"Ammemat"

Guttemamma10og13

Gift med forumet
Har lyst å få innspill på hva mat du kan spise når du ammer, hva er dine erfaringer?
Vet det er forskjellig hva barn reagerer på og noen reagerer mye og noen lite. Sist måtte eg bare være forsiktig med rein løk og tacokrydder.
Sebastian er no 6 dager og sover hele dagen, ammingen går som en drøm da også bikker klokken 22 og han blir urolig, sliter med å gi han ett skikkelig måltid og vi er våken i veeeeldig mange timer. Det blir verre og verre.

Så no skal eg kutte ut denne maten:
- løk
-brokkoli
- paprika
- brus
- juice
- sjokolade
- kål/salathode

Skal prøve noen dager uten og viss det blir bedring skal eg begynne igjen med en og en ting og i små mengder for å finne ut hva han evt. reagerer på.

Andre forslag til hva de reagerer på?
Er det noen som vet hvor lang tid det tar før de reagerer? Er det samme dag eller i løpet av timer?

Jeg vet at noen reagerer på kaffe (koffein) og melkeprodukter også.

Usikker på hvor lang tid etter inntak det kommer i puppen/melka men det må gjennom systemet så minst noen timer.

Det er vanlig at de kan bli urolige på kvelden og at dagen kan være fin. Håper du klarer å slappe av og hente deg inn på dagen når babyen er rolig så det er overskudd til kvelden. Håper det går raskt over!

Løk, brus og kål er jo noen av hovedtingene man skal holde seg unna. Hvis det har vært matvanene dine som er årsaken til problemene vil nok de slutte når du slutter med disse matvarene:) Lykke til!

Melkeprodukt er lurt å kutte ut om problema skulle fortsette. "problemet" med å kutte ut melkeprodukt, er at det kan ta ganske lang tid (2-4 veker) før ein ser effekten av det. Så prøv andre ting først, og om det fortsatt er aktuelt så får du heller ta det skrittet. Sov når babyen sover på dagtid, slik at du ikkje blir heilt utslitt, det blir bedre!!!

minstegutten min reagerte på melkeprodukter og hvitt mel. Måtte kutte ut melk og brød, kunne bruke litt melk i matlaging.

Eg trur min reagerer på kvitløk og muligens mjelk. Men det er bare ein teori. Har fremdeles luftsmerter etter eg kutta ut desse tinga, så det er nok fleire ting han reagere på og.

Jeg drakk en Ice Cappuccino en dag...og det reagerte han på!! Så jeg skal holde meg unna koffein iallefall.
Håper du finner ut hva som skaper magetrøbbel og kan kutte det ut:)

Sebastian reagerer på veldig mye, jordbærsyltetøy, juice, saft og iste. Han reagerer på løk, salat, grønnsaker som paprika, gulrøtter, brokkoli osv. Så han er nok veldig følsom, men han har hatt noen skrikefrie døgn også så tenker det må være maten og ikke vanlig kolikk. Eg får snakle med hs om det på neste kontroll.
Kan være melkeprodukter også, men eg drikker ikke rein melk fordi eg er redd han skal reagere, men spiser smør og ost.
Fikk forresten ett tips om at mange sauser inneholder løkpulver for andre som har barn som reagerer lett :)

Lite reaksjoner enda men spiser ganske "reint". En dag drakk jeg to chai latte- da var det litt rumling og smågråt i en hel halvtime..drikker ikke søtmelk men biola stort sett daglig. Det er ok.
Førstemann husker jeg reagerte innmari på pepperkaker! Men de er vel forlengst oppspist?!
Har jo drukket både eple og appelsinjuice uten problem men tør liksom ikke spise appelsiner og mye frukt enda..får innføre etterhvert å se:) tarmen blir jo mer moden hver dag!

Sent from my GT-N7100 using BV Forum

Jeg glemte meg igår og spiste løk i maten... åh hjelpes for ei natt vi fikk! Så skal holde meg langt unna løk!

Mjelkekaker og brokkoli føres opp på min liste! Stakkar liten hadde ikkje noko god natt i går når eg hadde spist brokkoli :(

Her holder jeg meg unna kaffe, melk, sjokolade og veldig grovt brød (dansk rugbrød). Lille har blitt mye roligere og bedre i magen etter jeg kuttet ut de matvarene :)

Kan hende han har en "ikkje heilt ferdig utvikla mage".. Eg har samme problemet, hadde og samme problem med førstemann.. Eg kutta ut alt av mat nesten, men hjalp ikkje. Om kvelden er energinivået i magen veldig lav, og da blir de ofte knip og grining.. Eg har no begynt å bruke tarmbakterier på han "probiotika", får kjøpt på helsekosten, og er til spebarn..De skal vere veldig effektivt på magen:) Har og begynt på karve te og amme te.. Og e blitt flinkare til å få opp rap på han.. Så no andre andre kvelden han e rolig, og han e snart 1 mnd gammal:) her e en link på probiotikaen: http://www.helsekostshop.no/produkter/kategori-helsekost/kategori-forkjolelse/biocare-int-b1/

Back
Topp