Ammefri lærer vanskelig

IselinH

Andre møte med forumet
Jeg jobber som lærer ved vgs. Har hatt ammefri siden jeg startet å jobbe i slutten av april. Baby blir 1 år 14.juni, men da har vi snart sommerferie. Har fått 20% reduksjon i stilling som vil si 2 timer ammefri per dag.

Greia er nå at avdleder ikke har peiling på ammefri og mente det bare gjelder opp til 1 år. Dette stemmer ikke da jeg er innenfor KS og da er det ingen aldersbegrensning. Jeg skal nok sende noen linker til regelverket. Greia er at jeg blir så usikker på om baby egentlig har behov for det til høsten? Jeg sammenligner jo med helga og når jeg er hjemme med han hele dagen vil han ha oftere enn hva han får når jeg er på jobb. Tenker at ammefri brukes for å ikke kutte amminga alt for mye for å kunne jobbe. Familie, baby og amming går fremfor jobb i mitt hodet.

Alle jeg snakker med sier at det var så godt å slippe ammingen og at jeg kommer nok ikke til å amme i høst uansett. Men jeg synes ikke det høres godt ut. Jeg ser bare fordeler, koser meg med det og ønsker ikke å stoppe å amme for min del når baby trenger det. Noen som er enig med meg i denne verden?

Jeg må ha reduksjon i stilling da 2 timer mindre per dag ikke er nok spesifisert ift undervisningstimer og ubunden tid. Jeg tenker å si at 1 time på morgen og 1 time på ettermiddagen må jeg ta ut ammefri (om dette er da jeg faktisk ammer) i høst. Men jeg jobber 43 timer per uke som lærer og før baby så jobbet jeg mye på kveldstid. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få tid til dette. Føler ammefrien må være en reduksjon i arbeidsbelastning hvis ikke så må jeg ta igjen jobbinga på ettermiddag kveld som er de få timene jeg har med baby og da får jeg ihvertfall ingen tid til å amme på kvelden. ammefrien som lærer må være fleksibel fordi lærerjobben og når jeg jobber er så variabel. Kortere dager vil nok bidra til at jeg klarer å opprettholde amminga forhåpentligvis. Som igjen kanskje fører til mindre sykdom hos baby den første tida i barnehagen.