Ammelei

kit14

Blir kjent med forumet
Hei,

Nå har jeg fullammet sønnen min i 4 måneder. I begynnelsen slet jeg med gnaging og såre brystvorter ved amming, og ammingen var absolutt ingen kosestund for oss.

Jeg var på helsestasjonen flere ganger for ammeveiledning, sjekk av sopp, tungebånd, etc. Fikk til og med hele 3 hjemmebesøk. Jeg har Cosyfixpute, BBhugmepute, prøvde alle mulige stillinger, salver, og ammeinnlegg. Svidde av flere tusen kroner på ammeveiledning, sjekk av tungebånd og kiropraktor på privatklinikk (som konkluderte med at babyen min er så liten og har liten munn og at det ville gå seg til etterhvert). Da hadde jeg fullammet i 2 måneder.

Det tok oss nesten 3 måneder å amme smertefritt og nå er det jo virkelig null vondt! :) Woho!!

Problemet nå er at jeg bare synes at amming er så forferdelig kjedelig. Jeg finner det ikke koselig i det hele tatt. Føler meg bare fanget hele tiden. Spesielt ved legging og på natten når han skal ha pupp typ heeele tiden. Er. Så. Lei. Først trodde jeg det var pga gnagingen at jeg ikke synes det var noe hyggelig. Men nå er det jo smertefritt, og egentlig bare like kjipt som før. Det er ikke spesielt behagelig heller å ha noen sutte på puppen eller være nødt til å dra frem puppen i offentligheten når man til vanlig dekkes til. Føler også det blir feil å bare slutte for det er jo det beste for babyen å få morsmelk (og praktisk mtp alt styr med flasker osv).

Jeg vet egentlig ikke hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje bare litt medfølelse eller høre om lignende erfaringer og evt hva man kan gjøre for å gjøre det bedre?
 
Kunne det hjulpet å begynne med delamming? Enten pumpe morsmelk og gi på flaske eller erstatning?

ikke lenge til de spiser mer annen mat, kanskje innføring av grøt hjelper på, og gir mer frihet for deg?

Full forståelse for det dy skriver, det er ikke alltid amming faller like naturlig for alle. Det viktigste er at du er komfortabel med det du gjør :)
 
Takk for svar:happy:
Ja, delamming var absolutt et tema da vi slet som verst. Men jeg var så sta:p men så skal det sies at noen ganger er det ikke like ille. jeg har snakket litt med helsesykepleier om det. Babyen vokser veldig godt - og det er jo kjempefint. Men hun sier at jeg likevel kan begynne å intrpdusere smaksprøver for å vende barnet til mat slik at det blir lettere å starte med maten når morsmelk ikke er tilstrekkelig lenger.

Nå tenker jeg egentlig å bare bite tennene sammen den siste måneden med amming uten fast føde. Nå har jeg jo holdt ut så lenge. Så håper jeg virkelig at grøt eller annen mat vil kunne avlaste noen måltider etterhvert:angelic:
 
Takk for svar:happy:
Ja, delamming var absolutt et tema da vi slet som verst. Men jeg var så sta:p men så skal det sies at noen ganger er det ikke like ille. jeg har snakket litt med helsesykepleier om det. Babyen vokser veldig godt - og det er jo kjempefint. Men hun sier at jeg likevel kan begynne å intrpdusere smaksprøver for å vende barnet til mat slik at det blir lettere å starte med maten når morsmelk ikke er tilstrekkelig lenger.

Nå tenker jeg egentlig å bare bite tennene sammen den siste måneden med amming uten fast føde. Nå har jeg jo holdt ut så lenge. Så håper jeg virkelig at grøt eller annen mat vil kunne avlaste noen måltider etterhvert:angelic:
Jeg kan på det varmeste anbefale lydbøker eller musikk i ørene når ammingen drar ut. Så får du litt avkobling i hjernen. Ville også snakket åpent om det med helsessykepleier. Av og til blir ting bedre bare av å snakke om det. Hvis du har slitt mye med ammingen så kan det jo henge igjen negative følelser i ammingen ennå. Selv om d ikke gjør vondt.
 
Back
Topp