ammehjelp? *Lang*

detnyenicket

Gift med forumet
Lillesnupp har nå blitt 4 mnd. De siste to har hun sovet fra jeg legger henne på kvelden til alt mellom 4 og 5. Herlig, men jeg får jo ikke ammet henne da. Fungerer dårlig å vekke henne. Da bare tuller hun resten av natta. Ikke får jeg ut allverdens med å pumpe på kvelden heller... Det har stort sett gått greit til nå med at hun kun får en ekstra flaske på kvelden etter at hun har ammet. (Jeg mister nok litt melk når jeg ikke nattammer)

Meen de siste dagene har hun styrt veldig på nattestid. Våkner flere ganger og vil ha mat. På dagtid er hun sur og grinete før jeg kapitulerer og gir flaske. Hun nekter å spise pupp. Blir fornærmet og biter og river i puppen (AU!!) Jeg har gått ut fra økedøgn, men er nå på tredje natt/dag... Varer det så lenge? Har jeg mistet såpass mye melk? What?

Kan legge til at de to gangene hun fikk flaske i går sovnet hun fortere og sov ca 15 mi lengre enn hun pleier, og det er kjærkomment når hun til vanlig bare sover 20-30 min om gangen...

Takk for at du leste, og på forhånd takk for svar:)

Det er nok økedøgn ja, helt normalt at de vil ha mer på natta. Forstår jo også at hun blir sur, når hun må jobbe skikkelig hardt for å få ut noe melk og så kommer det bare "litt" i forhold til hva hun vil ha. Hun er sulten og kroppen din må få respondere. Prøøøv å ikke kapitulere og gi flaske, dette vil gå seg til!
Senk skuldrene, legg vekk alt av planer og bare vær melkemaskin i et par dager.

Kanskje du også kan bruke den nesesprayen syntocinon som gjør at utdrivingsrefleksen kommer i gang for melka? Da blir hun kanskje ikke SÅ frustrert. (ring lege for den er på resept)

Kan høres ut som økedøgn ja. Husker det som et mareritt, og her kunne det vare opp til en uke :/ Men det var værdt strevet når det var over :)

Har hørt at noen har god erfaring med fotsoneterapi og akupunktur for å øke melkeproduksjonen!

Får satse på at det er bare økedøgn som varer leenge da og holde ut litt til... 

Er lite med terapimuligheter sånn i umiddelbar nærhet, men kanskje sprayen kan ordnes:=)

Takk for svar:)

Ikke vekk ungen om natta, da! Så lenge de begynner å sove rundt av seg selv og legger fint på seg er det ingen grunn til å gjøre det. 
Melkemengden regulerer seg selv fint selv om ungen ikke nattammer, men du ødelegger jo alt ved å gi flaske, og ihvertfall under øking. Økingen hadde nok ikke vart så lenge som den har hvis du ikke hadde gitt flaske. Ungen dauer ikke, selv om det så klart er slitsomt mens det står på. Puppene blir aldri tomme, selv om det kan føles sånn. 

ammedøgn kan var i 2-3 uker så kan godt være det. spesielt siden melkeproduksjonen har gått ned pga manglende nattamming og at du har matet med flaske (da spiser hun jo mer enn du produserer).

det kan godt henne hun liker flaske bedre fordi da trenger hun ikke å jobbe for maten. melken renner ut av flasken av seg selv, mens på puppen må hun suge hardere og det kommer kanskje mindre stråle enn av flasken. det er gjerne det som skjer når man begynner med flaske.

Flaske har en enklere sugeteknikk for babyen og vi mennesker tar helst minste motstands vei.... Min konklusjon blir at babyen din skriker fordi det ikke går fort nok med puppen og det er tyngre å suge og hun rett og slett har fått smaken på flaske...

Jeg måtte gi flaske i over en uke når min kar var 14dager gammel pga alvorlig sykdom hos meg, han tok puppen etterpå men viste mer uvilje, roet seg når han fikk flaske så vi "ga opp" rett og slett... Jeg har forøvrig ammet 2 barn før han og de har ikke fått flaske og ikke vært noe problem...men er du sta og ikke gir flaske men tilbyr pupp ofte så vil babyen nok innse til slutt at "slaget er tapt" og pupp er livet :)

Du kan jo også prøve med amme-te. Lykke til!

Amme-te funket veldig godt her da jeg merket litt mangel på melk

Back
Topp