Amme liggende

FirstTimer☺️

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sommerfuglene
Dere som ammer liggende: hvordan unngår dere å blokkere nesen til den lille?:o Og, hvordan gjør dere overgangen fra liggende til raping? Vi prøver ganske klønete her:p

Jeg må noen ganger klemme puppen for at han skal puste, men prøver stort sett å flytte bittelitt på han etter han har hekta seg på.
Når det gjelder raping, så pleier jeg ikke gjøre det på natta, hvertfall ikke om jeg ammer liggende.

Jeg må alltid lage plass til luft med å holde en finger slik at han får puste :) Raper heller ikke på natten, da hadde han nok ikke sovnet så fort igjen er jeg redd..

Hvis man ligger veldig skrått i sengen så kan nesen bli fri :-)

Synes han får lite rap ved amming. Ammer mest, men pumper en gang om dagen og gir på Medela calmaflaske for å sjekke mengde og da sluker han maten og må alltid rape. Han blir så ivrig når pappaen gir han mat ;) Ellers ammer jeg lite liggende, men de gangene jeg har gjort det ligger jeg litt under baby med puppen oppover :)

Fikk tips på sykehuset for mange år siden om å ha en klut under hode til baby. Når baby har fått tak på puppen kan du fint dreie litt på kluten slik at nesen blir fri.

På ene puppen må jeg ha en gulpeklut under for å løfte den opp litt. Så ligger jeg godt ut med rumpa og baby helt inntil magen, da kommer som oftest nesen fri :-)

Flytter litt på baby etter at vi har lagt oss til, slik at nesen blir fri. Ellers må jeg også klemme litt på puppen om den er litt "tom". Raper kun på natten om vi ammer sittende. :-)

Babyen må lenger ned, tror jeg
På sykehuset sa di at magene tett mot hverandre og at babyen ofte må lenger ned, slik at di får litt vipp i nakken/ser litt oppover om du skjønner hva jeg mener :-)

Om lille blir liggende for høyt opp så blir det tett nese her også. Legger henne alltid godt ned og former brystet slik at hun får godt tak så kan jeg legge meg å sove igjen mens hun pupper ferdig og etterhvert sovner. Hun får da ligge inntil frem til hun slipper og da legger jeg henne over på ryggen uten noe rapping. Har ikke hatt noe behov for å rape/gulpe når vi ammer slik.

Back
Topp