Amme utendørs

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Hei!

Jeg lurer på om det er noe jeg må tenke på hvis jeg ammer utendørs i sommer? Kan man få brystbetennelse eller andre problemer hvis det er for kaldt eller blåser litt? Og hva er i så fall for kaldt?

På forhånd takk for svar! :)
 
Hei!
Det er veldig individuelt hvor mye man tåler av kulde og trekk. Noen av oss får tilstoppede melkeganger av kun litt trekk på sommerstid mens andre omtrent kan is-bade uten problem... Så man må bare prøve seg litt frem. Hvis du har hatt tilstoppede melkeganger tidligere så skal du være ekstra obs på at du ikke fryser uansett hvilken årstid det er. Uten at jeg har sett det dokumentert noe sted så vil jeg tro at det og kommer litt an på hvor i ammeforløpet man er, de første mnd etter fødselen kan jeg tenke meg man er mer utsatt for da har man litt hevelser i brystene og opplever ofte mer melkespreng så det er lettere å få tilstoppede melkeganger i utgangspunktet. Dersom du har vært ute og blitt kald så ville jeg passet litt ekstra på det første døgnet etterpå- sjekk brystene etter hver gang du har ammet og kjenn etter om det er områder som er ømme/vonde. Hvis du oppdager det så kan du forebygge at det utvikler seg til en tilstoppet melkegang ved å legge varme på før neste amming. Bruk feks en liten varmeflaske eller en vanlig liten brusflaske og fyll med så varmt vann som du tåler og så legger du den over der det gjør vondt ca 5 minutter før du ammer. Under ammingen stryker du over området (alltid stryk mot brystknoppen) som er vondt med hånden, ha gjerne litt nøytral olje eller krem på brystet så det blir behagelig. Slik kan du unngå brystbetennelse.

Hvis det utvikler seg til det vi kaller en inflammatorisk brystbetennelse (det vil si en betennelsesreaksjon i brystet uten at det er snakk om en bakteriell infeksjon- men en tilstoppet melkegang) så kan du få feber. Da er behandlingen som jeg beskrev over her, legge på varme før amming, stryke over det ømme området og amme hyppig (2. hver time på dagtid og 3. hver time på natten). Dersom feberen ikke forsvinner iløpet av 24 timer så skal du ta kontakt med lege.

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Tusen takk for veldig godt svar! :)
 
Back
Topp