Ammefri! Hjelp/tips? Negativ sjef!

Happynow

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Hei. Jeg har en gutt på 9 mnd som eg fortsatt ammer. Han spiser annen mat også, men ammer flere ganger om dagen i tillegg. Jeg har nå begynt på jobb og har krav på 2 timer ammefri pr vakt. Jeg jobber turnus, både dag- og kveldsvakter.

Jeg varslet jobben før jeg startet om at jeg har behov for ammefri. Og at siden jeg ikke har vært borte fra han så lenge av gangen tidligere så skulle jeg starte med 2 timer på slutten av vakt, for så å finne ut hva som fungerer best. Vanskelig å vite hva som fungerer best når dette er en helt ny situasjon.

Jeg fikk da beskjed om at jeg ikke fikk ta ut ammefri på starten av dagvakt. Dette er pga at det er veldig travelt på jobb fra morgenen. Videre var det mye "mas" og "press" fra sjefen, det føles som jeg må sitte og forsvare meg, at de vil ha meg til å si at jeg ikke har behov for ammefri og det føles som de mener jeg ikke trenger å amme barnet mitt.

Det føles tungt å hele tiden må argumenter på nytt. Det hele endte med at jeg nektet å gi fra meg ammefri på slutten av kveldsvakt, da mini våkner mye og det er vanskelig å få han til å sovne igjen, spesielt for far. Mini ammer fortsatt på natt forresten! ;)
Videre ble jeg presset til å droppe ammefri på dagvaktene, for å få ammefri på kveldsvakter. Jeg gikk med på å prøve uten ammefri på dag, det har jeg nå gjort, og dette fungerer dårlig. Jeg har behov for ammefri både på dagvakt og kveldsvakt.

Jeg gruer meg veldig til å ta opp dette med leder atter en gang. Han har allerede sakt at han kommer til å bli "sint" dersom jeg skal ha mere ammefri enn det jeg har "fått" (av hans velvilje). Er det noen som har noen gode tips? Hvordan går jeg fram? Hva har jeg egentlig krav på? Kan leder presse så mye han vil for å få meg til å slutte med ammefri? Jeg trodde ammefri eksisterer for at man skal kunne fortsette å amme babyen sin dersom man ønsker det? Og jeg ønsker virkelig ikke å slutte enda.. :(

Du har retten på din side! Stå på ditt, han kan ikke bryte Aml.
Så må du sjekke avtalen dere har på jobben. I Aml sier den rett til 1 time betalt ammefri, i vår avtale står det to timer! Jeg følte det samme som deg, og jeg ga meg :(
Her har du link til mer info: http://ammehjelpen.no/artikkel/54/ammefri

Uff, så dårlig av han! Jeg har ikke hatt ammefri selv, siden jeg ikke har begynt i jobb enda. Jenta mi er 8,5 måneder, og jeg tenker det er en ubehagelig ting å ta opp.
Har du lest noe på ammehjelpen sine sider?
Står en del der om ammefri. Ellers ville jeg bare sagt til sjefen at dette er et lovfestet krav, så det er ikke noe å diskutere.
Hva med å ta det opp med tillitsvalgt på jobben?

Ta med deg tillitsvalgt/ verneombudet/ kollega på møte med din sjef. Ville også tatt med loven ig vist det står du har rett på ammefri, lykke til;)

er du organisert? her ville jeg ha kontaktet fagforbundet. Og fått med meg noen derifra på møtet. Hadde stått på mine krav, og ikke "møtt på midten", nå har du prøvd og det fungerte ikke.

Tusen takk for svar. Så godt å få bekreftet at jeg har rett i at sjefen ikke har taklet dette på en god måte. Det er tydelig at han syns dette er noe tull! :( Men jeg vil så gjerne amme mini lenger!
Jeg har lest alt jeg kunne finne på ammehjelpen.no, men følte ikke jeg fant svar på hvordan takle en vanskelig sjef :p Han har presset meg mye de ukene jeg har vært tilbake på jobb, må stå og svare på de samme spørsmålene om og om igjen, mens jeg føler han ikke mener jeg har behov for det, ungen spiser jo vanlig mat!! Han vil ikke forstå at dét ikke er poenget :( Det er jo så mye positivt med å fortsette å amme!

Jeg er organisert, men hun som er tillitsvalgt på jobben er helt håpløs og ikke til mye hjelp dessverre. Men jeg skal gjøre så godt jeg kan med å stå på krava! Skal ta det opp i morgen og gruer meg veldig. Skal på dagvakt og de blir ikke blid når jeg sier jeg skal gå hjem tidligere. Skal kontakte tillitsvalgt likevel, og eventuelt ta kontakt med tillitsvalgt lenger opp i systemet dersom jeg ikke får tilstrekkelig med hjelp fra hun på jobb.. Jeg blir dessverre svært stresset og har vanskelig for å svare for meg når noen presser meg på dette viset, men jeg skal prøve å tøffe meg opp :) Takk igjen, for støtten og rådene.

Han har forresten sakt at han kan kreve å få en legeattest på behovet for amming for mini. Jeg trodde legeattesten skulle bekrefte hvor vidt man fortsatt ammer eller ikke.

Tusen takk for svar. Så godt å få bekreftet at jeg har rett i at sjefen ikke har taklet dette på en god måte. Det er tydelig at han syns dette er noe tull! :( Men jeg vil så gjerne amme mini lenger!
Jeg har lest alt jeg kunne finne på ammehjelpen.no, men følte ikke jeg fant svar på hvordan takle en vanskelig sjef :p Han har presset meg mye de ukene jeg har vært tilbake på jobb, må stå og svare på de samme spørsmålene om og om igjen, mens jeg føler han ikke mener jeg har behov for det, ungen spiser jo vanlig mat!! Han vil ikke forstå at dét ikke er poenget :( Det er jo så mye positivt med å fortsette å amme!

Jeg er organisert, men hun som er tillitsvalgt på jobben er helt håpløs og ikke til mye hjelp dessverre. Men jeg skal gjøre så godt jeg kan med å stå på krava! Skal ta det opp i morgen og gruer meg veldig. Skal på dagvakt og de blir ikke blid når jeg sier jeg skal gå hjem tidligere. Skal kontakte tillitsvalgt likevel, og eventuelt ta kontakt med tillitsvalgt lenger opp i systemet dersom jeg ikke får tilstrekkelig med hjelp fra hun på jobb.. Jeg blir dessverre svært stresset og har vanskelig for å svare for meg når noen presser meg på dette viset, men jeg skal prøve å tøffe meg opp :) Takk igjen, for støtten og rådene.

Han har forresten sakt at han kan kreve å få en legeattest på behovet for amming for mini. Jeg trodde legeattesten skulle bekrefte hvor vidt man fortsatt ammer eller ikke.

Da er det bare å si at du benytter deg av amme fri og henvis til Aml står i paragraf 12 ;) Om ikke du for hjelp av dine tillitsvalgte så ta kontakt med Arbeidstilsynet. Han trenger ingen legeattest på dette!

Dette står det på ammehjelpen.no: Noen arbeidsgivere kan ha egne skjema. Selv om disse kan kalles "søknad om ammefri", er det viktig å merke seg at bruken av ammefri er en rettighet, og arbeidsgiver kan ikke avslå eller nekte deg dette.

Så da er det vel bare å stå på krava! Helt utrolig at han faktisk tørr å presse på så hardt som han gjør.. Jeg har jo ved flere anledninger tidligere kontaktet fagforbundet, så han bør jo forvente at jeg gjør det igjen dersom han prøver å motsette seg det jeg faktisk har krav på. Men jeg har inntrykk av at han ikke bryr seg nevneverdig om hva fagforbundet sier heller! :o Helt utrolig! Gruer meg fælt til å dra på jobb i dag, men det skal nok gå bra, jeg må bare ha fokus på at det er det beste for lillegutt, og bare holde ut en misfornøyd sjef en stund framover. ;) Konsentrere meg om hva jeg skal si og ikke bli så nervøs for om han blir sint. ;) Hadde vært lettere om jeg ikke var så konfliktsky.. :p

Be om en møte ang ammefri. Begynn møte med å si klart og tydelig at du MÅ ha ammefri og alt annet er uaktuelt. Og at ammefri skal etter loven benyttes på den måten som barnet har behov for. Punktum. Med en gang sjefen begynner å si noe om å fire på det så gjenta deg selv: jeg har krav på ammefri og den skal taes når barnet har behov.

Man har krav på ammefri ALLE vakter man er på!

Arbeidsgiver kan ikke avgjøre at du kun skal ha ammefri den og den vakten :eek:

At det er upraktisk for arbeidsgiver er ikke ditt problem, da blir det hans jobb å finne en løsning på dette.

For en gjeng med flotte damer dere er! Takk for alle tips og innspill. Det setter jeg stor pris på, jeg trengte det virkelig. Det har vært en slitsom dag, men etter møte med sjefen ble vi enige om at jeg tar 1 1/2 time ammefri på slutten av hver vakt, både dag og kveld. Dersom lillegutt våkner på kvelden og det blir vanskelig kan mannen min ringe meg, og jeg kan gå tidligere! Jeg tror dette er en løsning som vi kan leve med, men det gjenstår jo å se ;) Det føltes hvertfall som at sjefen hadde fått roet seg litt ned, og hadde mere forståelse for behovet for ammefri. Det var mye bedre stemning på slutten av møtet enn det har vært på lenge. Hadde tenkt å si at vi skulle avtale møte en annen dag, slik at jeg hadde hatt muligheten til å ta med meg tillitsvalgt, men det ble det altså ikke behov for :P Da jeg opplevde å bli møtt på en helt annen måte enn tidligere.. Syns fortsatt det er synd at han motsetter seg å gi meg ammefri som jeg har krav på, men nå har vi jo blitt enige om en ordning. Så får håpe at dette blir å fungere i hverdagen også :)

Så godt å bli enige, men syns jo det er synd at han ikkje gir deg det du har rett på. Eller kjem du ein halvtime seinare kvar vakt i tillegg?
Stå på krava! Eg fekk beskjed av arb giver at me hadde kun ein time. Fleire eg diskuterte dette med, meinte eg hadde rett på to, sjekka det opp, og sjefen "tok feil" gitt. Da hadde eg allerede gått glipp av mange timar...
Arb giver kan be om legeerlæring når barnet er over eitt år:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp