Amme til barnet er 3 år?

Ammet mitt barn til han var 22 måneder. Ser ikke noe galt i det, her var puppen litt kos om kvelden! Var en tid jeg ser tilbake på som hyggelig! Sammsoving har jeg heller ikke problemer med, sønnen min sover da i sengen vår rett som det er!

Labambie skrev:
Jeg er veldig for mange av prinsippene i attachment parenting. Selvstyrt amming, samsoving og bæring. Og selvsagt NULL ferber. 

Synes det er helt opp til hver enkelt hvor lenge de ønsker å amme. WHO anbefaler jo amming på verdensbasis så lenge som mulig. Klart dette ikke er nødvendig i et land som Norge hvor vi har gode ernæringsmuligheter. Enda ser jeg ikke noe negativt med å amme lenge, og det føles neppe ekkelt når det er ens eget barn. 

Enig her!

Jeg hadde bestemt meg for å ikke amme i det hele tatt, så ble snuppa født, og jammen meg gikk det ikke greit å amme likevel.
Ammet i 19 mnd, da valgte hun selv å slutte, og det fikk jo bare være greit.
Håper faktisk å få ammet like lenge med lillegutt som har kommet nå, men denne gangen er ammingen mer problematisk, med betennelser og trøske.

WHO anbefaler til 2 år, til alle, ikke bare U-land. Da får jeg heller bare være ekkel om jeg ammer når han er eldre enn 1 år (som er den magiske grensen for mange)

Synes det er ekkelt.. 

Og pupp er mat for babyer, ikke kos for 2-3 åringer.. Hadde følt det som overgrep jeg også hvis jeg hadde gjort det.. 

Annerledes er det i land der de ikke har mat og vann, selvfølgelig er amming viktig da, men da er det jo for å redde livet til barnet sitt. 

Nei. Nei. Nei.

10 måneder var nok for både meg og han.

Det er jammen ikke lett å være "perfekt" heller da. Hvis man bestemmer seg for å ikke amme i det hele tatt, ikke vil amme, så er man egoist, vil ikke barnets beste osv. Hvis man ammer for lenge er det overgrep og hva det nå ikke er. Ikke lett, ikke lett. 

jeg ser på amming i 1 år som et minimum så lenge man har melk, da barnet ikke skal ha kumelk før etter 1 år. synes det er drøyt at mødre skammeer seg for å amme før barnet er 1 år fordi babyen er "for gammel". hvorfor gi erstatning når man har ekte vare?

jeg synes folk må få amme så lenge de vil. gjennomsnittsalderen i verden er 4 år. for meg synes jeg det er litt for gammelt. men hadde kanskje syntes noe annet om det var en del av kulturen her...? tror det er vanskelig å sette seg inn i hvis man ikke har ammet så lenge, men om man ikke slutter så fortsetter det å være naturlig tror jeg. men ihvertfall over året ser jeg ingen problemer med, bare fordeler! skulle gjerne ammet fram til 18mnd selv...

Ammet sønnen min i 4,5 år. Ene datteren min i 2,5 år, og ett av de årene ammet jeg begge to.

Minstemor sluttet da hun var 16 mnd. 

No sweat :D

Om eg er heldig så håpar eg på å få amme lilleplutt til han er vertfall 1år. Men trur ikkje det blir lengre...

Tanta mi amma søskenbarnet mitt til ho var 6år:P 
Hugsa søskenbarnet mitt berre gjekk bort te tanta mi og dro opp t-skjorta å begynte å die.. Skal love deg augene mine blei store da ja :P

hissigproppen skrev:

WHO anbefaler til 2 år, til alle, ikke bare U-land.

Islam også ;D

Dessverre har det blitt en "ukultur" i vestlige land, hvor "pupp" forbindes med SEX fremfor "babymatfat".
I vår tid får de fleste av oss her i vesten bare et par barn, og tiden som "matfat" er så veldig kort i forhold til tiden som "sekundære kjønnskarakterer", og folk får et rett og slett sykelig forhold til hele konseptet "pupp".
I USA er det jo kriminelt å blotte puppen mange steder, og i en dokumentar om emnet uttalte en kvinnelig advokat i 30-40-årene at det var like skadelig for et barn å se et nakent kvinnebryst, som å ha sex med en voksen...

Når du får voksne nordmenn som, i debatten om offentlig amming, uttaler at det er like ekkelt å se noen amme ved nabobordet på kafeen som det hadde vært å se noen bæsje der, er det noe fryktelig galt.

Det er et sykelig verdensbilde, et forkvaklet kroppssyn, og et tragisk tilbakeskritt i en verden som ellers har begynt å bli mer åpen i forhold til kropp og identitet.

Jeg har flere venner som langtidsammet i hvert fall til 2 år, og er aktiv på nettforum hvor mange har ammet lenger.
Når JEG har sett folk amme store barn (rundt 2 år) offentlig har jeg stusset litt, og så har jeg blitt litt trist fordi jeg har reagert - hvorfor blir jeg så brydd? Hvorfor er det som i utgangspunktet er både sunt og naturlig noe flaut og superprivat i mitt hode?

Her i huset ble ammingen avsluttet høyst ufrivillig ved 10 mnd av helsemessige årsaker, så jeg kan ikke si noe om hvor lenge vi ville funnet det naturlig å fortsette ellers.
Men uansett hvor flaut eller ubehagelig jeg kan oppleve det vil jeg absolutt støtte alle som velger å amme i minst 2 år, som anbefalt for både u- og i-land av WHO.
Tror det er MANGE reelle typer omsorgssvikt og overgrep som er langt mer skadelige enn et lite øyeblikk av nærhet og tilknytning mellom mor og barn, så lenge barnet selv kan velge. :)

For meg tror jeg grensa hadde gått når barnet selv kan gå. Da tror jeg ikke det hadde føltees naturlig mer. Når minimini ble født spurte jeg storemini om han ville smake. Han tok ut tunga og bøyde seg litt frem... Og det ble bare helt feil. Usj... Men hadde kanskje vært anderledes om ikke ammingen ble avsluttet ufrivillig... Aner ikke hvor lenge jeg kommer til å amme denne gangen. Håper på rundt året, kanskje.

Vet om noen det barnet sa til mora :"finn fam puppen di j*@&% hore..." Da har det gått for langt, og er ikke noe koselig mer. (Hadde noen tøffe storebrødre...)

Ellers er det opp til hver enkelt hvor ekkeltgrensa går, men jeg hadde stussa litt om jeg så en 3-4 åring springe inn under genseren til mor for en sup mens en er ute blant folk.

LillianneLie skrev:
Amming til barnet er 3 år ser jeg på som totalt unødvendig og faktisk litt upassende og ekkelt!

enig

Hehe, sjokkert av et bilde av et stort barn som står og ammer? For å spore av helt her, så har jeg mange slike bilder av stående amming. 

Synes alle bør amme så lenge det passer for mor og barn, og at alle andre burde passe sine egne saker. Hvis noen synes amming av større barn enn spedbarn er ekkelt, så sier det mer om dem selv enn det gjør om mammaen som ammer.

Jeg merker at jeg synes det er ubehagelig å se bildet.
Samtidig tenker jeg at hvor lenge man ammer bør være FULLSTENDIG opp til hver enkelt. Men dersom jeg skulle bli en langtidsammer, ville jeg nok valgt å ta den kosen hjemme, og ikke ute blant folk.
Samsoving er flott sålenge det ikke forstyrrer foreldrenes eller barnets søvn!

Labambie skrev:
Jeg er veldig for mange av prinsippene i attachment parenting. Selvstyrt amming, samsoving og bæring. Og selvsagt NULL ferber. 

Synes det er helt opp til hver enkelt hvor lenge de ønsker å amme. WHO anbefaler jo amming på verdensbasis så lenge som mulig. Klart dette ikke er nødvendig i et land som Norge hvor vi har gode ernæringsmuligheter. Enda ser jeg ikke noe negativt med å amme lenge, og det føles neppe ekkelt når det er ens eget barn. 

Enig med deg. Folk må få amme så lenge det passer for mor og barn.

Og hvordan noen kan synes at samsoving på noen måte er negativt forstår ikke jeg. At det ikke passer for dem og at de velger å ikke gjøre det er greit, men å synes at det er en uting at andre gjør det? Det er sært.

Fantastiske bilder Sukkertopp!!

Back
Topp