Amme etter brystreduksjon.

KriseKattaStrofe

Gift med forumet
Sensommerskattene 2023
Det gikk akkurat opp for meg at jeg har tatt et brystløft etter forrige svangerskap.

Kan man amme etter denne operasjonen?
 
Spørs hvor mye som har blitt «ødelagt». Jeg har aldri fått noe særlig melk og har ikke klart å amme. Men det er mye som kan spille inn. Hadde såkalte tubeformet bryst, som ene og alene kan ha skyld i det. I tillegg til operasjonen og stramt tungebånd på alle barna. Så jeg har dårlig erfaring, men har hørt om andre som har fått det til :shy:
 
Spørs hvor mye som har blitt «ødelagt». Jeg har aldri fått noe særlig melk og har ikke klart å amme. Men det er mye som kan spille inn. Hadde såkalte tubeformet bryst, som ene og alene kan ha skyld i det. I tillegg til operasjonen og stramt tungebånd på alle barna. Så jeg har dårlig erfaring, men har hørt om andre som har fått det til :shy:
Jeg har ikke lest svaret sitt før nå men takk for svar uansett.
Synd det ikke gikk men jeg er nok innstilt på det.
 
Hei! Anbefaler deg å bli med i Ammehjelpsgruppen på facebook. Der er det flere som har hatt samme spørsmål og folk som har delt ulike erfaringer :)
 
Hei! Jeg har ammet to barn etter brystreduksjon, jeg gjorde det tilogmed to ganger da jeg begynte å trene for tidlig etter operasjon nr 1 og sårene sprakk opp :angelic:

Jeg har hatt problemer de første 8-10 ukene med begge, sår, betennelser osv, som jeg mistenker er pga mindre og strammere areola. Fikk god oppfølging på sykehus, av helsestasjon og lege, men ingenting hjalp før baby ble større og sårene grodde skikkelig.

Hørt om flere som har klart å amme etter brystløft, men kan kreve litt mer arbeid. Har du tatt operasjon som er brystbevarende, så skal det i teorien går. Jeg fikk fjernet begge areola men har fullammet begge + ammet til langt over året/ så lenge vi har ønsket.

Vil tipse deg om syntosinonspray som du har med deg på føden. Du kan og få det på sykehuset. Hjelper utdrivingen da den kan være dårligere etter brystreduksjon.
 
Ammet i 10mnd med førstemann, sluttet fordi han selv mistet interessen og ville heller drikke fra kopp og spise vanlig mat - hatt brystreduksjon og løft, samt arrkorrigerende inngrep et halvt år etter, har gått helt fint, brukte syntocinon nesespray som jeg fikk på føden som hjelp når det føltes tøft :) Håper å kunne amme denne gangen også.
 
Spørs hvor mye som har blitt «ødelagt». Jeg har aldri fått noe særlig melk og har ikke klart å amme. Men det er mye som kan spille inn. Hadde såkalte tubeformet bryst, som ene og alene kan ha skyld i det. I tillegg til operasjonen og stramt tungebånd på alle barna. Så jeg har dårlig erfaring, men har hørt om andre som har fått det til :shy:
Jeg hadde samme, og er litt spent på hvordan det kommer til å gå med ammingen. Å ha tubulære bryst var vanskelig for meg, så har ikke snakket om dette mer mannen min, og vil helst unngå å ta det opp med helsepersonell siden de sjelden har kunnskap om dette og det er noe jeg vil helst glemme. Jeg trengte ikke implantater, men vet ikke hvor mye ble "ødelagt" under operasjonen rundt areola.
 
Back
Topp