Jeg veit det er noen her!
Har dere gode tips til en nybegynner? Jeg kan bittelitt, men vil lære mer. Er det noen bøker eller nettsider å anbefale? 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Takk for supert tips!Jeg er hobby fotograf! Jeg har lært mye av å søke på YouTube, eksperimentere selv. Mye inspirasjon på fotogruppe på Facebook og Pinterest.
Mitt beste tips er å bruke naturlig lys!
"Å bruke naturlig lys krever at du lærer deg å lese lyset. Retningen på lyset, mengden av lys, kvaliteten på lyset og temperaturen på lyset."
http://henrikbeckheim.no/naturlig-lys/
Altså, jeg har et kamera. Et olympus om-d em 10Det første er å ikke overavansere kameraet. Kjøp gjerne et rimelig og brukt et. Jeg sverger til Nikon, selv om noen påstår Canon er enklere. Det er ikke det, det du begynner med er det enkleste![]()
Du kommer langt med en vanlig linse på 18-55mm, men dersom du ønsker å gjøre portretter, så vil jeg anbefale et 50mm f/1.8, der får du mye for pengene! De koster vanligvis rundt 2000kr.
Hvis du ser på Japan foto sine sider, så har de rimelige kurs for nybegynnere. Vil anbefale et slikt kurs. Ellers er det mange tutorials på youtube, og noen fotografer holder fotovandringer. Etter min mening de beste kursene, for du lærer å lese lyset underveis. Kan virke overveldende der og da, men dette fungerer så bra for man må gjøre det istedet for å bare lese om det![]()
Masse lykke til![]()
Altså, jeg har et kamera. Et olympus om-d em 10Jeg har også et standar objektiv som fulge med, 14- 42 mm, en telelinse som jeg fikk på kjøpet og nå venter jeg på en 60 mm macro
Sikler også på en 17 mm eller 45 mm
Jeg har sett noen tutorials! Og lært en del av det, men jeg lærer av å notere ned selv og lage egne notater/regler og huskelister
I fjor brukte jeg kameraet kun på manuellmodus, og fikk det greit til! Men har ikke brukt det så mye nå i år, så jeg har glemt så og si alt
![]()
Ja, jeg har hørt at 60 mm er fint til portrett også! Gleder meg til å få det60mm macro er jo også noe du kan ta fine portretter med. Hva tenker du å bruke en 17 eller 42 mm til?
Ja, jeg har hørt at 60 mm er fint til portrett også! Gleder meg til å få det
Ang 45 mm og 17mm så har jeg bare lest at det er de to beste objektivene til micro four thirds, uten at jeg veit så mye mer! HahaDe dukker opp over alt liksom, i youtubevideoer og forumtråder!
Ja, 45mm skal være god på portrett. Lyssterk linse. Men jeg kommer ikke til å kjøpe noe nytt før jeg blir kjent med 60mm og ser hva jeg savnerDu må tenke på bruken av linsen før du investerer i dem. Micro four thirds er jo kun et system.
17mm er ganske heftig i bruken, du tenker vidvinkelfoto? Du skal kunne ganske mye før du gjør deg nytte av dem. Og har du 60mm så klarer du deg like bra med det som med et 47. Tror ikke det er vits å tenke på det en gang.
Du har jo masse å utforske og glede deg over i et 60mm macro. En av de gøyeste linsene![]()
Ja, 45mm skal være god på portrett. Lyssterk linse. Men jeg kommer ikke til å kjøpe noe nytt før jeg blir kjent med 60mm og ser hva jeg savnerVidvinkel er gøy. Vet at micro four third er et system
Hadde speilrefleks men den har svigerfar overtatt
Det ble stort og tungt. Systemkamera er hendigere for mitt bruk
Tusen takk for masse gode tips!![]()