Amme vs gi flaske. Fordeler og ulemper

Lila901

Andre møte med forumet
Noen som har erfaring med å gi morsmelkerstatning? Jeg fullaammet mitt første barn, og vi holdt på til barnet fylte to år. Bortsett fra at det var ekstremt koselig så var det også veldig slitsomt for meg til tider. Puppen ble veldig mye kos, og babyen var på meg konstant. Fikk aldri «fri». Denne erfaringen har gjort at jeg har vurdert å gi neste mme på flakse, slik at far kan bidra mer og fordi jeg har en annen liten mammadalt som også krever sitt. Jeg ønsker ikke havne i samme situasjon igjen. Jeg elsket og amme, men aldri vært mer utslitt. Vet alle fordelen med morsmelk og har alltid sagt at jeg skal amme. Denne gangene ønsker jeg enten delamme, eller kun gi flaske.

Noen som vil dele sine erfaringer rundt dette:)?
 
Vi flaskematet de første to månedene fordi baby ikke fikk i seg melk fra brystet. Det var ekstremt mye mer tidkrevende og arbeidssomt enn amming (fikk til ammingen etter 2 måneder). Det skal sies at jeg pumpet i tillegg, slik at det blir jo enda mer tidkrevende av det, men jeg tror egentlig alle som ikke har flaskematet på fulltid før undervurderer hvor mye flaskevasking og sterilisering det blir. Jeg følte dette frarøvet meg veldig mye tid og kos med nyfødt baby, som jeg ikke får igjen.

Ellers følte jeg det ble mer styr med matingen når vi var utenfor huset, men igjen så vil nok mme gjøre dette mye lettere enn når det må pumpes. Da trenger du vel kun varmt vann, hvilket man får tak i de fleste steder (eller har med på termos om man skal ut på tur).

Fordelen er jo at far kan avlaste, og at du får en helt annen frihet. En ting er hvile helt i starten, men også når det gjelder å få inn litt egotid på kveldene etterhvert. Spørsmålet er vel det er verdt det for den «korte» perioden det er veldig mye amming. Det vil nok variere veldig ut fra erfaring og hvordan baby er. Personlig hadde jeg nok valgt amming over flaske any day sålenge ammingen går relativt problemfritt. For meg ble det en helt ny verden og enormt mye mer tid når vi slapp flaskematingen.
 
Jeg syns flaskemating er overraskende lite styr. Vi har mange flasker slik at vi kun trenger å sterilisere og dosere flasker annenhver dag. Vi bruker oppvaskmaskin på høy temperatur og elektrisk sterilisator. Dosering gjøres for hånd, men siden vi tar alle flaskene på en gang går dette kjapt. Ute på tur bruker vi ferdigblandet mme. :)

Fordelene med mme er at man vet nøyaktig hvor mye baby spiser, og at man kan avlaste hverandre og delta i lik grad.


Flaskemating er omtrent like mye jobb hele flaskeperioden, mens amming gjerne er veldig intenst i starten, for så å bli lettere og lettere. (Selvfølgelig veldig mange fordeler med amming.)
 
Har du vurdert å la pappa'n gi flaske med morsmelk da? :) Jeg hadde ganske lik historie som deg med førstemann. Ammet lenge og konstant og barnet var ekstremt mammadalt i tillegg. Her har det gått mye bedre andre gangen og jeg har satt mer grenser for meg selv. Pappa'n ga flaske med morsmelk i blant for å avlaste. Nr 2 er også en helt annen baby på mange måter og har vært ekstremt pappadalt fra dag 1.

Vi ga forøvrig litt MME i starten pga lav fødselsvekt og jeg syntes hele den prosessen var sykt tidkrevende, men det tipper jeg er en vanesak.
 
Ingen erfaring, men hvis du starter med å delamme så er det jo lettere å gå fra delamming til kun mme enn å gå fra kun mme til delamming, så da kan du jo få litt erfaring i starten med om du synes det er verdt det å delamme eller om du heller ønsker å gi kun mme :) slev om starten er kanskje ikke den mest representative perioden da
 
Vi (jeg) har bestemt at vi ganske tidlig skal innføre morsmelk på flaske så jeg lettere kan være mor for alle barna og ikke bare den lille. Har en plan om at vi også lettere skal tenke mme om vi føler for det.
 
Noen som har erfaring med å gi morsmelkerstatning? Jeg fullaammet mitt første barn, og vi holdt på til barnet fylte to år. Bortsett fra at det var ekstremt koselig så var det også veldig slitsomt for meg til tider. Puppen ble veldig mye kos, og babyen var på meg konstant. Fikk aldri «fri». Denne erfaringen har gjort at jeg har vurdert å gi neste mme på flakse, slik at far kan bidra mer og fordi jeg har en annen liten mammadalt som også krever sitt. Jeg ønsker ikke havne i samme situasjon igjen. Jeg elsket og amme, men aldri vært mer utslitt. Vet alle fordelen med morsmelk og har alltid sagt at jeg skal amme. Denne gangene ønsker jeg enten delamme, eller kun gi flaske.

Noen som vil dele sine erfaringer rundt dette:)?
De andre her sier masse fornuftig fornuftig, men jeg kan si som en som hadde planer om at pappaen skulle gi flaske på kveldene, at det gikk slett ikke etter planen. Da datteren vår var 7 uker begynte hun å nekte flaske. Hun er nå 3mnd. Vet ikke om hun vil ta det igjen. Hørte også at en i barselgruppa mi fikk motsatt problem. Babyen der begynte nekte brystet etter å ha blitt introdusert til flaske.

Tror det ofte ikke blir helt som man har tenkt, men verdt å prøve legge en plan for det ja :) Bare vær forberedt på at det igjen kan bli litt tull :bag:


Jeg ønsket forøvrig kun å gi MM på flaskene, men endte med MME en periode pga. infeksjon etter keisersnittet hvor jeg endte opp med ny innleggelse og operasjon. Jeg synes det er leit at vi ikke kan flaskemate mer, men opplevde at det er mindre tidkrevende å fullamme fordi vi slipper all jobben rundt flaskemating(sterilisering og planlegging). Sånn sett går det kanskje opp i opp om du ammer eller ikke? Dvs. at den tiden du brukte på brystet med førstemann, isteden går til jobben rundt flaskemating om du bytter. Vi ga kun MME i bare 2 uker da, ellers var det 7 uker med MM+MME.

Anbefaler deg kanskje å begynne med delamming, så se hva du foretrekker av MME og amming, evt. om du vil fortsette med begge deler. Hvis du begynner med delamming, så kan du jo velge å bytte til enten fullamming eller kun MME etterpå. Velger du kun MME fra start, så kan du jo ikke angre.
 
Last edited:
Fordeler med amming:
- maten er alltid klar, spesielt fordel på natt og ute av huset
- kan gis når som helst og hvor som helst
- antistoffer ved sykdom som det dessverre blir mye av på småsøken når de har søsken i barnehage.. Vesla kom glatt gjennom RS-virus mye fordi jeg selv var kjempedårlig av viruset og ammet masse. Sønnen min på 3 år var mye dårligere og måtte være hjemme over 1 uke fra bhg. Så det her er avgjørende argument for amming for min del dersom vi skulel fått flere.

Fordeler med mme:
- alle kan mat
- mindre låst til baby døgnet rundt
- en del babyer som fullnæres på mme sover tidligere gjennom natta

Jeg ville definitivt gått for amming, men jeg skjønner også bare såå godt argumentene dine. Mitt siste barn spiste meg omtrent opp. Amming minst hver time så og si hver natt frem til vi sluttet å amme da hun var 17 mnd.
Jeg har tenkt mye på hva hvis vi får et tredje barn. Da kan jeg ikke bli så tappa for energi og låst i såå lange mnd. Begge barna mine har nektet flaske rundt 3 mnd og ikke villet ha melk på flaske etter dette. Jeg har da tenkt at ved et evt tredje barn ville jeg gått dor fullamming til 6mnd som med de andre, men vært mer obs på slike perioder hvor baby har snudd spisedøgnet sitt til amming hver natt og sovet mye på dagen. Det kan gjøres ved å unngå at det blir for langt dupper på dagtid og feks kun amme hver tredje time på natt noen netter. Såklart ikke før baby er 3-4 mnd gammel, men er rundt 4 mnd nattamming har klikka hos oss og blitt hver time.
Deretter ville jeg ha kuttet nattamming rundt 7-8 mnd. Med de andre holdt jeg på mye lenger fordi jeg håpet/ønsket at de skulle regulere amming på dag og natt selv. Samt lindre ved tannfrembrudd. Men man kan fint gå over til å trøste med fysisk nærhet og byssing ved oppvåkninger når de er igang med fast føde på dagtid.

Du kan også sette en grense for deg selv hvor lenge du vil amme, enten det blir 3, 6 eller 12 mnd. Du måå ikke holde på så lenge som 2 år.
Og babyen er etterhvert knyttet til far også. Det var litt lettere for meg å fri meg fra baby på et tidspunkt da vi fikk nummer to, fordi jeg da kunne bruke mer tid med eldste. Det var lettere å rettferdiggjøre for meg selv å gi ansvaret til far da. Da lillesøster var 17 mnd var jeg helt i kjelleren. Vi hadde prøvd å slutte med nattamming i 5 mnd, og hun ga seg bare aldri med hyl og skrik hver natt, gjerne hvert kvarter på det verste. Da dro pappaen og vesla hjem alene i tre netter mens eldste og jeg var på hyttetur sammen og fikk litt kvalitetstid. Da fikk vi satt strek for ammingen. Litt brutalt, men samtidig har hun jo en kjempegod pappa som var med henne og ga masse trøst, kos og omsorg.
 
Nå snakker jeg helt uten erfaring her, men planen til meg og kona var fullamming + pumping. Jeg var veldig klar på det at jeg ønsket at vi skulle pumpe itillegg til å amme. Finnes jo ikke noe mer frustrerende å sitte å se på kona krepere under alt stresset og maset også er alt jeg kan bidra med stelling av huset og matlaging. Vi har begge hobbyer som er relativt tidkrevende og altoppslukende så jeg så for meg at det er fint om det pumpes og fryses ned for da er det jo faktisk mulig for meg å enten sende kona ut av leiligheten, eller at jeg stikker av med ungen så hun kan tidvis få pauser og være helt fristilt når behovet melder seg.

Nå ble det ikke sånn da ammingen ikke fungerte for henne, hvertfall ikke enda så hos oss så går det i pumping + flaske. Det gjør jo at jeg kan fristille henne titt og ofte da jeg er like godt egnet til å mate ungen som henne. Hun må jo dog riktignok pumpe hver 3-4 time så helt fristilt blir hun jo aldri. Men med hands-free pumpe så kan hun nå hvertfall pumpe uten å måtte være helt påkobla ungen 24/7.

Om det er noe jeg overser her så klarer jeg ikke helt å se hvorfor ikke en god kombinasjon kan fungere? Trenger vel ikke å bikke helt over fra morsmelk rett fra brystet i 2 år over til MME? Mating direkte fra brystet vil vel alltid være mest praktisk og det mest effektive, ulempen er jo at det kun er mor som kan gjøre det. MME vil jo aldri kunne være like praktisk, eneste fordelen med MME over amming + pumping må vel være at du kan fristille deg helt, så fort produksjonen er over og du slipper brystspreng så kan du overlate absolutt alt til mannen. Den friheten får du jo aldri med amming eller en kombinasjon av amming + pumping for selve pumpinga slipper du ikke unna selv om du kan slippe amming.


Nå skal jeg sitte stille i båten her som mann, så verken amming eller pumping påvirker meg og kroppen min direkte. Ikke har jeg erfaring med MME heller. Men fra de jeg kjenner som har ammet i 2-4 mnd for deretter å gå over til MME da de så for seg at det var enklere og mer praktisk sier at de endte opp med å ikke finne det så veldig mye mer praktisk i realiteten. Det er jo plusser og minuser med alt.

Det vil jo også variere litt hvor delaktige vi som partnere klarer å være også naturligvis. De første ukene, til tross for at vi uansett måtte pumpe så tok kona det meste av mating. Det var noe hun ønsket for å øke melkeproduksjon og litt diverse. Nå er vi vel mer på 65/35 i favør henne på mating, og det skyldes jo mest at jeg må jobbe. Og hun synes ikke at det har gjort ting så veldig mye lettere for hennes del, for hvor jeg stortsett alltid vil ta meg av støvsuging, rydding, vasking, middag, sterilisering osv. Så klarer jeg ikke å være to steder på en gang, så når jeg tar mer av matingen så blir det automatisk sånn at jeg da ikke får vært like på på andre ting. Det er dog en fordel at vi kan spre ting litt bedre, så hun slipper å sitte å føle på at det er hun som har 99% av ansvaret for alt som har med ungen å gjøre.
 
Back
Topp