Ammefri

Lotus90

Andre møte med forumet
Jeg begynner på jobb igjen om en måned og skal si ifra til arbeidsgiver at jeg kommer til å ta ammefri. En time kortere arbeidsdag pga lang reisevei. Noen som har tatt ut ammefri her? Hvordan gikk dere frem? Ble det godt tatt imot? :) Jeg jobber i privat bedrift.
 
Jeg jobber som konsulent, altså i en privat bedrift som lever av å leie meg ut på timebasis. Har ikke opplevd noen negative kommentarer fra noen :). HR ga meg egen timeføringskode. Inntrykket mitt er at dette er de vant til og tar som en selvfølge når kvinnelige ansatte kommer tilbake etter mindre enn ett års permisjon. Hjelper også at vi har fleksitid. Vanskelig for utenforstående å legge merke til at jeg kommer kl.8 og ikke kl.7 om morgenen.
 
Ikke begynt igjen nå, men begynte når eldste var 7,5 mnd og snakket med sjefen en mnd I forveien og det var greit. Men når han ble 10 mnd begynte jobben å kreve en legeerklæring på at jeg ammet :shifty: spurte om helsesøster var greit nok og det var det. Så ringte ned og hun sendte den. Men min helsesøster skrev den gang: mor hevder hun fremdeles ammer.:mad: Så ble litt mye negativitet rundt det. Men fikk beholde ammefri fremdeles..
 
Ikke begynt igjen nå, men begynte når eldste var 7,5 mnd og snakket med sjefen en mnd I forveien og det var greit. Men når han ble 10 mnd begynte jobben å kreve en legeerklæring på at jeg ammet :shifty: spurte om helsesøster var greit nok og det var det. Så ringte ned og hun sendte den. Men min helsesøster skrev den gang: mor hevder hun fremdeles ammer.:mad: Så ble litt mye negativitet rundt det. Men fikk beholde ammefri fremdeles..
Da hadde jeg nok blitt provosert nok til å ta en ammerunde på kontoret til sjefen [emoji48] Drøyt av dem!
 
Da hadde jeg nok blitt provosert nok til å ta en ammerunde på kontoret til sjefen [emoji48] Drøyt av dem!
Det verste var jo det at hver torsdag hadde vi møte og da ammet jeg han på pauserommet før møtet.. skal fremdeles kreve ammefri når jeg begynner tilbake 1. Desember :) på min jobb har vi 2 timer :)
 
Det verste var jo det at hver torsdag hadde vi møte og da ammet jeg han på pauserommet før møtet.. skal fremdeles kreve ammefri når jeg begynner tilbake 1. Desember :) på min jobb har vi 2 timer :)
Virkelig drøyt! Misunner ammefri litt selv om jeg elsker å ha flaskebarn [emoji85]
 
Virkelig drøyt! Misunner ammefri litt selv om jeg elsker å ha flaskebarn [emoji85]
Synes det egentlig burde være kortere for også dem som ikke ammer. Små barn..
 
Synes det egentlig burde være kortere for også dem som ikke ammer. Små barn..
Enig i det. Jeg kommer til å gå ned til 80% så han skal få kortere dager i bhgen. Gleder meg ikke til å dele nyheten med sjefen [emoji85]
 
Enig i det. Jeg kommer til å gå ned til 80% så han skal få kortere dager i bhgen. Gleder meg ikke til å dele nyheten med sjefen [emoji85]
Håper det går bra da :) når begynner du tilbake i jobb?
 
Jeg har ammefri, og har ordnet det sånn at jeg begynner litt senere om morgenen. Dvs at jeg lar mini sove til han våkner av seg selv før jeg ammer han og kjører på jobb. Da jeg startet å jobbe pumpet jeg midt på dagen og gikk tidligere hjem, men fant fort ut at det var morgenen vi hadde behovet for litt bedre tid. Puppene vente seg raskt til å ikke tømmes i løpet av arbeidsdagen. Heldigvis ingen problemer med sjefen, ga beskjed om hbordan jeg ville gjøre det da jeg kom på jobb. Jeg jobber for en stor, offentlig arbeidsgiver, så de er vant til at det er sånn.

Men - loven sier en time ammefri (vi har to pga tariffavtale), men det er jo ikke sånn at du MÅ ta en time fri. Du har vel bare krav på det du faktisk har behov for. Det vil si at behovet sannsynligvis blir redusert etter hvert, og at du kanskje bare har behov for en halvtime fri når babyen nærmer seg ett år og kanskje ingenting til slutt. Mulig dette er en brannfakkel i et mammaforum, men jeg mener at det å ta en time fri hver dag bare fordi man har krav på det, altså hvis man ikke trenger en hel time pga babyens måltidsrytme el.l, det er litt som å ta alle tre dagene fri når man har vært syk en dag, bare for å "bruke opp" egenmeldingsdagene.
 
Enig i det. Jeg kommer til å gå ned til 80% så han skal få kortere dager i bhgen. Gleder meg ikke til å dele nyheten med sjefen [emoji85]
Synes det høres ut som en bra plan! Kjenner selv at det ville vært veldig slitsomt med åtte timers dager. Håper sjefen er grei! Her ble det ingen problem da jeg ba om hele januar fri. Krysser fingrene for at du er like heldig!
 
Synes det høres ut som en bra plan! Kjenner selv at det ville vært veldig slitsomt med åtte timers dager. Håper sjefen er grei! Her ble det ingen problem da jeg ba om hele januar fri. Krysser fingrene for at du er like heldig!
Er ganske sikker på at man har krav på å få gå ned i prosent for en periode når man har småbarn :) Blir uansett ikke før mannen er ferdig med sin perm.
 
Er ganske sikker på at man har krav på å få gå ned i prosent for en periode når man har småbarn :) Blir uansett ikke før mannen er ferdig med sin perm.
Tror en har rett på å jobbe redusert frem til barna begynner på skolen, men lønnen blir jo deretter og [emoji846] Her jobber eg 6-14, så kan jobbe fullt og få mye tid med barna, mannen leverer i bhg [emoji2]
 
Tror en har rett på å jobbe redusert frem til barna begynner på skolen, men lønnen blir jo deretter og [emoji846] Her jobber eg 6-14, så kan jobbe fullt og få mye tid med barna, mannen leverer i bhg [emoji2]
Tåler litt mindre lønn heldigvis :) Wow for en arbeidstid! Det hadde ikke jeg klart [emoji85]
 
Tåler litt mindre lønn heldigvis :) Wow for en arbeidstid! Det hadde ikke jeg klart [emoji85]
Hadde jobbet redusert eg og om eg måtte jobbet lengre enn til 15, vil ha mye tid med barna :) Går helt greit, får jo så mye tid på ettermiddag :)
 
Jeg har to timer ammefri hver dag, som jeg tar ut. Har en fleksibel jobb som jeg også kan gjøre hjemme, så når jeg må, så arbeider jeg mens jeg pumper/ammer. Arbeider også en del kveld når det passer. Det virker greit på kollegaene - det e ikke uventa når man er tilbake etter kort tid.
 
Tror en har rett på å jobbe redusert frem til barna begynner på skolen, men lønnen blir jo deretter og [emoji846] Her jobber eg 6-14, så kan jobbe fullt og få mye tid med barna, mannen leverer i bhg [emoji2]
Når står du opp da?? Aldri forstått folk som står opp så tidlig i lengden, jeg døøør når ungene våkner 6 liksom
 
Back
Topp