amme bare fra en pupp + sår..

Melliott

Elsker forumet
I dag da jeg skulle pumpe litt på den puppen som fortsatt er sår, så sprakk brystvorta og det sildret blod ut.. Har derfor bestemt meg for å la den hvile til den er helt bra.

Jeg har masse melk, men er så redd for at han ikke får i seg nok med bare en pupp.. Prøver å håndmelke den såre puppen, men i hele dag har jeg kun fått ut 85 ml. Det er ikke nok til et måltid engang. Vurderer å pumpe litt på den andre også, bare for å få fylt opp til ei full flaske (liten) sånn at han blir god og mett før sengetid, men er redd det skal bli for lite til neste måltid. Og da står jeg der.

Kan jeg gjøre det, eller ville dere gjort det på en annen måte? Noen tips her? Og kommer produksjonen min til å bli helt skjev om jeg kun ammer fra en pupp i noen dager, noe jeg må passe på her?

Også lurte jeg på hva jeg skal gjøre med den såre brystvorta? Prøver å lufttørke, men den lekker så, så blir aldri helt tørr. Også bruker jeg albueskjell. Men burde jeg bruke PureLan i tillegg? Tykt lag eller tynt lag?

Alle tips taes imot med stor takk! [:)]

smør på brystvortekrem og forsett å pumpe / håndmelke den vonde puppen! ring ammetlf og kontakt helsesøster/ lege for hjelp!

står mye bra info her http://www.ammehjelpen.no/

ang den såre brystvorta ville jeg iallefall latt hvile litt, smøre på masse purelan, gjorde iallefall jeg sist, så vidt jeg husker ble den veldig fort bra da.

tror jeg ville gjort sånn som du tenker. man glemmer veldig fort hvordan dette med amming er. sist ammet jeg i 17 mnd! men husker nesten ingenting hvordan jeg gjorde ting i starten.

lykke til iallefall!! [:)]

Begge mine er såre nå, kommer litt blod og skorpe på begge brystvortene..det er VONDT [&:] så her kjøpte jeg meg amme skjold, det tar de værste smertene og jeg har ikke blitt mer sår hvertfall[:)]

Smør med purelan og prøv å lufttørke så mye du kan selv om du lekker ofte.
Ammer du kun på en pupp vil du få mer melk i den men du mister nok ikke melka på den andre, kanskje pumpe den for å ta av den værste sprengen hvertfall[:)]

HS har nok gode tips [:)]

bruker ammeskjold fra før, men den ene puppen har ikke rukket å bli bra igjen og pumpa sleit visst mer enn jeg trodde..

tror jeg gir mm på flaske ut dagen og i morra for å følge meg hvor mye han får i seg [&:] vil ikke at lille gutten min skal gå sulten [:o]

Heisann!

Jeg prøvde et av tipsene på ammehjelpen.no, å koke opp vann og salt og hvile den såre puppen i i 10 min. Så hadde jeg på litt aloevera etter amming, og vasket det bort da det hadde tørket. Nå er begge puppene sårfrie!

Vær forsiktig med smøringa, jeg oversmurte til å begynne med, og da får det ikke luft så det får gro ordentlig. Ble bra da jeg sluttet helt med Purelan og renset som jeg skrev ovenfor.

Back
Topp