Ammende mødre kan drikke alkohol

Så den der og venta bare på at den skulle poppe opp her inne :p ser ikke behovet jeg heller, tok meg en øl i fjor sommer mens jeg amma, og hadde da kjøpt inn mme i tilfelle poden skulle våkne før tiden. Skulle gjerne kunne lest selve forskningsartikkelen da, men orker ikke abbonere på det tidsskriftet for å få lest den, så interessert er jeg ikke.

Man har holdt seg helt uten alkohol i minst ni måneder, og hvis man da, som meg, syns et glass vin er veldig godt, så hvorfor skal man ikke kunne unne seg det når det viser seg at det ikke er skadelig for babyen? Selv om DU klarer deg helt fint uten i ammeperioden er det mange andre som kanskje syns det er kjempegodt å endelig kunne ta seg et glass av og til. Å drikke store mengder er ikke greit enten man ammer eller ikke sålenge man har ansvar for n liten baby....

Man har holdt seg helt uten alkohol i minst ni måneder, og hvis man da, som meg, syns et glass vin er veldig godt, så hvorfor skal man ikke kunne unne seg det når det viser seg at det ikke er skadelig for babyen? Selv om DU klarer deg helt fint uten i ammeperioden er det mange andre som kanskje syns det er kjempegodt å endelig kunne ta seg et glass av og til. Å drikke store mengder er ikke greit enten man ammer eller ikke sålenge man har ansvar for n liten baby....

Ett glass syns jeg er greit, men i artikkelen mener de det er greit med fire enheter. Det syns jeg var ganske mye!

Ett glass syns jeg er greit, men i artikkelen mener de det er greit med fire enheter. Det syns jeg var ganske mye!
Derfor jeg kunne tenkt meg å lese selve forskningsartikkelen. For er det 4 enheter over mange timer, eller er det 4 enheter på styrten? Mrs Lutz hadde en tråd her for noen dager siden angående amming og alkohol, og der visste de alkokalkulatorene at 3 glass vin over 3 timer så kunne man fint amme en time etter siste glass fordi promillen aldri ble høy nok til å være skadelig. Er en del faktorer man må ta hensyn til og syns artikkelen var lite informativ.

Derfor jeg kunne tenkt meg å lese selve forskningsartikkelen. For er det 4 enheter over mange timer, eller er det 4 enheter på styrten? Mrs Lutz hadde en tråd her for noen dager siden angående amming og alkohol, og der visste de alkokalkulatorene at 3 glass vin over 3 timer så kunne man fint amme en time etter siste glass fordi promillen aldri ble høy nok til å være skadelig. Er en del faktorer man må ta hensyn til og syns artikkelen var lite informativ.
Enig her, det er stor forskjell på det!

Jeg kan godt ta meg et halvt glass vin, altså 0, 6 dl og amme en time etterpå. Bruker kanskje 30 min på det glasset og har testet ammekalkulatorer opp og i mente og alle sier jeg kan drikke et halvt glass vin:)
Denne 3 timer - regelen er for nyfødte med umoden lever. Holdt meg unna alkohol 9 uker etter fødsel for da ammet jeg jo i eininga, aldri pause :D men nå er hun 6 mnd og jeg ammer hver 3-4 time. Da ser jeg ikke noe problem med å kunne ta seg en halvliter rett etter amming.
Haha:D høres ut som jeg er den alkoholikeren. Drikker maks 1 enhet så det er sagt!

Last edited:
Det er jeg helt enig i! Om det er over 6-7 timer, ok. Men på 2 timer er det mye og iallefall jeg blir beruset av det. Da ammer man selvfølgelig ikke! Ved så høyt inntak skal man ha barnevakt uansett...

Jeg går etter magefølelsen, og uansett hva folk sier, så vil jeg ikke drikke Noe som helst i tiden jeg ammer, for det føles feil, så igjen, uansett hva forskning sier, jeg gjør det ikke :)

Hva som kommer inn, skal jo også ut .

Godt poeng. ;)
Jeg hang meg litt opp i overskriften, jeg. "Ammende kan drikke alkohol like mye som andre kvinner". Eh, nei... Villedende bare fordi at folk skal bli nysgjerrige og MÅ lese. Men det er en annen diskusjon. ;)

Edit: MEN, man skal gjerne amme innimellom, og om man skal drikke tre glass over tre timer så må man jo være sikker på at en ikke må amme på i hvertfall fire timer, dersom en begynner å drikke rett etter amming. Og det kommer vel litt an på ens vekt også i forhold til hvor mye promille en får.

• Liker
Reactions: BMC
Jeg har ikke behovet for det.

Men jeg skal i utdrikningslag om en mnd og ungen min er da 16 mnd og tåler jo litt. Altså hvis jeg drikker en drikk med prosenter med alkohol så vil det fordele seg i promille i melken min. Altså melken vil inneholde få promiller med alkohol. En drikk med promille alkohol er svak! Surmelk kan ja opptil 2% ;) Dette vil igjen fordele seg i barnets kroppsvekt og tilsvare så godt som ingenting i barnets blod. Jeg har tenkt å være "edru" igjen til jeg skal amme igjen morgenen etter - men jeg tenker at om jeg hadde hatt litt mer enn 0,2 i promille så hadde det ikke vært krise. Nyfødt derimot er noe annet.

Jeg syntes det var helt nydelig med ett glass iskald hvitvin til maten i fjor sommer da jeg ammet minsten. Ammet han rett før vi skulle spise.

Jeg synes denne forskningen er skummel!

Hvor mange er det som nå vil ta dette for god fisk og bare drikke alkohol nå?
Hva vet man om senvirkning for barnet av at mor har drukket alkohol under amming?

Jeg synes at man kan holde seg unna alkohol når man ammer, det er en kort periode i livet, og man skal legge et godt grunnlag for babyen. Hvorfor ikke legge sine behov for alkohol litt til side???

Savner å ta en drink men kjenner det ikke haster enda... Klarer å vente litt til;)

Kan godt ta et glass vin etter barna har lagt seg, dersom jeg veit de sover mange timer, men siden minste her nå våkner både titt og ofte så står jeg glatt over :-P

Selv klarer jeg ikke helt å forstå hvorfor en må drikke den tiden en ammer. Jeg har hatt null problem med å holde meg unna. Det hadde vært godt med et glass vin i ny og ne, men jeg må som regel amme ganske ofte på kvelden, og jeg er ikke så desperat at jeg drikker midt på dagen. :P

Nå er det ganske stor forskjell i hvor ofte man ammer en på 2 mnd og en på 8 da ;) har ikke drukket alkohol frem til nå, minstemann er straks 9 mnd. Men jeg kan jo helt fint ta meg et par glass vin nå, da han sover fra sju på kvelden og ikke våkner før tidligst fire for pupp.. Og hvis jeg skal amme til han er 15 mnd da, så ser jeg virkelig ikke problemet med det heller ;)

Det er jo fint at det blir forsket på, da!
Jeg har holdt meg unna (eller ventet 3 timer med å amme etter èn enhet) da jeg ammet, men mest fordi jeg ikke visste hvor mye som var ok og ikke.
Så, dersom man ved en anledning ønsker å drikke et glass eller to er det jo flott at det blir forsket på, slik at man kan tilegne seg mer kunnskap om hvordan alkoholen påvirker melken og deretter ungen.

Det sagt, så ser jeg ikke noe poeng i å drikke så veldig mye når man ammer, spesielt små babyer. De kan våkne når som helst og ha behov for mat/kos/bleieskift, derfor kan det være like greit å la vær!

Nå er det ganske stor forskjell i hvor ofte man ammer en på 2 mnd og en på 8 da ;) har ikke drukket alkohol frem til nå, minstemann er straks 9 mnd. Men jeg kan jo helt fint ta meg et par glass vin nå, da han sover fra sju på kvelden og ikke våkner før tidligst fire for pupp.. Og hvis jeg skal amme til han er 15 mnd da, så ser jeg virkelig ikke problemet med det heller ;)

Selvfølgelig er det forskjell på det, men i artikkelen ble det ikke sagt noen alder, og med babyer kan man ikke alltid vite hvordan kvelden og natten blir, selv med rutiner.

Promille i blodet samsvarer med promille i melka.
Det kan jo evt være greit å ha et alkometer, dersom man har drukket og er usikker på om man har promille eller ei.

Back
Topp