Amatør- ICSI mikroinjeksjon

Luckyswirl

Andre møte med forumet
Hei! Lurte på om det er noen der ute som kan forklare meg prossesen med assistert befruktning kort protokoll? jeg å samboer har prøvd i ett år, fikk time kjapt på fertilitetsseksjonen 9.januar, og fikk beskjed om at vi må ha ICSI og det var det eneste som ville få meg gravid, jeg skal starte på hormonsprøyter allerede i februar. Det har gått så fort rundt meg at jeg sliter med å henge på sirkuset. Og som sagt så er det samlebånd på st.olavs, så infoen sliter jeg litt med å få med meg mens jeg fremdeles holder på å svelge at vi må ha assistert befruktning. Det jeg lurer å på er må man ha hormonstimulering/sette sprøyter og ta ut et hav av medisiner ved hver IVF syklus? eller fryser de ned egg ved føste uttak og bruker på forsøk 2? er helt blank på dette og håper det er noen der ute som har lyst til å forklare meg hvordan det fungerer. Takk på forhånd!

Jeg er ikke så god på å forklare. Men fryste egg er på en måte en bonus, og teller ikke som forsøk :)

Jeg er gravid nå, tidlig enda, på forsøk 1, men innsett 2. Innsett 1 endte i abort og fikk satt inn 2 i starten av måneden :)
Så jeg har fortsatt forsøk 2 og 3 igjen.

Forsøk telles med de med egguttak. Så vi har tre egguttak :)

Jeg tok ut medisiner fra gang til gang jeg var på kontroll. Var på 7 kontroller på to uker, siden jeg PCOS og de var redde for overstimulering. Så jeg henta ut små doser mellom hver, så jeg ikke skulle få for mye.

Men jeg hadde lang protokoll Så jeg tok nesespray først i to uker, så sprøyter, også egguttak. Kort er uten nesespray, men med ei sprøyte til om dagen, for å stoppe eggløsning. Tror jeg, men har bare hatt en lang :)

Men er mange her som er mye flinkere enn meg på dette her :)
Så får kanskje bedre svar av dem :)

Som veslejinta skrev, ett forsøk = én runde med hormonstimulering, som ender i et egguttak. Og normalt sett ett innsett av embryo, med mindre forsøket blir avbrutt/ alle embryo går til frys. Nb: Ikke alle får noe på frys! Jeg er ganske ny i dette sjøl, og da vi starta opp, virka det som om «alle» fikk opptil flere og til og med mange embryo på frys til senere innsett. Nå har jeg skjønt at det ikke er tilfelle, og det kan være greit å være forberedt på.

Medisiner: Du må betale alt sjøl opp til ca. 17.000,-, og når du kommer over det beløpet i medisiner, får du refundert fra HELFO. Ta vare på alle kvitteringer når du henter ut på apoteket, og be dem om å skrive ut spesifisert kvittering med signatur og apotekets stempel.

Om du/ dere får IVF eller ICSI har lite å si for behandlinga og hormonstimuleringa av deg i forkant av egguttaket. Det handler mer om hvilken metode de velger på laben for å befrukte eggene. Men dette vet du sikkert allerede Lykke til! Hopp i det!

IVF = Legges ett egg i ei skål og sæden tilsettes, også må de finne egget selv
ICSI = Plukkes ei sædcelle ut, og hjelpes inn i egget med ei nål. Gjøres ved dårlig sædkvalitet hos mannen.

Men det har du kanskje fått litt informasjon om alt :)
Mye informasjon og ting man ikke visste i dette her :)

Fikk du svar på noe av det du lurte på ?

Ikke hent ut all medisinen de gir resept på i en smell. Det gjorde jeg første gangen og kjøpte noe som okke ble brukt, og det er kjedelig ettersom det er så dyrt. Jeg henter ut det jeg trenger fram til første ul, alt etter hva de konkluderer med der henter jeg ev ut mer sprøyter. Eggløsningssprøyta henter jeg ikke ut før jeg har fått dato for å sette den. (Hentet også ut den i første forsøket, men så viste det seg at jeg var overstimulert, og måtte ta en annen sprøyte isteden)

Sprøytene er ikke standardvare på alle apotek, så hvis dere ikke bor i Trondheim, og bruker annet apotek til vanlig må kanskje apoteket bestille til deg, og da tar det noen dager ekstra, så ikke vent med å hente ut medisinen til dagen før du skal starte.

Jeg avtalte med apoteket og ifht når jeg bør bestiller de enkelte medisinene, så henter jeg de sånn 2-3dager før jeg ca trenger de. I frykt for strømbrudd eller sånt så gidder jeg ikke ha de hjemme i kjøleskapet. På apoteket sjekker de jo hele tiden,og veldig dumt om medisinene ikke har effekt dersom de blir tatt ut av kjøleskapet eller har feil temperatur.

På st. Olavs regner de egentlig ut til deg hva du trenger til kontroll hvis du spør, så henter du bare ut mer etter kontroll på deres apotek. Eneste du ikke kan hente der hvis du har lang reisevei er ovitrelle da.. men den er mer vanlig at apotekene har på lager.. ta deg en ringerunde i nærområdet om så

Jeg har litt lang reisevei, og pleier å hente ut på vitus solsiden. Der pleier de å pakke ovietrellen i kjølepose (må kjøpe den ekstra da, 49 kr tror jeg) De sier den skal kunne ha under to timer utenfor kjøleskap, men ikke met

Back
Topp