Ammefri og lærer

Molte

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg starter på jobb igjen i juni og da vil jenta vår være 9 mnd. Jeg ammer fortsatt ganske mye, men hun spiser også litt fast føde.

Jeg jobber som lærer på en barneskole ca 25 min unna, så er ikke like enkelt å dra hjem midt på dagen da alt vil gå med til kjøring. Ikke veldig aktuelt at pappaen kommer med henne heller. Vi er litt i tenkeboksen enda. Har hørt om noen som tar ammefri i starten og/eller i slutten på dagen.

Noen som ser en god løsning her?
Noen lærere eller andre med erfaringer/meninger?

Er ikke lærer, jobber på kontor og har ikke startet enda men starter på jobb om et par mnd da er pgaå mo ca 9 mnd, regner med det fremdeles kommer til å bli endel amming da siden hun nå 7,5 mnd fremdeles ammer like mye som før og er ikkke noe storspiser på fast føde enda

Jeg pendler ca 1 time hver vei. Så eneste løsningen hos meg er å ta ammefri i starten eller slutten av dagen. I tillegg kommer jeg kanskje til å måtte pumpe en gang eller to iløpet av arbeidsdagen i starten regner jeg med. Sliter vanligvis med pumpinga, men når det er skikkelig melkespreng er det ikke så vanskelig.

Hun tar heldigvis flaske så det blir entet pumpa mm eller mme de time e jeg er borte + fast føde selvfølgelig.

Håper det ordner seg for deg:-)

Ikke lærer, men barnehagelærer, og jeg hadde ammefri i starten eller slutten av vakta, alt ettersom.

Men jeg tenker at det bare vil være noen få uker dette vil være en utfordring, før avspasering og ferie begynner?

Nå er det ikke så lett som lærer å komme senere, med mindre det er fritimer på morgenen, så da er det kanskje lettere å dra hjem tidligere. Med mindre det er teamtid osv.

Tror nesten du må snakke med rektor og finne ut hva som passer både skole og dere best.

Er lærer og enda ikke fått prøvd dette ut selv, da jeg venter min baby til sommeren. Men tenker du med din reisevei må ta det i begynnelse eller på slutten av dagen. Snakk også med tillitsvalgt på jobben om dine rettigheter. Gå i alle fall ikke i dialog med skolen med å si «hva passer dere?», for dere må jo ta det som passet barnet og dere best. Hva skolen angår så er det ansvar til rektor å løse det, siden du har krav på fri.
Jeg ville nok vurdert om baby trenger meg mest på morgen eller på ettermiddagen. Jeg heller nok mest mot å ta ammefri på ettermiddag, for da er det jo lenge siden baby har sett meg. Og det vil jeg kreve at skolen legger til rette for.

Du har rett på å ha 2 timer fri hver dag, og det kan ikke kreves at det er utenom undervisningstid. Det skal være når det passer deg og babyen best. Om det trengs tid utover det, blir det som regel uten lønn. Jeg bor bare 6 min unna, så skal ha arbeidsdagen forkortet i begge ender og en time midt på dagen, eller 2 halvtimer. Veksler på om jeg drar hjem eller om babyen kommer.

Back
Topp