Amme og gi flaske

Emfi

Elsker forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Mailykken 2025
Forrige barn tok aldri flaske, og vil derfor prøve tidligere med dette barnet slik at far og søsken også kan gi morsmelk. Men er rett for å tulle til ammingen, flaske gir vel melk fortere? Noen andre som har gitt flaske tidlig og fortsatt med amming uten problemer? Og hvilke flasker anbefaler dere mtp at lite melk kommer ut?

Philips sine flasker! De er formet som en pupp så barnet må suge for å få ut noe. Disse flaskene ble for energikrevende for vår lille som har et stort behov å få i seg mye raskt. Så vi liker MAM godt - men vi kan tenke meg at Philips passer bedre for deres behov. Finnes på matbutikken :)

Philips sine flasker! De er formet som en pupp så barnet må suge for å få ut noe. Disse flaskene ble for energikrevende for vår lille som har et stort behov å få i seg mye raskt. Så vi liker MAM godt - men vi kan tenke meg at Philips passer bedre for deres behov. Finnes på matbutikken :)
Tusen takk for svar! :love7

Forrige barn tok aldri flaske, og vil derfor prøve tidligere med dette barnet slik at far og søsken også kan gi morsmelk. Men er rett for å tulle til ammingen, flaske gir vel melk fortere? Noen andre som har gitt flaske tidlig og fortsatt med amming uten problemer? Og hvilke flasker anbefaler dere mtp at lite melk kommer ut?
Min første fikk flaske en hel måned. Pumpet og gav. Avent flasker med tut nr 1. Kun et lite hull. Ungen fikk jo sjokk når melka kom rett fra puppen, for der kommer den MYE fortere. Husker hun til å begynne med slapp taket og fikk spruten rett i ansiktet. Var ikke vant med at melka kom så lett. :hilarious:

Husker jeg følte meg heldig at ungen tok pupp etter lang tid med flaske.

Anbefaler deg å lese artikkelen om langsom flaskemating på ammehjelpen.no ☺️ Måtte pumpe og gi flaske en del med forrige pga sårhet, og det gikk helt fint ❤️

Det anbefales vel å vente noen uker ihvertfall, til ammingen er godt etablert. Som som med smokk.

Her er problemet motsatt vi måtte starte med flaske med en gang vi kom hjem fra sykehuset og kjøre på med mme. Men vi bruker mest Phillips flaske, gutten ser ut til å favorisere den også

Her ammes det for det meste, men ved behov pumper jeg også. Pumpingen har gjort at jeg av og til kan få lengre uavbrutt hvile, da kjæresten kan gi barnet flaske. Vi foretrekker Philips avent med str 2 på tuten. Han bruker veldig lang tid på flaska da, og får styrt tempo litt bedre. Mam-flasker opplever vi at han nærmest drukner av.
Ettersom jeg ammer mer enn han får flaske har det ikke vært noe problem hos oss med «nippelforvirring».

Her ammes det for det meste, men ved behov pumper jeg også. Pumpingen har gjort at jeg av og til kan få lengre uavbrutt hvile, da kjæresten kan gi barnet flaske. Vi foretrekker Philips avent med str 2 på tuten. Han bruker veldig lang tid på flaska da, og får styrt tempo litt bedre. Mam-flasker opplever vi at han nærmest drukner av.
Ettersom jeg ammer mer enn han får flaske har det ikke vært noe problem hos oss med «nippelforvirring».
Kan jeg spørre om du pumper før eller etter måltidet? Høres veldig greit ut å kunne få litt avlastning i blant når babyen blir litt større. Føles som jeg bare sitter og ammer dagen lang. :dummy:

Kan jeg spørre om du pumper før eller etter måltidet? Høres veldig greit ut å kunne få litt avlastning i blant når babyen blir litt større. Føles som jeg bare sitter og ammer dagen lang. :dummy:
Ja, jeg skjønner veldig godt hva du mener. Sønnen vår har hatt økedøgn i en ukes tid++, så det blir mye pupp. Det er dog ikke alltid at han orker å spise fra begge bryst, og da pumper jeg gjerne rett etter å ha ammet. Da vet jeg også at jeg rekker å få litt melk igjen i brystene til han skal spise igjen. Noen netter har han også våknet færre ganger, og heller ikke vært interessert i mat, så da har jeg også tydd til pumpen - mest for eget behag, egentlig.

Sniker litt fra en annen gruppe. Flasketmatet og pumpet mye med første da han var prematur. Alle barn er forskjellige, så selvfølgelig ikke en fasit hva som passer bra for dere, men anbefaler å lese om triangle test og flaskesmokker. NUK perfect match og Lansinoh er et par eksempler på flaskesmokker som legger til rette for riktig sugeteknikk. Sistnevnte passer på Aventflasker. :love7

Har pumpet og gitt 1 flaske pr dag siden fødsel så pappa kan avlaste meg litt ila dagen, og å få lille til å bli vant med at han gir kos/flaske. Det har gått kjempe fint, men de siste 2 dagene har jeg slitt med å få nok til lille i det hele tatt. Pumpet og ga flaske når det var så varmt, da ville hun ikke ta pupp annet enn på natta. Men nå? Bruker 1 time på å tvinge ut 90 ml, og det er jo ikke nok til et lite måltid for ho en gang. Hallo? Melk, hvor er du? Våkner ikke med melkespreng en gang på 6 t :sorry: :sour:

Har pumpet og gitt 1 flaske pr dag siden fødsel så pappa kan avlaste meg litt ila dagen, og å få lille til å bli vant med at han gir kos/flaske. Det har gått kjempe fint, men de siste 2 dagene har jeg slitt med å få nok til lille i det hele tatt. Pumpet og ga flaske når det var så varmt, da ville hun ikke ta pupp annet enn på natta. Men nå? Bruker 1 time på å tvinge ut 90 ml, og det er jo ikke nok til et lite måltid for ho en gang. Hallo? Melk, hvor er du? Våkner ikke med melkespreng en gang på 6 t :sorry: :sour:
Kan hende melkeproduksjonen din har stabilisert seg og tilpasset seg til når hun faktisk drikker? Jeg ville stolt mer på vektoppgangen enn på pumpen.

Last edited:
Kan hende melkeproduksjonen din har stabilisert deg og tilpasset seg til når hun faktisk drikker? Jeg ville stolt mer på vektoppgangen enn på pumpen.
Ja kanskje, men hun ta liksom her og der. Lurer på om hun kanskje holder på med økedøgn igjen.. Men altså, hun er 11 uker og 6,5 kg, så hun lider ikke akkurat noen nød:happy: bare kjedelig å føle det er for lite pr måltid:sorry:

Ja kanskje, men hun ta liksom her og der. Lurer på om hun kanskje holder på med økedøgn igjen.. Men altså, hun er 11 uker og 6,5 kg, så hun lider ikke akkurat noen nød:happy: bare kjedelig å føle det er for lite pr måltid:sorry:
Hvis det faktisk er for lite melk, så kan du håndmelke etter pumping og gjøre melkekompresjoner mens du pumper, det kan også hjelpe å sette i gang utdrivingen før du starter å pumpe :happy: https://ammehjelpen.no/melkekompresjoner/

Back
Topp