Ammefri lærer vanskelig

IselinH

Andre møte med forumet
Jeg jobber som lærer ved vgs. Har hatt ammefri siden jeg startet å jobbe i slutten av april. Baby blir 1 år 14.juni, men da har vi snart sommerferie. Har fått 20% reduksjon i stilling som vil si 2 timer ammefri per dag.

Greia er nå at avdleder ikke har peiling på ammefri og mente det bare gjelder opp til 1 år. Dette stemmer ikke da jeg er innenfor KS og da er det ingen aldersbegrensning. Jeg skal nok sende noen linker til regelverket. Greia er at jeg blir så usikker på om baby egentlig har behov for det til høsten? Jeg sammenligner jo med helga og når jeg er hjemme med han hele dagen vil han ha oftere enn hva han får når jeg er på jobb. Tenker at ammefri brukes for å ikke kutte amminga alt for mye for å kunne jobbe. Familie, baby og amming går fremfor jobb i mitt hodet.

Alle jeg snakker med sier at det var så godt å slippe ammingen og at jeg kommer nok ikke til å amme i høst uansett. Men jeg synes ikke det høres godt ut. Jeg ser bare fordeler, koser meg med det og ønsker ikke å stoppe å amme for min del når baby trenger det. Noen som er enig med meg i denne verden?

Jeg må ha reduksjon i stilling da 2 timer mindre per dag ikke er nok spesifisert ift undervisningstimer og ubunden tid. Jeg tenker å si at 1 time på morgen og 1 time på ettermiddagen må jeg ta ut ammefri (om dette er da jeg faktisk ammer) i høst. Men jeg jobber 43 timer per uke som lærer og før baby så jobbet jeg mye på kveldstid. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få tid til dette. Føler ammefrien må være en reduksjon i arbeidsbelastning hvis ikke så må jeg ta igjen jobbinga på ettermiddag kveld som er de få timene jeg har med baby og da får jeg ihvertfall ingen tid til å amme på kvelden. ammefrien som lærer må være fleksibel fordi lærerjobben og når jeg jobber er så variabel. Kortere dager vil nok bidra til at jeg klarer å opprettholde amminga forhåpentligvis. Som igjen kanskje fører til mindre sykdom hos baby den første tida i barnehagen.

Hva tenker dere? Egentlig trenger jeg ikke forsvare dette for avdleder fordi det er barns behov for amming som styrer ammefri. Jeg føler bare alle sier at jeg skal kutte ammingen.

Alternativet er faktisk å ta 20% ulønnet permisjon fordi jeg vet ikke om jeg klarer så mye jobb samtidig med baby. Er alene annehver uke og lite familie nært.
 
Jeg er helt enig med deg i at det er barnets behov som bør få styre dette, selv om det ikke alltid er så lett å gjennomføre.
FLOTT at du vil amme videre, når barnet gir uttrykk for å ville det. Gi blaffen i hva alle andre måtte mene. ;)

Når du får redusert stilling, betyr dette at arbeidsmengden skal reduseres, ikke bare tiden du er på arbeidsplassen. Dette betyr 20% mindre undervisning, 20% mindre forarbeid, og 20% mindre etterarbeid.

Husk også at ammefri-tiden kan brukes til pumping, hvis det er et alternativ.
 
Pumping er ikke et alternativ! Fikk det til når det var mye spreng men ellers nei.. Helt umulig.. Vanskelig å argumentere med barnets behov fordi alle sier han trenger jo ikke å amme når han er så stor og han kan jo vente 8 timer liksom.. men jeg føler når jobben/arbeidstid går utover amminga så kan jeg kreve ammefri.

Men det har da vel ingen egentlig med. Det kan jo hende vi har grunner pga sykdom eller vansker som ingen andre vet. Så dette føler jeg er en privat sak mellom foreldre og barn. Men føler jeg går å forsvarer meg selv for meg og for andre..

Hvis ikke jeg ammer så blir legging og soving helt forferdelig! og han trenger det! Jeg merker det så godt. Om jeg er lenge borte er det rett på puppen. Men ofte bare for kos og sutting og så er han videre igjen før utdrivninga kommer ordentlig igang. Så det er vanskelig å forsvare 2 timer. Men jeg må ha litt babykos og nærhet før amminga og kan jo ikke bare pakke puppen å dra når han vil ha kos og oppmerksomhet.

Problemet er at de legger timeplanen nå i sommer. Så hvis jeg kommer til august å sier jeg skal ha ammefri 1 time på morgenen og 1 time på ettermiddagen så får de jo problemer og må endre alt på nytt :/ vi har bare undervisning til 14.50 så 1 time kan jeg jo ta fra 15-16 så jeg kan ta han ut av barnehagen tidligere. Morgenen derimot er vanskelig. Vil kunne si no at de skal prøve alt de kan får å ikke legge undervisning til 1.time allerede nå før sommerferie.

Avdleder sa: Du kan jo ikke få så mye som 20% ammefri til neste skoleår. Han hadde visst ikke rett regelverk så skal sende han dette. Men han har jo egentlig ikke lov å mene noe om det.. Han er ikke vanskelig så lenge vi har en god dialog og han har rett regelverk foran seg :p Når jeg ikke lenger ammer på dagen så vurderer jeg å jobbe 80% (20% permisjon).. problemet er bare om vi vurderer å bli gravid så må jeg jobbe 100% så må vel bite det i meg og klare å jobbe 100% når jeg ikke lengre ammer
 
Jeg er helt enig med deg i at det er barnets behov som bør få styre dette, selv om det ikke alltid er så lett å gjennomføre.
FLOTT at du vil amme videre, når barnet gir uttrykk for å ville det. Gi blaffen i hva alle andre måtte mene. ;)

Når du får redusert stilling, betyr dette at arbeidsmengden skal reduseres, ikke bare tiden du er på arbeidsplassen. Dette betyr 20% mindre undervisning, 20% mindre forarbeid, og 20% mindre etterarbeid.

Husk også at ammefri-tiden kan brukes til pumping, hvis det er et alternativ.


TUSEN TAKK FOR SVAR <3 Må gi blaffen i hva andre sier.. Ikke lett som førstegangsmammas som går mot strømmen..
 
Tok ut ammefri til min var nesten 2 år, en fantastisk investering for meg og ham. Vi ammet til jeg ble gravid igjen når han var 2,5 år. Arbeidsplassen går ingen steder, mens tida med de små raser avgårde, så enhver mulighet til å bare være sammen er viktig, og amming er gull for slikt :) Trives du med amming så er det ditt valg å fortsette, hvis folk maser får du ignorere, de hadde sine valg og muligheter, du har dine :)
 
Heisann! Kanskje jeg svarer deg mer senere, men mitt forslag er 'Gi beskjed om at du antagelig kommer til å ta ut ammefri til høsten, da barnet ditt fortsatt har behov for å ammes (bruk feks WHO opp til 2 år som argument). Gi beskjed om at du må ha reduksjon i undervisning for å få reell lettelse.
 
Jeg er bhglærer og hadde ammefri frem til sommeren da hun ble 1 år.

Men vi ammet til hun var nesten 2 likevel, så jeg ser ingen grunn til å kutte ammingen selv om man ikke har ammefri?

Vi ammet morgen, når jeg kom hjem fra jobb og ellers det hun ville på kvelden uten at det var noe problem. Kosen får man jo likevel?

Du har den jo ikke midt på dagen uansett, så jeg ser ikke helt hvorfor du fortsatt må ha ammefri? Kan du evt ta 1 time?
Tror det var det jeg hadde, at det var 1 time da som var ammefri og ikke 2.
Plutselig endrer barnets ammebehov seg også, uten at man vet det 2 mnd i forveien. Her endret det seg brått med eldste, yngste gikk det gradvis med.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha passet på å ha ettermiddagen fri, sånn at du kan ha alt fokus på barnet da, og ikke måtte dra tidligere hjem og så måtte bruke tid på ettermiddagen for å jobbe...

Og jeg er for amming altså, men ser ikke helt at det egentlig er noe problem å fortsette å amme selv om man ikke har ammefri.

Jeg reduserte også stillingen min 20% da, sånn at en dag i uka er det mindre stress.

(nå er rett nok mine to skolebarn, så de må jo være på skolen til 8.30)
 
TUSEN TAKK FOR SVAR <3 Må gi blaffen i hva andre sier.. Ikke lett som førstegangsmammas som går mot strømmen..

Jeg vet hvordan det føles å være usikker på valgene sine, men prøv å tenke at godkjenningen vi trenger får vi fra barnet, og ikke fra omgivelsene. (Selv om sistnevnte ofte roper høyere enn dem det faktisk påvirker. ;) )
 
Jeg er bhglærer og hadde ammefri frem til sommeren da hun ble 1 år.

Men vi ammet til hun var nesten 2 likevel, så jeg ser ingen grunn til å kutte ammingen selv om man ikke har ammefri?

Vi ammet morgen, når jeg kom hjem fra jobb og ellers det hun ville på kvelden uten at det var noe problem. Kosen får man jo likevel?

Du har den jo ikke midt på dagen uansett, så jeg ser ikke helt hvorfor du fortsatt må ha ammefri? Kan du evt ta 1 time?
Tror det var det jeg hadde, at det var 1 time da som var ammefri og ikke 2.
Plutselig endrer barnets ammebehov seg også, uten at man vet det 2 mnd i forveien. Her endret det seg brått med eldste, yngste gikk det gradvis med.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha passet på å ha ettermiddagen fri, sånn at du kan ha alt fokus på barnet da, og ikke måtte dra tidligere hjem og så måtte bruke tid på ettermiddagen for å jobbe...

Og jeg er for amming altså, men ser ikke helt at det egentlig er noe problem å fortsette å amme selv om man ikke har ammefri.

Jeg reduserte også stillingen min 20% da, sånn at en dag i uka er det mindre stress.

(nå er rett nok mine to skolebarn, så de må jo være på skolen til 8.30)

Det er jo mor og barns behov for og ønske som styrer, ikke hva andre fikk eller ikke fikk til. Sånne holdninger er sorry meg, slikt som gjør det vanskelig å håndheve rettigheten om ammefri ovenfor arbeidsgivere. Det er et fett om barnet er 8 eller 18 mnd, morsmelk er viktig og hvis mor opplever at ammefri fra jobb er viktig for at barnet skal få den morsmelka, så er det sånn, så får alle andre som syns det er unødvendig holde munn.

Og hvorfor skal man heller velge å gå ned i stilling og lønn når ammefri også gjør det mulig å gi barnet den roen i en hektisk hverdag? Det er jo helt bakvendt!
 
Det kan jo virke litt som at en egentlig er mest ute etter kortere dager da de fleste babyer/barn våkner såpass tidlig at det går an å amme før jobb. Og etter jobb. Tviler på den ene timen spiller så stor rolle.
 
Det er jo mor og barns behov for og ønske som styrer, ikke hva andre fikk eller ikke fikk til. Sånne holdninger er sorry meg, slikt som gjør det vanskelig å håndheve rettigheten om ammefri ovenfor arbeidsgivere. Det er et fett om barnet er 8 eller 18 mnd, morsmelk er viktig og hvis mor opplever at ammefri fra jobb er viktig for at barnet skal få den morsmelka, så er det sånn, så får alle andre som syns det er unødvendig holde munn.

Og hvorfor skal man heller velge å gå ned i stilling og lønn når ammefri også gjør det mulig å gi barnet den roen i en hektisk hverdag? Det er jo helt bakvendt!
Jeg er absolutt ikke imot ammefri altså, jeg bare lurer på hvor lenge man egentlig trenger? Ja det er jo varierende det, men av erfaring med mange barn oppigjennom så endres mye når de begynner i bhg og man selv jobber.
Det er vanskelig å vite om man fortsatt ammer om 2 mnd når barnet er over året. Mye skjer med barnet også på den tiden.
Og så er det, etter som jeg leser, arbeidsgivers rett på å få legeerklæring på behovet for amming etter at barnet er fylt 1 år?

Nå er mine så store som sag, at når jeg ammet var det bare frem til fylte 1 år, og 1 time om dagen. Så mye er nok endret.

Men alle gjør jo som det passer dem.
Men det er jo heller ikke til å stikke under en stol at det er utfordrende å få det til i noen yrker. Mange får jo heller ikke tatt ammefri. Den viktige morsmelka får barnet uansett om man ammer 3 eller 5 ganger, hvis man ser på det helsemessige aspektet.
Men det er jo bare å si at man har rett på så og så mye ammefri og si at man mest sannsynlig skal ha det fra august også, og så får man bare ta det derifra. :)

Jeg jobber fortsatt redusert jeg altså, det passer oss best i en hektisk hverdag selv med skolebarn. Så det hadde ikke noe med amming å gjøre, jeg svarte da på et avsnitt om redusert arbeidstid generelt.
 
Last edited:
Tok ut ammefri til min var nesten 2 år, en fantastisk investering for meg og ham. Vi ammet til jeg ble gravid igjen når han var 2,5 år. Arbeidsplassen går ingen steder, mens tida med de små raser avgårde, så enhver mulighet til å bare være sammen er viktig, og amming er gull for slikt :) Trives du med amming så er det ditt valg å fortsette, hvis folk maser får du ignorere, de hadde sine valg og muligheter, du har dine :)
Takk for støtte! Ja jeg kommer til å prøve å amme sånn som jeg gjør nå og ikke gå aktivt inn for å kutte. Har en puppegal baby som elsker pupp og kos! Det gjør ting så mye enklere med amming!

Heisann! Kanskje jeg svarer deg mer senere, men mitt forslag er 'Gi beskjed om at du antagelig kommer til å ta ut ammefri til høsten, da barnet ditt fortsatt har behov for å ammes (bruk feks WHO opp til 2 år som argument). Gi beskjed om at du må ha reduksjon i undervisning for å få reell lettelse.
Jeg skal gi beskjed som du sier at jeg ntagelig kommer til å ta ut ammefri til høsten siden barnet fortsatt har behov for å ammes! Bra formulering :)

Jeg er bhglærer og hadde ammefri frem til sommeren da hun ble 1 år.

Men vi ammet til hun var nesten 2 likevel, så jeg ser ingen grunn til å kutte ammingen selv om man ikke har ammefri?

Vi ammet morgen, når jeg kom hjem fra jobb og ellers det hun ville på kvelden uten at det var noe problem. Kosen får man jo likevel?

Du har den jo ikke midt på dagen uansett, så jeg ser ikke helt hvorfor du fortsatt må ha ammefri? Kan du evt ta 1 time?
Tror det var det jeg hadde, at det var 1 time da som var ammefri og ikke 2.
Plutselig endrer barnets ammebehov seg også, uten at man vet det 2 mnd i forveien. Her endret det seg brått med eldste, yngste gikk det gradvis med.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha passet på å ha ettermiddagen fri, sånn at du kan ha alt fokus på barnet da, og ikke måtte dra tidligere hjem og så måtte bruke tid på ettermiddagen for å jobbe...

Og jeg er for amming altså, men ser ikke helt at det egentlig er noe problem å fortsette å amme selv om man ikke har ammefri.

Jeg reduserte også stillingen min 20% da, sånn at en dag i uka er det mindre stress.

(nå er rett nok mine to skolebarn, så de må jo være på skolen til 8.30)

Jeg må jo kutte ned ammingen ift hvor mye jeg ammer i dag fordi jeg ikke får mulighet siden jeg er borte fra barnet og på jobb? Såklart kutter jeg jo ikke all amming pga jobb men jeg har faktisk 43 timer i uka med jobb så 2 timer istedet for 1 skulle bare mangle. Husk at jeg jobber mer enn 8 timer per dag! og jobber i perioder mye mer enn 43 timer per uke! Såklart skal jeg bare kreve ammefri hvis det er ett reellt behov der og da og hvis jeg ser at behovet endrer seg så gir jeg jo beskjed til arbeidsgiver. Jeg kan i mitt yrke ikke passe på å ha ettermiddagen fri for å jobbe. Jeg kan droppe å jobbe såklart akkurat mellom 16 og 19 når jeg er med barnet men da må all husarbeid, matlaging osv gjøres fordi jeg må jobbe etter legging. Litt kluss med leggingen så får jeg null tid på kvelden til jobb. Tiden strekker ikke til. Her hjelper det nok ikke med en dag i uka. Jeg trenger jevnt over mindre arbeidsbelastning slik at jeg ikke får ekstremt mye stress og kortere dager slik at jeg får ammet før og etter bhg gjør at jeg kanskje klarer å opprettholde ammingen i hverdagsstresset.... Håper det blir klarere? :)

Det er jo mor og barns behov for og ønske som styrer, ikke hva andre fikk eller ikke fikk til. Sånne holdninger er sorry meg, slikt som gjør det vanskelig å håndheve rettigheten om ammefri ovenfor arbeidsgivere. Det er et fett om barnet er 8 eller 18 mnd, morsmelk er viktig og hvis mor opplever at ammefri fra jobb er viktig for at barnet skal få den morsmelka, så er det sånn, så får alle andre som syns det er unødvendig holde munn.

Og hvorfor skal man heller velge å gå ned i stilling og lønn når ammefri også gjør det mulig å gi barnet den roen i en hektisk hverdag? Det er jo helt bakvendt!
Takk for svar! akkurat slik jeg også mener det. Tenker det er en investering for arbeidsgiver da amming minsker risikoen for sykdom hos barnet :) og å gå ned i stilling for å klare å holde roa og opprettholde amminga er helt bakvendt ja (Y)

Jeg er absolutt ikke imot ammefri altså, jeg bare lurer på hvor lenge man egentlig trenger? Ja det er jo varierende det, men av erfaring med mange barn oppigjennom så endres mye når de begynner i bhg og man selv jobber.
Det er vanskelig å vite om man fortsatt ammer om 2 mnd når barnet er over året. Mye skjer med barnet også på den tiden.
Og så er det, etter som jeg leser, arbeidsgivers rett på å få legeerklæring på behovet for amming etter at barnet er fylt 1 år?

Nå er mine så store som sag, at når jeg ammet var det bare frem til fylte 1 år, og 1 time om dagen. Så mye er nok endret.

Men alle gjør jo som det passer dem.
Men det er jo heller ikke til å stikke under en stol at det er utfordrende å få det til i noen yrker. Mange får jo heller ikke tatt ammefri. Den viktige morsmelka får barnet uansett om man ammer 3 eller 5 ganger, hvis man ser på det helsemessige aspektet.
Men det er jo bare å si at man har rett på så og så mye ammefri og si at man mest sannsynlig skal ha det fra august også, og så får man bare ta det derifra. :)

Jeg jobber fortsatt redusert jeg altså, det passer oss best i en hektisk hverdag selv med skolebarn. Så det hadde ikke noe med amming å gjøre, jeg svarte da på et avsnitt om redusert arbeidstid generelt.
Arbeidsgiver har rett på å kreve attest fra helsesøster/lege på at jeg fortsatt ammer men dette er jo bare jeg som sier at jeg ammer og så skriver de ut erklæring :p skjønner ikke vitsen med det altså. Men om de må ha så såklart skaffer jeg det. Tenker arbeidsgiver vet jo ingenting om bakgrunnen og hva som skjer innenfor hjemme, om det er sykdommer, utfordringer med ernæring, mat osv. De kan ikke stille spørsmål ved hvorfor man ammer og om man har behov. Det er mor og barn som krever sin rett pga ett reellt behov:)

Takk for flotte svar! Litt mer klar for å snakke med arbeidsgiver! Hjelper med støtte <3
 
Jeg er absolutt ikke imot ammefri altså, jeg bare lurer på hvor lenge man egentlig trenger? Ja det er jo varierende det, men av erfaring med mange barn oppigjennom så endres mye når de begynner i bhg og man selv jobber.
Det er vanskelig å vite om man fortsatt ammer om 2 mnd når barnet er over året. Mye skjer med barnet også på den tiden.
Og så er det, etter som jeg leser, arbeidsgivers rett på å få legeerklæring på behovet for amming etter at barnet er fylt 1 år?

Nå er mine så store som sag, at når jeg ammet var det bare frem til fylte 1 år, og 1 time om dagen. Så mye er nok endret.

Men alle gjør jo som det passer dem.
Men det er jo heller ikke til å stikke under en stol at det er utfordrende å få det til i noen yrker. Mange får jo heller ikke tatt ammefri. Den viktige morsmelka får barnet uansett om man ammer 3 eller 5 ganger, hvis man ser på det helsemessige aspektet.
Men det er jo bare å si at man har rett på så og så mye ammefri og si at man mest sannsynlig skal ha det fra august også, og så får man bare ta det derifra. :)

Jeg jobber fortsatt redusert jeg altså, det passer oss best i en hektisk hverdag selv med skolebarn. Så det hadde ikke noe med amming å gjøre, jeg svarte da på et avsnitt om redusert arbeidstid generelt.

Men igjen, dette er opp til mors vurdering av sitt barn. At du og naboen fikk det til uten er 100% irrelevant. Dette er en rettighet mange arbeidsgivere pisser på, og gjør det unødvendig vanskelig for mødre å amme så lenge de og barnet vil. Rettigheten er like sterk som alt annet i arbeidslivet.

Rettighetene varierer etter arbeidsavtale/tariff, mange har bedre rettigheter enn 1 time opp til 1 år. Jeg har feks 2 timer i ubegrenset alder, det er ikke en uvanlig avtale. Men jeg trengte ikke lengre enn til 2 år selv om vi ammet lengre - men den vurderingen var min alene, basert på mitt barn. Min begynte feks å ville die mer etter at han begynte i bhg/jeg på jobb, så for oss var den fleksibiliteten gull.

Arbeidsgiver har rett på _bekreftelse_ på fortsatt amming fra lege/helsesykepleier, det er ikke en legeerklæring per se.
 
Det kan jo virke litt som at en egentlig er mest ute etter kortere dager da de fleste babyer/barn våkner såpass tidlig at det går an å amme før jobb. Og etter jobb. Tviler på den ene timen spiller så stor rolle.

Haha! Nei, ammefri handler ikke om det overhodet, det handler om tid brukt til amming. Ønsker man seg fri får man heller redusere stillingen sin, amming er også en jobb
 
Det kan jo virke litt som at en egentlig er mest ute etter kortere dager da de fleste babyer/barn våkner såpass tidlig at det går an å amme før jobb. Og etter jobb. Tviler på den ene timen spiller så stor rolle.

Tro det eller ei, men barn kan ikke klokka. Noen barn dier til alle døgnets tider, og den ene timen kan utgjøre en STOR forskjell, særlig for oss som jobber så å si hele dagen. En lærers arbeidsdag er ikke ferdig kl.16, og det handler ikke om når det "går an" å amme, det handler om når det passer best for barnet, og for mor.
 
Tro det eller ei, men barn kan ikke klokka. Noen barn dier til alle døgnets tider, og den ene timen kan utgjøre en STOR forskjell, særlig for oss som jobber så å si hele dagen. En lærers arbeidsdag er ikke ferdig kl.16, og det handler ikke om når det "går an" å amme, det handler om når det passer best for barnet, og for mor.
Enig. Det er mye som går an,men det vil til slutt gå ut over produksjonen hos de fleste. Kan det ammes en ekstra gang eller to har det mye å si, ikke minst dersom den lille har eldre søsken som gjør at det ikke alltid er så lett å amme den lille verken tidlig morgen eller kveld. Og ennå har jeg ikke nevnt de som pumper,som kam ha problemer med å få avviklet det med en ettåring til stede.
 
Back
Topp