Ammekurs

Ceccii86

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Noen som har vært på ammekurs? Syns dere det var nyttig?
Fikk dere noe info som evt ikke står i hefte man får utdelt?

Er meldt opp om to uker, men etter fødselskurset i dag vurderer jeg sterkt å droppe det og heller ta evt spørsmål med jordmor på kontroll eller på sykehuset når de faktisk kan vise med babyen (hvis det er tid).

Synes du fødselskurset var unyttig, eller fikk du god informasjon om amming der?
Jeg vurderer å gå på ammekurs på helsestasjonen, man behøver ikke melde seg på, så kan bare møte opp.
Samtidig har jeg lest mye om amming, og føler meg så forberedt som jeg kan være uten faktisk å ha prøvd det. Kjenner litt at det jeg lurer på må jeg ha baby og melk for å finne ut av :p
Har bestemt meg for at tiden på barsel blir viet ammingen, og babyen skal få ligge mye ved brystet og hud mot hud, fremfor at besøkende skal komme og få holde. Det kan de få når vi er ordentlig i gang med amming og hjemme igjen.
Det var jo ikke helt svar på spørsmålene du stilte, men mine tanker om amminga og å gå på kurs.

Kopierer svaret mitt fra desember-gruppa:

Jeg har lest hele "Mamma for første gang" av Nylander, og fikk INGENTING ut av ammeforberedende kurs på helsestasjonen. Vi så filmen "Bryst er best" som ga en slags oppsummering av boka jeg allerede hadde lest. Og utover det så svarte de ikke på spørsmålene mine, sa bare at "det må du ta med helsesøster etter at barnet er født". :/ En helt unyttig time.

Men det er jo mulig at andre kurs er bedre. Og hadde jeg ikke lest meg så godt opp på forhånd, så kunne det kanskje vært greit å se den filmen.

Synes du fødselskurset var unyttig, eller fikk du god informasjon om amming der?
Jeg vurderer å gå på ammekurs på helsestasjonen, man behøver ikke melde seg på, så kan bare møte opp.
Samtidig har jeg lest mye om amming, og føler meg så forberedt som jeg kan være uten faktisk å ha prøvd det. Kjenner litt at det jeg lurer på må jeg ha baby og melk for å finne ut av :p
Har bestemt meg for at tiden på barsel blir viet ammingen, og babyen skal få ligge mye ved brystet og hud mot hud, fremfor at besøkende skal komme og få holde. Det kan de få når vi er ordentlig i gang med amming og hjemme igjen.
Det var jo ikke helt svar på spørsmålene du stilte, men mine tanker om amminga og å gå på kurs.

Syns fødselskurset på helsestasjonen var unyttig da det bestod av jordmor som leste fra en powerpoint omtrent uten pauser, og filmer som ble vist var de som jordmor allerede hadde anbefalt og ligger tilgjengelig på sykehuset sine sider. Sikkert greit hvis man ikke allerede har oppsøkt denne informasjonen selv, men for meg er det helt normalt å undersøke litt på egenhånd i forkant av ting som skal skje.

Når formen i tillegg er dårlig, føler jeg at jeg tvang meg ut og kastet bort dagen på ingenting.

Amming ble ikke nevnt, det skal være et eget kurs om dette på helsestasjonen om et par uker og jeg er påmeldt men vurderer å droppe det. Har lest litt om amming allerede og kommer nok til å lese mer om det frem mot fødsel da jeg har lyst til å få det til. Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med disse kursene? [emoji4]

Jeg trodde amming var barnemat ( :joyful:). Tenkte at DET fikser jeg vel, det som er det mest naturlige i hele verden.
Lite visste jeg.....
Fikk mange startproblemer, både med dårlig sugetak , treg melk og såre, såre nippler. Ikke minst fikk jeg demonstrert mange fine ammestillinger for meg som ikke kunne sitte.

Heldigvis fikk jeg uvurderlig hjelp av jordmødre og barnepleiere. Etter 1-2 uker var jeg ekspert, men uten deres gode hjelp hadde jeg nok gitt opp før jeg egentlig hadde startet.

Nå har jeg ikke vært på ammekurs, bare ammeveiledning i forkant av fødsel. For meg, ut i fra det jeg leste og lærte på forhånd ,må jeg si at den beste hjelpen får man sammen med barnet. Da vet man hvilke utfordringer man selv står overfor og man får tilpasset hjelp mens man ser det i praksis.

Jeg håper alle som trenger det får like god hjelp som jeg fikk. Ble så glad for all den gode støtten at jeg måtte opp på barsel å levere konfekteske :joyful:.

Jeg fikk også ufattelig god hjelp på føden forrige gang - men jeg måtte be om det! Men jeg ser ikke for meg at du får så mye ut av det når ungen ikke er kommet til verden enda og ingen unger er like? Noen er veldig sløve på å gape og andre suger grådig....

Jeg fikk også ufattelig god hjelp på føden forrige gang - men jeg måtte be om det! Men jeg ser ikke for meg at du får så mye ut av det når ungen ikke er kommet til verden enda og ingen unger er like? Noen er veldig sløve på å gape og andre suger grådig....

Tungebånd har og mye å si! Min måtte klippe to dager gammel, og enda var det stramt....endte i dårlig sugetak og sykt såre nippler, men vi fikk det til ❤

Tungebånd har og mye å si! Min måtte klippe to dager gammel, og enda var det stramt....endte i dårlig sugetak og sykt såre nippler, men vi fikk det til ❤

Ja, med første så klarte ikke kroppen min å produsere nok melk pga massivt blodtap (jeg måtte opereres og få blodoverføring, men var fortsatt dårlig etter ett år). Så jeg husker at jeg gruet meg til hver gang hun skulle ammes fordi jeg var jo en dårlig mor hvis jeg ikke ammet (føltes iallefall sånn ut i fra det helsesøster sa). Hun fikk erstatning på sykehuset og hjemme i tillegg. Er en frisk og rask 8åring nå :)

Med nr 2 så var det helt motsatt. Mye melk og han sugde grådig. Hadde ikke behov for å gi han flaske før han fikk velling på kvelden når han var rundt 6 mnd. :)

Var ikke ammekurs. Bare fødselsforberedende, men syns egentlig ikke at man lærte noe før etter babyen var født :p

Jeg var det med sønnen min og fikk med meg mye nyttig syntes jeg i alle fall innen teknikker for å ikke overbelaste skuldre etc.

Jeg leste Nylander før forrigemann og trodde jeg var godt forberedt. Men barnet kunne ikke suge og puppene gjorde vondt. Trengte hjelp med å få tømt skikkelig og måtte hjelpe barnet til god sugeteknikk. Det viktigste jeg lærte før han kom, var hvor jeg skulle søke hjelp og at det var viktig å gjøre. Alt annet blir noe man må ta etterpå fordi problemene kan være så ulike...

Sniker fra juni 2017 :)

Jeg var på ammekurs på helsestasjonen og jeg gikk derfra med en god følelse - det var jo tross alt et kurs med en av landets beste ammeveiledere. Dette skulle jeg glatt fikse, det var jo bare solskinnshistorier og ikke måte på hvor enkelt dette skulle bli bare man fokuserte på hud til hud, nærhet og teknikk.

Da lille kom to-tre uker senere kunne jeg kaste både kurset og infohefter i do, ingen av de tok jo for seg de virkelig store utfordringene enkelte kan få med amming. Sugesvakhet pga gulsott, og åpne sår og infeksjoner pga stramt tunge- og leppebånd som ingen på føde eller barsel tok tak i og de sendte oss hjem uten at ammingen var etablert.

Da jeg satt der på barsel, var det disse utfordringene jeg gjerne skulle lært om på ammekurset og ikke "det ordner seg bare du gjør sånn og sånn". For det ordner seg faktisk ikke om man har et utgangspunkt som vi (og mange med oss) hadde, om du ikke møter på kompetente ammeveiledere på barsel og i tiden etterpå.

Mer verdt enn både ammekurs og infohefter, var erfaringer og uvurderlig hjelp i Støttegruppe for stramt tungebånd og til dels Ammehjelpsgruppen på FB. Disse skulle jeg gjerne visst om og lest i før fødsel. Da hadde jeg kanskje ikke fått helt sjokk og følt meg totalt mislykket som mamma som slet maks med ammingen da lille ble født.

Back
Topp