AMH hormontest : kan det tas hos fastlegen?

Julie234

Blir kjent med forumet
Jeg har tatt flere hormontester men mangler en som heter AMH som den private legen ikke kunne ta.... Noen som vet om den er nødvendig? Vi planlegger eggdonasjon / eller mulig bruke egne egg på klinikk i utlandet. Klinikken skrev opp en liste. Fikk tatt alle unntaken AMH.

Er det nødvendig med å gå til lege for å ta en slik prøve ? Jeg er 43 år og vet jeg er gammel så jeg er ikke fristet til å gå til fastlegen om det men mer fristet til å bare spørre om å få tatt blodprøven hos sykepleierne på kontoret hans.. Vet ikke om det er mulig på et legesenter eller må man prate med en lege i forkant? Noen som vet? Noen som vet om den prøven er nødvendig?
 
Nå er det endel år siden jeg selv var igjennom disse testene men mener AMH litt enkelt forklart er hvor mange egg du har igjen, så vil tro dette er relevant for veien videre for din del? Vi bor ett stykke unna sykehuset hvor vi hadde utredning, og mener vi tok de fleste testene på det lokale legekontoret.. men ble brått usikker på om det har noen av testene som måtte tas på sykehuset....
 
Jeg har tatt flere hormontester men mangler en som heter AMH som den private legen ikke kunne ta.... Noen som vet om den er nødvendig? Vi planlegger eggdonasjon / eller mulig bruke egne egg på klinikk i utlandet. Klinikken skrev opp en liste. Fikk tatt alle unntaken AMH.

Er det nødvendig med å gå til lege for å ta en slik prøve ? Jeg er 43 år og vet jeg er gammel så jeg er ikke fristet til å gå til fastlegen om det men mer fristet til å bare spørre om å få tatt blodprøven hos sykepleierne på kontoret hans.. Vet ikke om det er mulig på et legesenter eller må man prate med en lege i forkant? Noen som vet? Noen som vet om den prøven er nødvendig?

Amh tar du hos fastlegen ja. Kan du ikke bare sende melding å spørre om du kan få ta den uten time? Evt så kan du høre hos Fürst om de tar den om du er i nærheten av en lab. Da tar du blodprøve uten rekvisisjon, men da betaler du hele beløpet hvis jeg husker rett.
 
Amh tar du hos fastlegen ja. Kan du ikke bare sende melding å spørre om du kan få ta den uten time? Evt så kan du høre hos Fürst om de tar den om du er i nærheten av en lab. Da tar du blodprøve uten rekvisisjon, men da betaler du hele beløpet hvis jeg husker rett.
.

Takk for svar. Jeg skal sende melding til mitt fastlegekontor, og spørre om jeg får tatt den blodprøven uten legetime. Håper det går fint for jeg er ikke så lysten på å gå til lege igjen å fortelle om ønsket. Jeg er 43 år og vet at han vil nok si at jeg er gammel til dette. Hvis ikke så kan jeg mulig få tatt prøven uten rekvisisjon hos furst laboratorium. God idé. Takk for godt tips og svar :)
 
Jeg tok hos gynekolog.
Jeg har fått beskjed om at sjansene for å få barn med donor er så mye større nå at vi satser på det. Jeg har tross alt 2 biologiske barn fra før som er voksen . Han har ingen og derfor velger vi denne løsningen. Dermed så behøver vi ikke AMH testen.

Men jeg har uansett kjøpt inn eggløsningstester som jeg kan bruke i mellomtiden mens vi venter på prøverør for å teste når eggløsning finner sted. Kjøpte også to graviditetstester. Har ikke hatt det i hus. Og det føles mer motiverende å ha det i hus. :) .
 
Back
Topp