Amme hvor lenge?

ssilje

Betatt av forumet
Hvor lenge har du tenkt til å amme? Eller, hva er normalt? Mini her er 3 mnd, og får én flaske mme på kvelden.

Ammet eldste i 12 mnd og yngste i 2 år og 8 mnd.

Med eldste så trappet jeg nok ned litt for fort, hadde til slutt bare mye melk til ammingen på natten og morgenen. Når han sov natten igjennom så klarte jeg ikke å holde på amming kun morgen og kveld, da ble melkemengden mindre og mindre til den ble borte. Pumpen fungerte ikke lenger.

Yngste ammet jeg ofte og trappet sakte ned. Ammet bare på morgenen og etter barnehagen i et halvt år, de siste månedene bare på morgenen. Verdens beste måte å starte dagen, å kunne ligge å slumre og slappe av før jeg måtte stå opp.

Ammer mini på 12 mnd morgen, middag kveld og natt. I helgene er det en amming i lunsjtider også. Har planer om å amme ca 1år til om Hun ønsker.

Ammer min på 11 mnd (fortsatt rundt 10 måltider i døgnet tipper jeg), har i utgangspunktet tenkt å la ham få så lenge han vil ha. Men har jo et forbehold om st jeg kan føle meg ferdig på et tidspunkt i fremtiden, det vet jeg ikke. Akkurat nå har vi bare masse fordeler og kos med amming, så fortsetter det slik og mini vil ammer jeg gjerne lenge enda :) Vi sleit masse de første 8 ukene før vi endelig kunne droppe flaske og mme, så kjenner jeg holder litt ekstra på ammingen siden vi jobbet så hardt for den, hehe.

Det normale er vel, tja, er jo enorme variasjoner. 1 år med morsmelk som hovedkilde til næring (med fullamming de første seks mnd) er jo minimumsambefalningen til helsemyndighetene, og videre amming er topp om mor og barm fortsatt trives. Tror nok dessverre mange ikke ammer såpass engang :/

Hvor lenge har du tenkt til å amme? Eller, hva er normalt? Mini her er 3 mnd, og får én flaske mme på kvelden.

Jeg ammet til poden var 10 mnd (fullammet til over 6 mnd), men skulle gjerne ammet veldig mye lenger.
Er jeg så heldig å får et barn til, håper jeg det er mulig.

Har du lyst til å kutte ned på ammingen/mme, eller var du bare nysgjerrig? :)

I min krets så er nok "normalen" høyere enn snittet. Ammet begge mine til drøye 2 år, kommer nok til å gjøre det samme med nestemann også.

Myndighetene anbefaler amming i minst ett år, WHO over 2 år.

Man ammer vel så lenge man vil?

Første ammet jeg bare i seks måneder (skulle ønske jeg kunnet lenger) mens andremann ble to år for en måned siden og han ammes fortsatt.

Jeg ammet til poden var 10 mnd (fullammet til over 6 mnd), men skulle gjerne ammet veldig mye lenger.
Er jeg så heldig å får et barn til, håper jeg det er mulig.

Har du lyst til å kutte ned på ammingen/mme, eller var du bare nysgjerrig? :)

Bare nysgjerrig^^
Er litt "deppa" fordi jeg ikke har nok melk, så hun får 1-2 flasker mme om dagen.. Har utrolig lyst til å fullamme, så jeg har begynt å spise bedre(har glemt det tidligere, mini har kolikk, så det går litt i ett), og begynt med en amme te, så jeg håper virkelig at det fungerer, og at jeg får opp produksjonen slik at jeg kan gå tilbake til fullamming!! Noen tips?[emoji56]

Bare nysgjerrig^^
Er litt "deppa" fordi jeg ikke har nok melk, så hun får 1-2 flasker mme om dagen.. Har utrolig lyst til å fullamme, så jeg har begynt å spise bedre(har glemt det tidligere, mini har kolikk, så det går litt i ett), og begynt med en amme te, så jeg håper virkelig at det fungerer, og at jeg får opp produksjonen slik at jeg kan gå tilbake til fullamming!! Noen tips?[emoji56]

Huff, jeg vet hvordan det er med kolikkbarn, og unner ingen det. Jeg ammet 24/7 i begynnelsen, og hadde ham til og med på puppen mens jeg satt på do. :P
Spising og dusjing osv. blir nedprioritert ja, men jeg lærte etterhvert at det lønnet seg å ha ferdig smurt mat klart i kjøleskapet, og å lage seg en ammekurv med snacks, frukt (matboks med kjøleelement holder frukt og annen man friskt hele dagen), drikke og underholdning.
Mannen min matet meg(!) med middag da han kom hjem fra jobben. :P

Angående å få opp produksjonen har amme-te og andre slike produkter faktisk vist seg å kunne ha en motsatt effekt, fordi man tror det hjelper, og derfor lar være å amme så mye som man bør.
Det som faktisk fungerer er amming. Så enkelt, og så krevende på samme tid. La babyen ligge med puppen i munnen så mye du bare orker, uansett om h*n faktisk ser ut til å spise noe særlig. Jo mer babyen er på brystet, jo mer melk produserer du.
Soving bør også foregå på puppen/brystet, da det også stimulerer produksjonen.
Det er også veldig viktig med nattamming, så samsoving er gull for å få sovet litt selv også.
Det viktigste er å stole på puppene, og kutte ut mme'en. Skummelt, ja, men de fleste kvinner har egentlig nok melk til babyen sin, men urolig baby, dårlig selvtillit og dårlige råd gjør at mange tror de ikke har nok.

Drikk vann, amme så mye dere orker, og stol på deg selv! :)
(Men ikke ha dårlig samvittighet om du ikke får til å fullamme. ;) )

Masse lykke til!! Flink er du! <3

Huff, jeg vet hvordan det er med kolikkbarn, og unner ingen det. Jeg ammet 24/7 i begynnelsen, og hadde ham til og med på puppen mens jeg satt på do. :P
Spising og dusjing osv. blir nedprioritert ja, men jeg lærte etterhvert at det lønnet seg å ha ferdig smurt mat klart i kjøleskapet, og å lage seg en ammekurv med snacks, frukt (matboks med kjøleelement holder frukt og annen man friskt hele dagen), drikke og underholdning.
Mannen min matet meg(!) med middag da han kom hjem fra jobben. :P

Angående å få opp produksjonen har amme-te og andre slike produkter faktisk vist seg å kunne ha en motsatt effekt, fordi man tror det hjelper, og derfor lar være å amme så mye som man bør.
Det som faktisk fungerer er amming. Så enkelt, og så krevende på samme tid. La babyen ligge med puppen i munnen så mye du bare orker, uansett om h*n faktisk ser ut til å spise noe særlig. Jo mer babyen er på brystet, jo mer melk produserer du.
Soving bør også foregå på puppen/brystet, da det også stimulerer produksjonen.
Det er også veldig viktig med nattamming, så samsoving er gull for å få sovet litt selv også.
Det viktigste er å stole på puppene, og kutte ut mme'en. Skummelt, ja, men de fleste kvinner har egentlig nok melk til babyen sin, men urolig baby, dårlig selvtillit og dårlige råd gjør at mange tror de ikke har nok.

Drikk vann, amme så mye dere orker, og stol på deg selv! :)
(Men ikke ha dårlig samvittighet om du ikke får til å fullamme. ;) )

Masse lykke til!! Flink er du! <3

Tuuusen takk for tips![emoji7]
Snakket faktisk med helsesøster i dag, og hun mente jeg skulle fortsette med en flaske mme på kvelden som jeg har gjort, og begynne med enda en på morgenen, fordi mini ikke har gått opp så mye som hun skulle..

Tuuusen takk for tips![emoji7]
Snakket faktisk med helsesøster i dag, og hun mente jeg skulle fortsette med en flaske mme på kvelden som jeg har gjort, og begynne med enda en på morgenen, fordi mini ikke har gått opp så mye som hun skulle..

Det er selvsagt viktig at mini går opp det hun skal, men det går an å komme seg vekk fra å gi flaske hvis man vil :) Vi delammet de første 8 ukene, men fikk så til å fullamme. Jeg reduserte litt og litt mme fra dag til dag, også ammet vi tilsvarende mye mer. Ga helst mme tidlig på dagen siden minien min var fornøyd med bare pupp på kveld og natt, og da gikk vi ikke glipp av veldig viktig nattamming for å øke produksjonen :) Gi små måltider mme (så små du kan komme unna med) etter hver amming heller enn store måltider, fordi jo oftere brystet blir tømt, jo mer produseres det. Gir man mme og får ammepause på 4-5 timer så bremses plutselig produksjonen igjen :) Morsmelk er mer næringstett enn mme, så hvis du ønsker å fullamme, så prøv å gi så lite mme som mulig og amm alt du orker :) Da tar jeg forbehold om at sugetak er godt, for med ikke optimalt sugetak tømmes ikke brystet alltid skikkelig. Også at du er frisk og får i deg nok mat, men viktigst av alt, har det godt med babyen din, det gjør underverker for melkeproduksjonen :)

Men det er som hun over skriver, de aller aller fleste har nok hvis man får gode råd og veiledning rundt amming. Noen har for mye dog, da kan vekta stagnere av det, men hvis man ammer nok, og klarer å slappe av pleier det å gå bra (stress og veiefokus er drepen på amming er min erfaring, her begynte mini å klatre som bare det på vektkurven da jeg endelig klarte å slappe av, og ikke var hver uke på helsestasjonen for veiing og telte "hvert gram" liksom). Stol på puppene og kroppen din :) Den har gitt mat til babyen din i 9 mnd på innsiden av magen allerede, tross alt :D

Ammet førstemann i 16 mnd, da sluttet han selv.
Denne gangen er planen fortsatt å amme så lenge som mulig :)

(...) Noen har for mye dog, da kan vekta stagnere av det, men hvis man ammer nok, og klarer å slappe av pleier det å gå bra (stress og veiefokus er drepen på amming er min erfaring, her begynte mini å klatre som bare det på vektkurven da jeg endelig klarte å slappe av, og ikke var hver uke på helsestasjonen for veiing og telte "hvert gram" liksom). (...)

Det var akkurat sånn hos oss også! Helsestasjonen stod over oss og nærmest "truet" med mme-flaska, og nektet å forstå at babyen hverken ville ta mme eller flaske, eller noen annen form for mating. Det var kun pupp som stod i hans hode, enda gudene skal vite at jeg forsøkte å få i ham noe annet, da jeg var livredd for at han ikke veide nok. Så fikk vi ny helsesøster, som tok ett blikk på kurven hans, sa: "Ja, dette ser jo veldig fint ut, ammer du fremdeles? Ja? Så fint da, fortsett gjerne med det!" Og ferdig med den saken..
Da klarte jeg å slappe av og vi veide ikke lenger flere ganger i uken, og stolte på oss selv. Gutten har ligget i det nederste sjiktet hele veien, men så var han dysmatur og har små foreldre, så det er jo ikke så overraskende. Han er i dag en frisk og rask toåring, hvis mamma fullammet ham til han var over 6 mnd.

Jeg sier ikke at man aldri skal høre på hs, eller at det aldri er sånn at man trenger tillegg, men dessverre blir det ofte mer stress og mindre "uttelling" av å veie og "bedømmes" hele tiden, og særlig av noen som egentlig heller burde hjelpe en med ammingen.
Også begynner man med mme, og får ammet mindre, blir trist fordi man ikke får ammet, blir redd for produksjonen, også er den onde sirkelen i gang.
Det er jo veldig dumt når man faktisk ønsker å amme, og kanskje kunne gjort det uten problemer, om hjelpen og selvtilliten var der som den burde.

Det er mange som føler de opplever ammepress, men det er søren meg mange som opplever press om mme også..

Ammet eldste til hu var 14mnd, ønsket var å amme til ihvertfall 2år, men slet sånn med kronisk sårhet og blødende sår at jeg ikke klarte mere. Ammer fortsatt poden på 15mnd og kommer til å amme en god stund til :)

Bare nysgjerrig^^

Ikke stress[emoji173]️ jeg måtte gi tillegg de første 4mnd, begynte å introdusere mat istedenfor mme, så hun fikk mat og mm. Jeg ammer ennå som sagt. Og hun virkelig er ei puppegal jente. Lært seg ordet pupp, og sier det i søvne til og med [emoji23]

Ikke stress[emoji173]️ jeg måtte gi tillegg de første 4mnd, begynte å introdusere mat istedenfor mme, så hun fikk mat og mm. Jeg ammer ennå som sagt. Og hun virkelig er ei puppegal jente. Lært seg ordet pupp, og sier det i søvne til og med [emoji23]

Åå, så skjønt [emoji23][emoji173]️

Eldste knapt to år, mellomste drøyt to år, yngste er 16 mnd og ammes enda

Back
Topp