AMH - nytt forsøk

Dizzy

Glad i forumet
Assistert-jentene
Jeg skal i gang med forsøk etter en god pause nå, var i vurderingen om vi skulle gi opp drømmen men har bestemt oss for å satse privat og kjøre 3 nye forsøk. Tenker det kan være fint å bli aktiv her igjen da. Har lav AMH som var 6,4 for 6 år siden (var da 30 år), venter nå på svar på ny prøve. Har i ventetiden noe spørsmål noen gjerne har svar på.

- Hvor lang tid tar det å få svar på AMH prøven ca?

- Hva var din AMH når du ble gravid, og har den sunket mye iløpet av årene?

Husker dessverre ikke hvor lang tid det tok å få svar på AMH-prøven, men den var på 0,7 i september i fjor og jeg ble gravid ved hjelp av IVF/ICSI (privat) i februar i år.

Jeg fikk svar etter akkurat en uke! :) Fant det inne på Furst.

Jeg skal i gang med forsøk etter en god pause nå, var i vurderingen om vi skulle gi opp drømmen men har bestemt oss for å satse privat og kjøre 3 nye forsøk. Tenker det kan være fint å bli aktiv her igjen da. Har lav AMH som var 6,4 for 6 år siden (var da 30 år), venter nå på svar på ny prøve. Har i ventetiden noe spørsmål noen gjerne har svar på.

- Hvor lang tid tar det å få svar på AMH prøven ca?

- Hva var din AMH når du ble gravid, og har den sunket mye iløpet av årene?

Hvordan gikk det? Min hadde økt fra 10-12 på 3 år

Hvordan gikk det? Min hadde økt fra 10-12 på 3 år

Den hadde gått noe ned, men ikke så mye på 6 år som fryktet men den er jo lav. AMH var på 4,7 nå, det er innenfor mtp alderen min. Nå er jeg i gang med metformin en periode så er det simulering og egguttak osv i Desember, så veldig spent på det.
Har en blodprøve rekvisisjon fra Hs også, lurer på om jeg skal ta den blodprøven også da jeg har hørt AMH kan variere litt. Vi skal ta en diskusjon på det om vi ønsker å ha flere offentlig forsøk, så får avvente den til vi har bestemt oss.

Kan vist variere litt!
Er ikke amh eggreserve? Trodde alltid at det var den mengden egg som var igjen, mens fsh målte kvaliteten på dem, så har alltid tenkt at den ene var gradvis synkende, men at den andre kanskje kunne påvirkes.

Er ikke amh eggreserve? Trodde alltid at det var den mengden egg som var igjen, mens fsh målte kvaliteten på dem, så har alltid tenkt at den ene var gradvis synkende, men at den andre kanskje kunne påvirkes.

Stemmer at det er eggreserve. Har lest litt om det før, og husker ikke helt hva, men mener å ha lest at den kan variere litt fra mnd til mnd.

Stemmer at det er eggreserve. Har lest litt om det før, og husker ikke helt hva, men mener å ha lest at den kan variere litt fra mnd til mnd.
Jeg burde være bedre på å lese meg opp, men blir fort overvelda og sliten av å sette meg inn i alt.

Jeg burde være bedre på å lese meg opp, men blir fort overvelda og sliten av å sette meg inn i alt.

Ja, det er akkurat det! Slitsomt å føle at legene ikke gjør annet enn medisinske retningslinjer som ikke er faglig oppdaterte, og at man har ansvaret selv, sånn føler jeg det, men det er jo sannsynligvis ikke egentlig sånn det er.
Samtidig opplever jeg at feltet er i endring, men det får nok ikke vi som holder på nå nytte av!

Angående AMH så stemmer det at den varierer en del. Jeg fikk først påvist AMH på 8. Gyn ville teste en gang til og neste måned var den 12. Overlegen på Porsgrunn fortalte at den i realiteten var ca 10, for de kunne telle 5-6 follikler på hver side. I tillegg varierer det fra syklus til syklus hvor mange follikler som er med.

Ja, det er akkurat det! Slitsomt å føle at legene ikke gjør annet enn medisinske retningslinjer som ikke er faglig oppdaterte, og at man har ansvaret selv, sånn føler jeg det, men det er jo sannsynligvis ikke egentlig sånn det er.
Samtidig opplever jeg at feltet er i endring, men det får nok ikke vi som holder på nå nytte av!
Ja, samtidig må jeg stadig vurdere nytteverdien av informasjon midt i en sånn prosess. Jeg møter mitt eget kontrollbehov i døra midt oppe i noe som også er en god porsjon ukontrollerbare faktorer, tilfeldigheter og flaks. Noen ganger er det greit å ikke vite absolutt alt, men stole på at andre vet bedre. Å bli gravid skal ikke være en prestasjon, men jeg kan oppleve det litt sånn, at jo mer jeg vet, jo bedre er sjansene. Det er jo en tankefeil. Jeg liker å vite hvorfor avgjørelser er tatt, og hva som ligger i dem, men det handler nok i stor grad om trygghet.

Angående AMH så stemmer det at den varierer en del. Jeg fikk først påvist AMH på 8. Gyn ville teste en gang til og neste måned var den 12. Overlegen på Porsgrunn fortalte at den i realiteten var ca 10, for de kunne telle 5-6 follikler på hver side. I tillegg varierer det fra syklus til syklus hvor mange follikler som er med.

Ah så det handler egentlig om antall folikkel som kan modnes?

Ja, samtidig må jeg stadig vurdere nytteverdien av informasjon midt i en sånn prosess. Jeg møter mitt eget kontrollbehov i døra midt oppe i noe som også er en god porsjon ukontrollerbare faktorer, tilfeldigheter og flaks. Noen ganger er det greit å ikke vite absolutt alt, men stole på at andre vet bedre. Å bli gravid skal ikke være en prestasjon, men jeg kan oppleve det litt sånn, at jo mer jeg vet, jo bedre er sjansene. Det er jo en tankefeil. Jeg liker å vite hvorfor avgjørelser er tatt, og hva som ligger i dem, men det handler nok i stor grad om trygghet.

Jeg er helt enig med deg, og det er nok akkurat det du skriver der «hvorfor avgjørelser er tatt og hva som ligger i dem», og det er mangel på dette som gjør at jeg søker opp informasjon selv - fordi jeg prøver å ha kontroll i en prosess som er umulig å ha kontroll i, nettopp fordi jeg ikke får svar når jeg spør, og opplever det da som at de ikke har svarene, men kan selvfølgelig være at de bare er dårlige på å formidle det faglige som ligger bak avgjørelsen.

Ah så det handler egentlig om antall folikkel som kan modnes?
Ja, jeg mener å ha lest (spør ikke hvor) at amh sier noe om antall follikler som kan rekrutteres i en syklus.

Googlet litt kjapt mens jeg skrev:
«AMH-verdi synes å korrelere med antallet primordiale follikler og reflekterer rekruttering av follikler til videre modning. AMH kan derfor benyttes som et mål på ovarialreserve, og har i tillegg verdi som predikator for ovariell respons på IVF-behandling.»

Kilde: https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=06a7473614532150258e

Jeg er helt enig med deg, og det er nok akkurat det du skriver der «hvorfor avgjørelser er tatt og hva som ligger i dem», og det er mangel på dette som gjør at jeg søker opp informasjon selv - fordi jeg prøver å ha kontroll i en prosess som er umulig å ha kontroll i, nettopp fordi jeg ikke får svar når jeg spør, og opplever det da som at de ikke har svarene, men kan selvfølgelig være at de bare er dårlige på å formidle det faglige som ligger bak avgjørelsen.
Ja, jeg tror det ofte er gode grunner, som ikke er lette å forklare for alle. Mange er jo kanskje super gode faglige, men ikke lagd for å være gode pedagoger eller formidlere. Opplevde det ofte på universitetet med forelesere som måtte forelese/undervise 20-25% for å få lov til å forske. Det var ikke alltid optimalt for studentene.

Jeg tror jeg hadde hatt større forventninger til forklaringer, formidling og pedagogikk om jeg fikk hjelp privat og ikke på et offentlig sykehus.

Vitenskapen og legene sier den varierer lite og leger opererer med at den er ganske satt. Men det finnes mye som tyder på at man kan gjøre noe selv for å øke både eggreserver og kvaliteten i noen tilfeller, og spesielt om utgangspunktet til nivåene ikke kun er alder. Har selv opplevd å øke amh og å forbedre fsh verdier via endret kosthold, mer trening, fjernet hormonhermere i kosmetikk og hudpleie samt ved å ta kosttilskudd. Jeg gikk over tid til ultralyd for å følge med på follikler og så med egne øyne forbedringen. I noen tilfeller er økningene akkurat nok til at man lykkes med et barn og i andre tilfeller ikke. I mitt tilfelle gikk det ikke. Men er utifra min erfaring overbevist om at det hadde vært annerledes om jeg hadde visst om dette på et litt tidligere tidspunkt og startet endringene da. Mitt råd er å kontakte Anette på Frøyaklinikken om man vil gjøre et forsøk på å selv forbedre disse verdiene gjerne mens man prøver andre ting.

Back
Topp