Ammefri i Stavanger kommune

håperpånr4

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
Augustbarna2024
❁ Juliskatter 2026 ❁
Hei dere!
Jeg er ansatt i Stavanger kommune. Arbeider som sykepleierstudent hver tredje helg. Jeg er nå ferdig med svangerskapspermisjonen og lurer på hva jeg har krav på i forbindelse med amming.

I statens personalhåndbok står det følgende:

4. Amming.6
En arbeidstaker som arbeider hel arbeidsdag og som ammer sitt barn7 har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil to timer pr. dag. En arbeidstaker som arbeider mellom 2/3 og hel dag og som ammer sitt barn har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil én time pr. dag. Retten til lønn utløper når barnet fyller to år. Se for øvrig reglene i arbeidsmiljøloven § 12-8.

Gjelder statens peronalhåndbok for ansatte i kommunen eller gjelder arbeidsmiljøloven?

Arbeidsmiljøloven sier følgende:

§ 12-8. Ammefri
(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.
(2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.

Håper noen vet dette og kan svare :D På forhånd takk!<3

Det er regulert i hovedtariffavtalen av man har krav på to timer fri med lønn hvis man ammer. Dette gjelder i alle fall KS.

Jobber som sykepleier på SUS, rett på inntil 2 timer fri pr. dag/kveld med lønn. Desverre er det ikke alltid like lett å "gå i fra" i praksis, selvom man har rett til det i følge lovgivning ;)

Back
Topp