Amme offentlig

-Bambino-

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Sommerfuglene
Mannen viste meg et par filmer fra nettet her om dagen hvor det i USA var gjort et eksperiment med en modell med store pupper og dyp utringning satt sammen med en dame som ammet babyen sin, og forbipasserendes reaksjoner... Mange reagerte på hun som satt og ammet og kalte det upassende og disgusting osv. Jeg kjente jeg ble litt småsjokkert og begynte å tenke litt på hvordan folk reagerer på amming i offentligheten her... Vet jo at det har vært og er en stor debatt i blant annet USA og at bilder av ammende mødre blir fjernet fra sosiale medier blant annet... Og har fått med meg at det av og til har vært noen små diskusjoner her hjemme i norge også om man kan sitte på kafé for eksempel å gi sitt barn mat, eller om man må gå på toalettet...

Hvilke erfaringer har dere som har ammet gjort dere? Møter dere reaksjoner fra forbipasserende eller oppleves det som helt greit?

Jeg kunne desverre bare amme datteren min i 2 mnd. Men jeg ammet offentlig på cafe o.l. og fikk aldri noen reaksjon. Har nå for tiden mangen ammende venniner som aldri har fått noen negative tilbakemeldinger på ofentlig amming. Har sett de videoene fra usa jeg og, å blir kjempe provosert av de. Men tror det skjer uhyrlig sjeldent i Norge at noen reagerer på amming eller en pupp :) I motsetning har jeg fått stygge blikk da jeg har flaskematet...

Jeg blir seriøst så forbanna av de videoene der! En ammende kvinne er disgusting, selv om hun ikke blotter brystet en gang. Mens en dame kledd i nærmest ingenting er helt greit fordi det er sexy. Hva tror folk vi har pupper for egentlig??
Dersom noen noengang blir ufin mot meg pga amming av lille i offentlighet tror jeg jeg kommer til å lire av meg tidenes remse :p

Aldri opplevd noe negativt her i Norge. :)

Men leste en interessant artikkel om det å amme på ferie i utlandet og at man burde sjekke ut de kulturelle normene før man blotter puppen. I Tyrkia hyller man visst ammende mødre og ingen sier noe på amming noe sted, men det er visstnok viktig å ikke "vise for mye", altså at man skjermer brystet mest mulig. Det gjør ikke meg noe da, for jeg har aldri likt å vise så mye av puppen når jeg ammer. :P

De videoene der provoserer meg veldig!
På de to årene jeg tilsammen har ammet, har jeg opplevd en negativ kommentar fra en mann i 50-årene - og han fikk så hatten passet tilbake for å si det sånn! Da ble jeg sint, for det var ingen pupp å se engang!

Du må huske at i en del stater i USA er amming forbudt på offentlige plasser og nybakte foreldre får utlevert mme på sykehuset.

Amming kan gjøres på ulike måter, med f.eks. ammesinglett og t-shorte over går det fint å være ganske diskré.

Jeg har opplevd ubehagelige kommentarer engang på 1+1 år med amming.

Du må huske at i en del stater i USA er amming forbudt på offentlige plasser og nybakte foreldre får utlevert mme på sykehuset.

Amming kan gjøres på ulike måter, med f.eks. ammesinglett og t-shorte over går det fint å være ganske diskré.

Jeg har opplevd ubehagelige kommentarer engang på 1+1 år med amming.

Joda, og jeg forstår jo at USA og Norge for eksempel ikke kan sammenlignes... Min svigerfamilie er ikke norsk og da min svigersøster ammet var hun veldig nøye på å dekke seg til, også når det bare var nær familie tilstede... Jeg tenkte egentlig ikke så mye over det da, men har tenkt mer i det siste på hvorfor... Om hun var sjenert eller om det er deres kultur... Har ikke tenkt på å spørre mannen heller da jeg har tatt det for gitt at det er greit, men skal spørre litt hva han tenker :)

Jeg kommer til å amme når lille har behov for mat (om jeg får til ammingen da) uavhengig av hvor vi er, men kommer nok til å investere i et par ammesingletter og kanskje en ammegenser eller to :)

Fikk aldri noen negative kommentarer selv, men har jo hørt om andre som har fått det. Amming er noe av det mest naturlige som finnes og jeg kan virkelig ikke forstå at noen kan reagere på det! Hvis noen kommenterer når jeg ammer, håper jeg at jeg klarer å svare tilbake på en sånn måte at mennesket aldri kommenterer noe sånt igjen!!

Amma dei to første til dei var rundt 1,5 år og har amma rundt omkring over alt (inkludert på ferie i Tyrkia), har aldri fått negative blikk eller andre reaksjonar på det. I Tyrkia var eg litt ekstra påpasselig med å ha så mykje som mulig tildekka, men eg ser ikkje poenget med å flahse alt eg har uansett. Veldig ok med ammetopp, så ein slepper å sitte med bilringane ute til allmenn forlystelse.

Kjem til å amme der eg måtte befinne meg når babyen treng mat denne gongen og. Gjer det diskret, mest på grunn av meg sjølv. Likar ikkje å vise fram alt offentlig.

Ikke opplevd noe negativt - selv ikke på lagret på IKEA:p (datteren måtte ha mat, mannen var forsinket med å hente oss, og hadde to triller stappet med lagervarer!)
Trenger jo ikke å flashe hele brystet, men her ammes det når barnet trenger mat! Pupper er jo for å gi mat!
Hadde noen kommentert kunne jeg nok funnet på å flashe mer og komme med noen spydige kommentarer.. :p

Sjønner ikkje problemet.. Det er maten til babyen.. Og ein pupp er bare ein pupp.. Eg liker ikkje og vise meg frem. Men det burde vore greit og sitte med puppen heilt ute og utildekka engentlig. Det er heilt naturlig. Eg dekker meg for min del. Ikkje andre :p

fikk aldri noen negative reaksjoner jeg heller. Men flashet aldri puppen heller ;) jeg tok en gulpeklut og festet den i bh-stroppen oppå skulderen og la den deretter til over barnet slik at jeg kunne se han og puppen, men ingen andre. Jeg dekket meg ikke til foran sambo, men likte generelt ikke å ta frem puppen foran egne foreldre og svigers. så satt meg gjerne til side og tok kluten over selv om jeg var hjemme i mitt eget hus, hvis jeg hadde besøk :)

Jeg hadde ingen ekle erfaringer med ammingen første gang, men hadde med meg et skjerf i stelleveska dersom jeg følte meg litt ukomfortabel. Så lenge du føler deg komfortabel der du ammer skal du ikke bry deg så mye med hva andre mener :)

Back
Topp