadde blødende sår allerede etter første dagen, men innen 3-4 dager var det blitt helt bra igjen fordi de korrigerte sugetaket fort, og passet på å følge godt med på at vi gjorde det riktig.
De balanserte fint mellom å hjelpe oss og å la oss gjøre ting selv. :)

Elendig! Måtte slutte å amme etter 3.5 mnd [emoji21] men guuud for en lettelse det var[emoji1303][emoji23]

Vi ble gitt opp av fire jordmødre på barselhotellet på ullevål, og har ikke fått noe bra tilbud på ullevål etter det. Veldig skuffet over manglende tilbud. Går til en kjempeflink jordmor privat nå, og har hatt endel fremgang. Fortsatt pumper jeg mest, men igår fikk vi til amming hvertfall 4 ganger. Taket er ikke helt optimal, men han får hvertfall tak, og jeg har ikke fått sår på brystbortene enda. Baby er 5 uker idag.

Fikk ikke god oppfølging dessverre. Men anbefaler Ammehjelpen på det varmeste, de hjalp meg masse :)

Fikk ikke kjempe god oppfølging, vil jeg si... fikk ikke vist noen ammestillinger, annet enn den standard på armen stillinga, og fikk vist cotterman, men måtte selv lære meg håndmelking og finne ut av forskjellige stillinger. De sjekket en gang hvordan sugegrepet var, og di mente det var bra, så det ble med den ene gangen.

Men jeg kunne nok vært flinkere til å spørre også, men jeg følte ikke connection med alle på barsel, og enkelte syntes jeg virket direkte oppgitt over at jeg (som førstegangs) ikke visste spesielt mye om stell av baby og amming generelt, annet enn i teorien.

Både og, veldig mye varierende dessverre. Mini diet godt på fødestua, men etter det tok det nesten to døgn før han klarte å få tak igjen, da med skjold. I tillegg kom melka mi tregt sannsynligvis grunnet operasjon rett etter fødsel pga alvorlig rift. Måtte få mme på døgn 2 pga lavt blodsukker, men de ga på kopp da :) Endel dårlige amme"råd" om å begrense dietid, ikke "la ham bruke meg som smokk" etc.

Best hjelp fikk vi etterpå, kombinasjon av ammehjelpen og ammepoliklinikken på sykehuset. Etter 8 uker kunne vi droppe mme og deretter fullammet vi til 6 mnd og ammer masse enda, snart 11 mnd, ingen avvenning i sikte på noen av oss :)

Jeg også fikk rådene om å ikke bli brukt som smokk. Endte opp med baby som var hysterisk sulten sikkert og savnet pupp, for Naiv som jeg var hørte på rådene og endte også opp med delamming pga lav oppgang i vekt. Men hørte på mammahjertet til slutt og lot henne die før og etter hver flaske og hun fikk sove ved puppen. Ammer fortsatt, straks 12 mnd [emoji1303]

Jeg også fikk rådene om å ikke bli brukt som smokk. Endte opp med baby som var hysterisk sulten sikkert og savnet pupp, for Naiv som jeg var hørte på rådene og endte også opp med delamming pga lav oppgang i vekt. Men hørte på mammahjertet til slutt og lot henne die før og etter hver flaske og hun fikk sove ved puppen. Ammer fortsatt, straks 12 mnd [emoji1303]

Ja, jeg skulle virkelig ønske de slutta å si sånt allerede på barsel, for for så innmari mange trenger jo nærmest kontinuerlig stimulering for å få nok melk i starten! Jeg var nok en av de, og det i kombinasjon med så mye annet gjorde den vanskelige ammestarten verre enn den kunne vært. Her og seiret fornuften (= mammahjertet) tilslutt og det var så godt å senke skuldrene :D

Back
Topp