Amme til barnet er 3 år?

Fysj. Jeg personlig syns sånt er upassende, så får di som ikke synes det er upassende bare amme for min del, så lenge jeg slipper å se det.

Cec* skrev:
Fysj. Jeg personlig syns sånt er upassende, så får di som ikke synes det er upassende bare amme for min del, så lenge jeg slipper å se det.

Jeg ser virkelig ikke en eneste grunn til at et barn på 3 år, eller 2 år for den saks skyld, skal ammes.

Jeg er veldig for mange av prinsippene i attachment parenting. Selvstyrt amming, samsoving og bæring. Og selvsagt NULL ferber. 

Synes det er helt opp til hver enkelt hvor lenge de ønsker å amme. WHO anbefaler jo amming på verdensbasis så lenge som mulig. Klart dette ikke er nødvendig i et land som Norge hvor vi har gode ernæringsmuligheter. Enda ser jeg ikke noe negativt med å amme lenge, og det føles neppe ekkelt når det er ens eget barn. 

Hadde følt det som et overgrep om jeg ammet minstemann her som er 3 år... rett og slett.
Men det er meg.

Må si meg enig i denne kommentaren jeg da:

"«Jeg er mor selv, men dette coveret er motbydelig. Beklager, men sånn føles det.
Dette handler mer om mors behov enn barnets, og det gjør det enda mer
urovekkende», skriver Arachne777 i kommentarfeltet på Time Magazine. "

Jeg personlig skjønner heller ikke at man gjennomfører samsoving på så store barn.. greit når barnet er lite.. men når de blir 2 og 3 år.. eller eldre synes jeg det er en uting..

Men hver sin smak

Folk får gjøre som de vil, men jeg skal ikke amme til ungen min er 3 år!

Jeg ble veldig glad da guttungen selvavvente ammingen ved 14 måneders alder, men jeg hadde nok latt han holde på litt til om han ikke gjorde det. Men neppe lenger enn to år. 
At så mange voksne klarer å se noe ekkelt og seksuelt ved et stort diende barn (selvsagt går det en grense) synes jeg sier mer om de, enn familien det gjelder, som velger å la barnet styre når det selv vil slutte. 

jeg personlig synes at barn over 1 år er for store til å ammes.. da begynner det å bli ekkelt...
Og 3(!!) år.. æsj "mamma kan jeg få pupp?" 

Pucca skrev:
Det må jo være kjipt som voksen og kanskje huske at man har blitt ammet...

Hvorfor det?
De blir nok ikke akkurat tvunget til det og er vel som oftest del av en hel måte å oppdra barna på som består av god tilknytning og mye nærhet. 
Ser virkelig ikke hva som er negativt ved det!

synes dette er en sak for hver enkelt, men kan ikke si jeg mener det er nødvendig i et land som norge.. også alt med måte.. jeg hadde ei veninne som ammet gutten sin da han var nesten 3, og det var som nevnt over her : "overfall" mot moren, gutten gikk bort til henne og drog klærne opp og fant puppen og tok noen sup før han gikk videre.. skikkerlig ukoselig og dominant.. jeg ble direkte brydd av å sitte på besøk og så hele greia.. hadde vært noe annet om det er kveldsamming/kos for de som ønsker det...

men når det kommer til samsoving synes jeg ikke det er noe galt i det. synes det er koselig både for foreldre og barn.. noen har mer behov for nærhet enn andre og da kan dette være en god og trygg måte å gjøre det på :)  selv sover lille på eget rom, flink å legge seg og ingen problemer, men noen netter om hun våkner og vil sove i mammas seng får hun såklart det, det er deilig å ha henne sovende sammen med oss og se den nydelige lille jenta (2,5 år)  sove så trygt og godt <3

Enig med den her inne som en gang sa at når ungen skyller ned grandisen med pupp, da burde man sluttet for lenge siden!

Og også enig i at om man ammer en 3-åring er det mors behov, og ikke barnets, som står i fokus!

Dani California skrev:
Hadde følt det som et overgrep om jeg ammet minstemann her som er 3 år... rett og slett.
Men det er meg.

Enig med deg. 

Før jeg selv fikk barn, så syntes jeg grensa gikk ved ett år.

Da jeg selv fikk barn, satte jeg meg litt mer inn i saken, både ved at jeg ble følelsesmessig engasjert i mitt eget barn og ved at jeg leste om barn og amming. Da synes jeg plutselig ikke det var så farlig lenger.

Jeg ammet storesøster til hun var ett år og ni måneder. Da var det deilig for meg å slutte, men det hadde vært fint å holde på så lenge også. Men etter hun var ett år, hadde vi en egen "ammestol" på rommet hennes, og det var det eneste stedet hun fikk pupp. Det var for å slippe at hun ba om pupp offentlig og alle steder, nettopp fordi jeg visste at folk kunne bli støtt.

Men nå tenker jeg at dersom det passer for folks situasjon å amme og samsove lenge, og mor og barn trives, så la dem holde på. Jeg har blitt mer tolerant etter hvert.

Nå går ikke dette bare på amming, men jeg synes jo det er utrolig trist at dette skjeldne tilfellet med en mor som ammer barnet på tre år blir blåst så veldig opp. I USA er det mange færre som ammer barna sine enn i Norge, selv når de er i spedbarnsalder. "Ammekulturen" vi har i Norge er ganske spesiell sett utenfra, og det er jo i stor grad lang permisjon og tilrettelegging som gjør at mange her til lands kan amme lenge. 
Det hadde vært flott om amming ble mer utbredt og normalisert i f.eks USA, men jeg tror dessverre ikke denne artikkelen er så veldig med på å bidra til det... 

Selv ammer jeg nå bare en gang om dagen, og det er i senga om morgenen. Nå som hun er blitt så stor er det ikke noe vi driver med ute i offentligheten, men en rolig og privat kosestund for oss to. 

Labambie skrev:
Jeg er veldig for mange av prinsippene i attachment parenting. Selvstyrt amming, samsoving og bæring. Og selvsagt NULL ferber. 

Synes det er helt opp til hver enkelt hvor lenge de ønsker å amme. WHO anbefaler jo amming på verdensbasis så lenge som mulig. Klart dette ikke er nødvendig i et land som Norge hvor vi har gode ernæringsmuligheter. Enda ser jeg ikke noe negativt med å amme lenge, og det føles neppe ekkelt når det er ens eget barn. 

Enig.. Det å amme er en helt naturlig ting. Og hvis man ammer et barn på 2 år vil jeg ikke kategorisere det som "ekkelt". Det er jo ditt eget barn man ammer, og ikke no ekkelt over det. Men det går jo selvsagt en grense hvis man ammer når barnet er 6 år osv. Nå snakker jeg om amming av 2-3 åringer. Selv om ikke jeg skal amme mer en rundt 1 år, men respekterer andre som gjør det :) Og syns ikke det er noe ekkelt.

Labambie skrev:

enig her..

Back
Topp