Amme-bher og ammeinlegg

Frkn

Forelsket i forumet
Jeg har hørt at puppene vokser en del de siste ukene av fødselen, pluss ukene etter fødselen. Bør jeg da gjerne bare kjøpe EN BH til å begynne med, til fødsel og dagene etter?

Amme innlegg, ser disse spriker veldig i pris, hvilke er best? Ser for meg ull, men vil disse holde brystet tørt? Eller må jeg ha noen andre innlegg i tillegg?

Ser også at noen bruker ammesjal, er dette lurt å ha om man skal amme ute?

Hilsen førstegangs :P

Kan svare på min erfaring med innlegg. Jeg brukte ull innerst og papirinnlegg utenpå, da gikk melka gjennom ulla og blei sugd opp i papiret, funka bra for meg. Ang bh ville jeg kjøpt en og så sett an. De jeg hadde kjøpt på forhånd blei altfor små etter fødsel.. skal sies at jeg hadde høy melkeproduksjon pga jevnlig pumping på nyfødtintensiv, så dette vil jo variere fra person til person. Lykke til :happy:

Jeg brukte også begge deler ull for å holde varm og papir utenpå så lenge jeg lakk melk.

Ammebhene jeg kjøpte passet etter fødsel for meg så det er jo forskjellig;)

Jeg har kjøpt en pakke med disse fra hm nå før fødsel. Myke og gode og med rom for å vokse i (altså god stretch i dem..) Jeg bruker bare de om dagen :p Så kjøper jeg nok flere om jeg trenger :) ang innlegg har jeg ikke helt funnet ut av det selv heller enda ;)
image.png

Jeg brukte ull når melken kom. Noe som endte med søkkvåt bh, pupper, genser og mage :P
Kan være lurt å ha papirinnlegg enten utenpå eller inni ulla. Jeg la ullinnleggene utenpå de engangsinnleggene. Rett og slett for de ble søkk våt bare jeg så på babyen, også trakk det forbi papiret og endte med 2 våte flekker på genseren. Og siden det ikke er bra å ha våte klær på seg over lengre tid, så kan det være lurt å unngå lekkasjer gjennom alt.

Bh, brukte de fra cubus. Syntes de var gode. I starten brukte jeg en slags sports-bh som ikke kunne åpnes da jeg hadde glemt å pakke ned amme-bhene.

Jeg kjøpte en rett før fødsel og en etter :) veksla mellom de to. Brukte ull innlegg. Hjemme strikket! Å Natusan engangs innlegg var helt topp!

Jeg kjøpte billig 2-pakk fra hm før fødsel også kjøpte jeg enda en 2-pakk en uke etter. Også en måned etterpå der investerte jeg litt i litt penere ammebher når jeg visste at amminga funka :-) for min del ble ull-innleggene ubrukt den første tida, de ble jo klissvåte så gadd ikke styre med det. Jeg hadde heller på ullundertøy i tillegg på kalde dager. Etter ca 3 mnd mener jeg så gikk det kun i ull-innlegg! :-)

Ikke kjempeendring i puppestørrelse syns jeg. Men syns spilebh krever mer nøyaktig tilpassing i størrelse enn de uten, de gjør iallefall ikke vondt om de er bittelitt feil.

Bruker innleggene fra rema, syns de er billige og bra

Jeg brukte ammeinnlegg i ull og engangsinnlegg forrige gang. Merka ikke noen forskjell på kvaliteten på engangsinnleggene, tror jeg bare gikk for Libero. Veksla mellom å ha engangsinnleggene innafor eller uttafor ullinnleggene.

Denne gangen har jeg kjøpt enda flere ullinnlegg i tillegg til dem jeg har etter forrige gang, rakk å bruke dem opp før jeg rakk å vaske dem sist ;)
Har i tillegg kjøpt gjenbrukbare ammeinnlegg i bomull på ebay, så skal prøve meg på de + ull denne gangen. Da slipper jeg i hvert fall å konstant huske på å kjøpe ammeinnlegg på butikken :p

Jeg kjøpte et par ammebher på Kappahl før fødsel forrige gang, passa på at de var litt romslige i cupen slik at puppene hadde plass til å vokse litt i hvert fall.
Funka greit for min del, de ble liksom aldri svææære likevel :)
Men kan nok være greit å vente med å kjøpe inn alle på en gang, og kanskje vente litt og se om du får til amminga før du bruker masse penger på bher :)

Ammesjal brukte jeg aldri, så kan ikke si noe om det :)

Har aldri brukt ullinnlegg, og har ikke hatt behov. Brukte avent sine ammeinnlegg sist, men nå har jeg en del fra medela, rema 1000 og libero. Kommer til å bruke de jeg har og heller bytte ofte for å holde meg tørr.

Ammebh har jeg kjøpt i uke 35, og de har passet helt fint. Har altså brukt F cup, men amme bh i E cup. Noen F cup passer også. Opplevde egentlig at puppene var størst når melken først kom inn og når jeg har brystspreng. Jeg kjøpte 4 stk til å begynne med første graviditet. Har de enda så nå har jeg kjøpt fler pga jeg opplevde at de måtte byttes ofte enten pga lekkasje eller pga gulp :p

Jeg lakk som bare det i flere uker, men syntes ullinnlegg var ubehagelig og de mistet fasongen fort. Skjønte aldri poenget med at de var i ull heller. Var sikker på at jeg kom til å sverge til vaskbare innlegg, men oppdaget fort at de beste var engangsinnlegg. Natusan sine var gode, og Rema sine også :)

Kjøpte meg et par gigantiske ammeBH'er fra HM til å ha på sykehus og den første tiden når alt var 'stort og ømt'. Og det viste seg å være veldig lurt. Investerte i 2 dyrere etter et par uker og merket helt klart forskjell på kvalitet vs HM. De var så myke og gode, og jeg bruker dem faktisk enda selv om jeg ikke ammer :D Kjøpt to nattBH'er/topper til å ha om natten også. Ikke det at det er noe must, men jeg våknet kliss våt nesten hver morgen pga lekkasjer så trengte rett og slett flere skift.

Strmessig gikk jeg opp 1-2 str både i cup og omkrets, men hovedsaklig før fødsel.

ang ammetelt/sjal så har jeg aldri sett eller skjønt behovet for det. har du en god bh, og eks en ammetopp el skjorte el lignende er det ikke mye som syns når du ammer. når du er ute blandt folk så pleier man jo ikke å sette seg midt i , men gjerne litt skjermet.

Jeg kjøpte en rett før fødsel og en etter :) veksla mellom de to. Brukte ull innlegg. Hjemme strikket! Å Natusan engangs innlegg var helt topp!

Jeg har lurt på å hekle eller strikke ammeinnlegg - gjorde du det selv? Brukte du en oppskrift eller tok du det bare på slump og hvilket garn brukte du?
Har kjøpt noe stretchy merionullstoff fra janus ull som jeg tenker kanskje kan være fint å sy fast på den ene siden, inn mot huden liksom.. vet ikke om det er noe poeng. finner sikkert noe om dette på nett om jeg sjekker, men gøy å se at noen her hadde brukt hjemmelaga så må bare spørre :)

Kjøp ammebh som ser ut som sportsbh frå hm og lindex, 2 pack. De er str s-m-l. De tåler åvokse. Brukte de både i svangerskap og etterpå:)

Jeg har ull inderst og engangs ytterst. Bytter engangs ofte. Foretrekker ingen der:) de billigste.
Ullinnlegg fra sparkjøp

Jeg har vært veldig glad i ammebh'ene fra Lindex! Syns de er gode å ha på og holder seg i fasongen! Ammeinnlegg brukte jeg Libero sine engangs med ull utenpå! Lakk så mye at det var uaktuelt å ha noe annet enn engangs innerst! Ville hvertfall sørget for å ha to bh'er tilgjengelig ved fødsel for det kan fort bli en del gris og vask! Har også brukt ammesinglettene til hm mye! De er gull verdt og gode i pris :) Ammesjal har jeg aldri prøvd meg på!

Back
Topp