Ammefri til besvær!

Blessed_palms

En gang må være den første...
*MIA*
VIP
Himmelbarn
Febbisbebbis'18
Hei!

Jeg har en 11 mnd gammel sønn som får morsmelk (jeg pumper meg). Pumping og amming er likestilt, så dermed har jeg krav på ammefri fra jobb. Jeg jobber i kommunen, og er dermed så heldig at jeg har krav på inntil 2 timer ammefri i følge hovedtariffavtalen punkt 8.3.4.

Da jeg begynte å jobbe, var det ikke noe problem å få 2 timer ammefri. Da kom jeg en time senere og gikk en time før. Naive meg trodde at dette skulle fortsette så lenge jeg har behov for det. Plutselig fikk jeg beskjed om å sende inn søknad om ammefri. Jeg fikk svar på søknaden om at jeg ble innvilget "inntil 1,5 time ammefri" med beskjed om at jeg fikk komme en halvtime senere på jobb, evt. pumpe meg i pausen i en halvtime og gå en halvtime senere - dvs. en time ammefri hjemmefra og en halvtime bundet til arbeidsplassen.

Jeg er uenig i at jeg kun får 1,5 time. Jeg er uenig i at arbeidsgiver skal kunne bestemme når jeg skal få ta ut ammefri. Jeg mener at ammefri må ses etter lovverkets intensjoner. I Arbeidsmiljøloven står det at jeg kan kreve den fri jeg trenger for å amme.

Selv om jeg har "loven i min hånd" og får hjelp fra tillitsvalgt, er jeg for øyeblikket bundet til svaret fra arbeidsgiver med 1,5 time ammefri, noe jeg sterkt misliker. Jeg lurer på om noen har innspill til denne saken?
 
Har ingen erfaring selv, men syns det høres riktig ut slik du mener ja. Lykke til med klagen, håper det ordner seg fort :)
 
Regner med at du har lest her inne på ammehjelpen? http://ammehjelpen.no/artikkel/54/ammefri
"Noen arbeidsgivere kan ha egne skjema. Selv om disse kan kalles "søknad om ammefri", er det viktig å merke seg at bruken av ammefri er en rettighet, og arbeidsgiver kan ikke avslå eller nekte deg dette."
 
Det står "inntil 2 timer". Ikke 2 timer. Er det kanskje det de tolker til din favør? Har du et faktisk krav på 2 timer, står det noen plass?

Arbeidsmiljøloven § 12-8. Ammefri
(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger.


Jeg tolker dette som at du kan kreve fri når du trenger det, og at arbeidsgiver dermed ikke kan kreve at du tar fri når det passer dem best.
 
Hadde noe samme problemstillingen. Sluttet med hele pumpingen, og begynte prøvingen på nr 2 med den innstillingen at jeg ikke skal strekke meg en millimeter for å komme på jobb om jeg er for dårlig (slik jeg gjorde sist) og skal sørge for å ha lengst mulig permisjon for å få ammet/pumpet i fred frem til 12 mnd.
 
Regner med at du har lest her inne på ammehjelpen? http://ammehjelpen.no/artikkel/54/ammefri
"Noen arbeidsgivere kan ha egne skjema. Selv om disse kan kalles "søknad om ammefri", er det viktig å merke seg at bruken av ammefri er en rettighet, og arbeidsgiver kan ikke avslå eller nekte deg dette."

Ja, jeg har lest masse på ammehjelpen - helt fantastisk med all informasjonen de har inne på nettsiden sin :) Jeg har blant annet henvist til akkurat den setningen til jobben min. ;)
 
Det står "inntil 2 timer". Ikke 2 timer. Er det kanskje det de tolker til din favør? Har du et faktisk krav på 2 timer, står det noen plass?

Arbeidsmiljøloven § 12-8. Ammefri
(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger.


Jeg tolker dette som at du kan kreve fri når du trenger det, og at arbeidsgiver dermed ikke kan kreve at du tar fri når det passer dem best.

Du treffer sakens kjerne :) Det er formuleringen: "inntil 2 timer." som skaper problemer for meg fordi de mener at da kan det tolkes til deres fordel.

Jeg har henvist til ALM :) Har også funnet dokumentasjon fra blant annet ammehjelpen, men også lovens forarbeider, der det står at det er kvinnens og barnets behov som skal bestemme hvor mye tid som skal brukes til amming. Mye informasjon der ute, men tar tid å finne alt :)
 
Last edited:
Hadde noe samme problemstillingen. Sluttet med hele pumpingen, og begynte prøvingen på nr 2 med den innstillingen at jeg ikke skal strekke meg en millimeter for å komme på jobb om jeg er for dårlig (slik jeg gjorde sist) og skal sørge for å ha lengst mulig permisjon for å få ammet/pumpet i fred frem til 12 mnd.

Takk for din historie. :) Synd at det ble slik for din del. Jeg merker at det krever ekstra energi av meg til å fortsette pumpingen når det skal være på denne måten. Jeg har vært inne på samme tanken som deg; det å virkelig ikke strekke seg til et evt neste svangeskap. Jeg ga altfor mye av kreftene mine til jobben sist, og det er litt av en "takk" å få i retur nå som jeg har søkt om ammefri og får så mye motstand. En stor del av mitt svangerskap besto i å gå på jobb, for så å ligge strak ut på sofaen resten av tiden - og det ønsker jeg ikke igjen! Neste gang skal jeg ta mer hensyn til meg selv og den lille :)
 
Ser at dette er en gammel tråd, men spør allikevel da jeg er i nesten samme situasjon. Hvordan gikk det? Fikk du de 2 timene eller ble det med 1,5?
 
Ser at dette er en gammel tråd, men spør allikevel da jeg er i nesten samme situasjon. Hvordan gikk det? Fikk du de 2 timene eller ble det med 1,5?

Hei på deg :)

Skvatt litt da jeg så tråden dukke opp igjen, men bare fint at du skriver her, selv om det er synd å lese at du opplever lignende problemer med ammefri.

Hva er det som gjør at din arbeidsgiver holder igjen på den halvtimen? Har dere hatt møte?

Jeg endte opp med å få tilbakeført de halvtimene til avspasering. Så selv om jeg ikke fikk det der og da, fikk jeg det på et vis allikevel.


Og jeg strakk meg svært lite med svangerskapet i nr. 2. Rett og slett fordi babyen er så mye viktigere enn jobben.
 
Ser at dette er en gammel tråd, men spør allikevel da jeg er i nesten samme situasjon. Hvordan gikk det? Fikk du de 2 timene eller ble det med 1,5?

Bare for å ha det sagt til dere som sliter. Ja,arbeidsgiver kan kreve attest på amming og en "søknad",men ammefri er en rettighet man har. Du har rett på inntil to timer betalt ammefri. Det betyr ikke at arbeidsgiver kan bestemme at du skal ha bare 1,5 time. Det er sagt på den måten der er for å understreke at ammefri ikke er en generell fri som du får. Bruker du 2x45 minutter på amming eller pumping om dag,har du ikke rett på to timer fri. Du har rett på inntil to timer,men styrt av behovet ditt for amming/pumping. Det er altså en presisering av at ammefri følger den faktiske ammingen,det er ikke to timer fri uansett hvor kort tid man bruker på amming .

Det er også mor og barnets behov som styrer når amming skjer. Om du tar ammefri tidlig på dagen,sent, midt på eller flere vendinger er det DU som bestemmer.
 
Hei på deg :)

Skvatt litt da jeg så tråden dukke opp igjen, men bare fint at du skriver her, selv om det er synd å lese at du opplever lignende problemer med ammefri.

Hva er det som gjør at din arbeidsgiver holder igjen på den halvtimen? Har dere hatt møte?

Jeg endte opp med å få tilbakeført de halvtimene til avspasering. Så selv om jeg ikke fikk det der og da, fikk jeg det på et vis allikevel.


Og jeg strakk meg svært lite med svangerskapet i nr. 2. Rett og slett fordi babyen er så mye viktigere enn jobben.

Vi er ikke helt ferdig med tema, skal tilbake i jobb mars/april. Men lederen min hadde ikke hørt om 2 timer ammefri og syntes det hørtes veldig mye ut. Så tenkte jeg bare å høre hva du endte opp med :)
mini her spiser ca annenhver time med unntak av natt som er hver 3-4.så blir jo en del tid ila døgnet.
 
Vi er ikke helt ferdig med tema, skal tilbake i jobb mars/april. Men lederen min hadde ikke hørt om 2 timer ammefri og syntes det hørtes veldig mye ut. Så tenkte jeg bare å høre hva du endte opp med :)
mini her spiser ca annenhver time med unntak av natt som er hver 3-4.så blir jo en del tid ila døgnet.

Jeg brukte mye tid pga jeg pumpet. Denne gangen pumper jeg ikke, bare ammer. Og jeg ser allerede nå at jeg ikke kommer til å trenge to timer, dette av flere grunner. Så hvor mye tid man trenger, vil variere:)

Nå begynner jo du tidligere i jobb også enn jeg kommer til å gjøre, og trenger du 2 t, så trenger du 2 t. Enkelt og greit, burde det vært.

Er dessverre mange uten kunnskap om ammefri. Er du organisert?
 
Jeg brukte mye tid pga jeg pumpet. Denne gangen pumper jeg ikke, bare ammer. Og jeg ser allerede nå at jeg ikke kommer til å trenge to timer, dette av flere grunner. Så hvor mye tid man trenger, vil variere:)

Nå begynner jo du tidligere i jobb også enn jeg kommer til å gjøre, og trenger du 2 t, så trenger du 2 t. Enkelt og greit, burde det vært.

Er dessverre mange uten kunnskap om ammefri. Er du organisert?
Ja, medlem av Delta. De skulle hjelpe meg om det ble noen vanskeligheter :)
 
Hei,

Synes dette er et interessant tema og dere virker veldig kunnskapsrike på område. Jeg leste meg opp på permisjonsreglementet på jobb idag (er organisert LO virke - ikt og servicefag) som henviser til bestemmelser arbeidsmiljøloven.

I arbeidsmiljøloven så finner jeg at jeg bare har rett til 1 time ammefri, og jeg regna derfor med at tariffavtalen min ikke var så god at jeg fikk to timer.

Hva er det dere baserer deres 2 timer ammefri på? Har dere gode tariffavtaler på arbeidsplassen?
 
Hei,

Synes dette er et interessant tema og dere virker veldig kunnskapsrike på område. Jeg leste meg opp på permisjonsreglementet på jobb idag (er organisert LO virke - ikt og servicefag) som henviser til bestemmelser arbeidsmiljøloven.

I arbeidsmiljøloven så finner jeg at jeg bare har rett til 1 time ammefri, og jeg regna derfor med at tariffavtalen min ikke var så god at jeg fikk to timer.

Hva er det dere baserer deres 2 timer ammefri på? Har dere gode tariffavtaler på arbeidsplassen?
Jobber i staten,og da er det to timer. Tror de fleste kommune også har det, men er usikker. Veldig bra ordning. Dere har ikke egen tariffavtale der du jobber da?
 
Jobber i staten,og da er det to timer. Tror de fleste kommune også har det, men er usikker. Veldig bra ordning. Dere har ikke egen tariffavtale der du jobber da?
Ahaa, ja det gir mening! Jo, hører til overenskomsten til ikt og servicefag, men den henviser bare til arbeidsmiljøloven på ammefripunktet, så da funka den dessverre dårlig for meg.. Bor heldigvis bare et kvarter fra jobb, så vi greier forhåpentligvis å bruke den ammetimen mens jeg er på jobb :)

Sparer også ferien i år og til neste år for å forlenge tiden hjemme litt, så får fullammet ganske lenge hvis jeg er så heldig å får det til!
 
  • Liker
Reactions: B
Hei,

Synes dette er et interessant tema og dere virker veldig kunnskapsrike på område. Jeg leste meg opp på permisjonsreglementet på jobb idag (er organisert LO virke - ikt og servicefag) som henviser til bestemmelser arbeidsmiljøloven.

I arbeidsmiljøloven så finner jeg at jeg bare har rett til 1 time ammefri, og jeg regna derfor med at tariffavtalen min ikke var så god at jeg fikk to timer.

Hva er det dere baserer deres 2 timer ammefri på? Har dere gode tariffavtaler på arbeidsplassen?

Jeg har en tariffavtale gjennom min Fagforening der jeg skal kunne få inntil 2 timer ammefri ved behov. For min del trengte jeg dette da jeg kom tilbake på jobb 9 mnd etter fødsel og skulle pumpe meg. Tenker allerede nå med nr. 2 at jeg ikke kommer til å trenge to timer, og får se hvordan det blir.

Poenget er at ammefri skal være en hjelp til å fortsatt kunne amme mens man er i jobb, og ikke gjøre det vanskelig for ammende ansatte og være mistroisk mot dem.
 
Back
Topp