Amme slutt og såre følelser

Nyemuligheter

Flørter med forumet
Jeg har en datter på 15 måneder og har ammet mye frem til nå. Grunnet noen blødninger i dette svangerskapet valgte jeg å avslutte ammingen "cold turkey". Noe jeg synes er så sårt. Jeg hadde ikkje planlagt å slutte på en stund, men føler jeg må det nå. Jeg føler jeg svikter henne ved å nekte den nærheten.. og det er sikkert en del hormoner i bildet. Både pga graviditet og ammeslutt. Tårene og skyldfølelsen sitter løst. Noen som har opplevd lignende? Eller vært i en slik situasjon?

Jeg sluttet selv å amme når mini var ca 15 mnd. Og Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, det føltes vanskelig og sårt. Det gikk heldigvis ikke mange uker før det ikke var noe interesse fra barnets side og vi har nå andre måter vi får den nærheten. Barnet har blitt mye mer «kosete» etter ammeslutt :Heartpink

Jeg sluttet selv å amme når mini var ca 15 mnd. Og Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, det føltes vanskelig og sårt. Det gikk heldigvis ikke mange uker før det ikke var noe interesse fra barnets side og vi har nå andre måter vi får den nærheten. Barnet har blitt mye mer «kosete» etter ammeslutt :Heartpink
Godt å høre at det løste seg fint for dere! Håper det lettere for meg også snart . Var mye jobb å få til ammingen i begynnelsen, så har satt veldig pris på det ♥️

Det er et fenomen som kalles ammesorg… opplevde det selv når jeg sluttet å amme eldste gutten min da han var nesten 2 år.

Det står blant annet om det på ammehjelpen.no:

«Plutselig ammestopp kan skape et dropp i hormoner som kan bidra til at du kan få mer eller mindre kraftige humørsvingninger, eller føle deg trist, irritert eller deprimert (2).»

Mye hormonelt som skjer i kroppen når
man slutter, i tillegg til at det er sårt at den epoke er over :Heartred Jeg opplevde at sorgen avtok etterhvert som hormonene stabiliserte seg, og jeg erfarte at han fortsatt ville kose og være nær :Heartred

Back
Topp