amme-problemer. Hjelp

mormormor

Betatt av forumet
Jeg ha slitt en del med ammingen. Gutten er nå 4 mnd. Har hatt tre brystbetennelser og enormt såre brystvorter i starten. Dette har nå heldigvis gitt seg og den ene siden fungerer helt bra, men ikke den andre. Problemene kommer 3-4 ganger i uka og det tar litt tid før det "leges" igjen.
 
Problemet er: brystvorten blir hvit og noen ganger blålig etter amming. Dette svir noe vanvittig og jeg klarer nesten ikke slappe av. I tillegg føler jeg noen ganger at det svir veldig innover i brystet. På brystvorten er det også noen hvite prikker som ikke forsvinner. Når dette er på det verste er brystet også rødflammete. Er så vondt at jeg ikke får sove om natta og har også måttet dusje midt på natta for å dempe smertene.
 
Noen som kan hjelpe? Vil jo gjerne fortsette å amme.
 
Leste på ammehjelpen at helsekostmiddelet lecitin kunne hjelpe på de hite prikkene, så det har jeg akkurat begynt med og venter på bedring. Ellers tar jeg mye paracet og dusjer mye. Føler at det hjelper, men det kommer jo tilbake så jeg er jo ikke bra.
 
Noen som vet hva dette kan være?
 
Uff, det hørtes ikke noe kjekt ut...Det første som slo meg da jeg leste innlegget ditt var om du har en soppinfeksjon? Soppinfeksjon gir nemlig utslag i såre bryster, og smerter som svir innover i brystene + hvite prikker. Hvis det er sopp du har, må du få resept på en krem som du skal smøre på brystene. Det er viktig å smøre m. kremen flere uker etter du har blitt kvitt problemene, dette fordi sopp danner sporer som gjør at soppen lett kommer tilbake igjen. Håper du finner ut av det og blir fort god igjen[;)]
 
Jeg har hatt en slik hvit prikk/slintre i brystvorten i ca en mnd. For meg gjorde det ikke vondt. Det var helt tydelig en hard klump i brystet. Jeg ble forklart at dette var en tett melkegang. Når babyen diet masserte jeg klumpen lett, og den forsvant. En liten stund etter at klumpen ble borte, forsvant den hvite prikken.
 
Kan det være at du har en tett melkegang som ikke blir tømt, og at dette blir smertefullt fordi brystet ikke blir tømt regelmessig?
 
Håper du blir bra snart[:)]
 
Ut fra slik du beskriver dette, så kjenner jeg det igjen. Og jeg har følgende diagnose:
http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=66
 
For meg hjalp det endel å følge de rådene som står beskrevet her, i tillegg til at det ble bedre av seg selv etterhvert heldigvis. Plages i perioder ennå, men ikke på langt nær så ille som de første mnd'ene og i svangerskapet. (Jeg ble fortalt at de fleste blir bedre av seg selv etterhvert.)
 
Back
Topp