amme etter 6 mnd

Magnolia•

Flørter med forumet
Nå har jeg snart kun ammet i 6 mnd. Har gitt prøver med grøt, fruktmos. Han er veldig glad i grøt. Han virker ikke kresen, for han kan også drikke mme av flaske. (har gitt det når jeg har vært borte noen timer).
Det jeg lurer på er om barna trenger mer mat etter 6 mnd. At det ikke bare er nok med morsmelk?
Vis jeg bgynner med grøt, vil han fortsatt drikke like mye melk av meg?
Skal snakke med helsesøster om dette på 6 mnd kont. på mandag, men vil gjerne høre andres efraringer!
takkemoticon

Har ingen erfaring med amming, men min har begynt med grøt og faktisk middag nå, og ser at det blir jo mindre mme på han, men du kan jo bare tilby puppen som tørstedrikk før/etter måltid, så får babyen i seg morsmelk, selv om det kanskje ikke blir like mye melk som før :-) 

Har bare erfaring med MME, men min har begynt med både grøt/frukt og middag, og ser jo at det blir mindre MME enn før. Men grøtmåltidet er jo bare en gang om dagen, så du vil vel ikke merke så stor forskjell. Men du får bare tilby puppen før/etter måltidet;) 

~Effy~ skrev:
Nå har jeg snart kun ammet i 6 mnd. Har gitt prøver med grøt, fruktmos. Han er veldig glad i grøt. Han virker ikke kresen, for han kan også drikke mme av flaske. (har gitt det når jeg har vært borte noen timer).
Det jeg lurer på er om barna trenger mer mat etter 6 mnd. At det ikke bare er nok med morsmelk?
Vis jeg bgynner med grøt, vil han fortsatt drikke like mye melk av meg?
Skal snakke med helsesøster om dette på 6 mnd kont. på mandag, men vil gjerne høre andres efraringer!
takkemoticon

De vil jo drikke litt mindre melk gradvis etter at de får mer og mer grøt. Ettersom de blir større trenger de jo mer mat, men etterhvert får de jo flere måltider med fast føde også. Og slutter kanskje å spise om natten.

Det er først nå etter 1, 5 mnd med grøt at det erstatter et morsmelk måltid for vår del. Hun ville ikke ha så mye grøt på førsten. Nå som hun er oppe i en god porsjon med grøt, har hun begynt å sove over noen nattmåltider også, og det er jo veldig deilig :)

Synes det er fint med gradvis nedtrapping på ammingen, så slipper jeg å få spreng også. Med storesøster ammet jeg til hun var 15 mnd, og da ble det mindre og mindre amming til hun var nede i morgen og kveld. Da vi kuttet ut ammingen på en barnefri helg, fikk jeg ikke spreng i det hele tatt. Snuppa sovnet helt greit hos besteforeldrene uten noen annen melk til kvelden, og spurte aldri etter mm etterpå :)

Babyene er født med et jernlager, men ved 6 mnd alderen er dette lageret brukt opp og de vil trenge annen føde. Da gjerne grøt, som det er godt med jern i..

*trinemor* skrev:
De vil jo drikke litt mindre melk gradvis etter at de får mer og mer grøt. Ettersom de blir større trenger de jo mer mat, men etterhvert får de jo flere måltider med fast føde også. Og slutter kanskje å spise om natten.

Det er først nå etter 1, 5 mnd med grøt at det erstatter et morsmelk måltid for vår del. Hun ville ikke ha så mye grøt på førsten. Nå som hun er oppe i en god porsjon med grøt, har hun begynt å sove over noen nattmåltider også, og det er jo veldig deilig :)

Synes det er fint med gradvis nedtrapping på ammingen, så slipper jeg å få spreng også. Med storesøster ammet jeg til hun var 15 mnd, og da ble det mindre og mindre amming til hun var nede i morgen og kveld. Da vi kuttet ut ammingen på en barnefri helg, fikk jeg ikke spreng i det hele tatt. Snuppa sovnet helt greit hos besteforeldrene uten noen annen melk til kvelden, og spurte aldri etter mm etterpå :)

Slik håper jeg det blir for oss og! Slepper melkespreng og slepper en brå overgang!

Fikk du noen råd fra helsesøster?

Hun sa jeg bare måtte fortsette ammingen, men så smått introdusere mat. Starte med grøt, most potet, mm... Hun sa at målet er at barnet skal spise normalt når det er 1 år, så jeg har 6 mnd jeg kan bruke på tilvenning. Så var det dette med jern i maten som også er viktig fra 6 mnd.

Back
Topp