Alvorlighetsgrad hoftedysplasi

Stoltmamma

Jente20
Hei alle der ute! Er nettopp blitt mor til en gutt med hofteleddsdysplasi som må bruke pute. Jeg misliker puta sterkt og er lite motivert for at han kanskje må ha den på i 3-4 måneder :-( Det jeg lurer på er dette ang alvorlighetsgrad.
Jeg har lest noe om grader (men vet ikke helt hva det vil si), at det må være 60 grader på hoftene for at man blir putefri.
Sønnen min hadde 47 grader på ene hofta, og 49 grader på den andre.

Er dette veldig alvorlig eller ikke? Hvor lenge tror dere vi må ha puta på da? Vil gjerne høre deres erfaringer, altså hvor alvorlig dysplasien (hvor mange grader) var på deres barn, i forhold til hvor lenge puta må være på?

Hilsen fortvilet mor! Takker på forhånd!

Tipper det holder med 3-4 mnd. Datteren vår lå i pute frem til hun var 4 mnd. Jeg hadde henne veldig mye i manduca uten pute, for å få nærhet til henne. Vinklene hun fikk på hoftene i manducaen var jevnbyrdig med puten hun hadde. Alvorlighetsgrad kjenner jeg ikke til, men datteren vår hadde 47 grader på venstre hofte..

Hang in there!;-) jeg kan love at gips i halvt år etterfulgt av skinne tilsvarende tid er mer kjedelig! Snart er tiden forbi og gutten din er fin i hoftene igjen! Men kan forstå frustrasjonen din, virkelig! Putekrigerne på Facebook kan være en støtte eller gi litt råd om du ønsker det. Klem fra en annen mor med hoftebarn

Hei alle der ute! Er nettopp blitt mor til en gutt med hofteleddsdysplasi som må bruke pute. Jeg misliker puta sterkt og er lite motivert for at han kanskje må ha den på i 3-4 måneder :-( Det jeg lurer på er dette ang alvorlighetsgrad.
Jeg har lest noe om grader (men vet ikke helt hva det vil si), at det må være 60 grader på hoftene for at man blir putefri.
Sønnen min hadde 47 grader på ene hofta, og 49 grader på den andre.

Er dette veldig alvorlig eller ikke? Hvor lenge tror dere vi må ha puta på da? Vil gjerne høre deres erfaringer, altså hvor alvorlig dysplasien (hvor mange grader) var på deres barn, i forhold til hvor lenge puta må være på?

Hilsen fortvilet mor! Takker på forhånd!
Jeg går med inntåing på begge bein, ille. Ser dumt ut. Jeg var født med HD. Ikke undervurder viktigheten av puta!!

♡Overgangen feb/mars♡

Min hadde 59 grader i ene hofta brukte puten i 1,5 mnd. Men du den puta er faktisk bedre enn å ligge i strekk som er alternativet om du ikke bruker den som forordnet.

Din gutt har nok ganske stort utslag av HD.

Jeg hadde også HD og har brukt pute, min søster lå i strekk. Og jeg sliter med den hoften som var mest alvorlig rammet av HD. Så IKKE undervurder puten bruk den!

Det vi gjorde med min var at hun hadde en time (uten om bading) hun lå naken og luftet seg. For Puta blir du var, av altså :)

Jeg fikk pute fordi legen som tok imot meg ikke likte lyden i hofta mi og brukte den i en tre-fire mnd. Nevøen min måtte opererest da han var tre år fordi legene ikke fant ut at han hadde det med en gang han var født. Så selv om det kan være ett styr med den puta, vær glad for at det ikke er verre :)

Jeg har selv blitt undersøkt i senere år for dette og har en grad på 30. Har hatt store problemer til tider, og fått beskjed om at jeg burde hatt pute som barn.
Jeg fikk beskjed om at normalen på graden var 10-15, og evnt operasjon normalt sett ikke vil skje før ved 50-60 grader. (I voksen alder selvfølgelig)
Broren min hadde pute, og har ikke hatt problemer senere.

Ikke undervurder puta, selv om den kan være plagsom. Det er verdt det når barnet ditt vokser opp ;)

Jeg har selv blitt undersøkt i senere år for dette og har en grad på 30. Har hatt store problemer til tider, og fått beskjed om at jeg burde hatt pute som barn.
Jeg fikk beskjed om at normalen på graden var 10-15, og evnt operasjon normalt sett ikke vil skje før ved 50-60 grader. (I voksen alder selvfølgelig)
Broren min hadde pute, og har ikke hatt problemer senere.

Ikke undervurder puta, selv om den kan være plagsom. Det er verdt det når barnet ditt vokser opp ;)
Hvilke problemer har du hatt om jeg kan spørre? Begynner selv å lure på om jeg skulle hatt det...

Ei vennine mislikte og at sønnen brukte pute. Hun tok den av når hu var ute blandt folk! Helt idiotisk. Det er kun noen mnd det er snakk om, og det er til det beste :)

TuMmY LoVe

Hvilke problemer har du hatt om jeg kan spørre? Begynner selv å lure på om jeg skulle hatt det...

Har hatt problemer med at hofter og korsrygg låser seg og jeg ikke klarer å reise meg opp. Ekstreme smerter i samme område.
Begynte som 16 åring at jeg plutselig kunne knekke sammen når jeg gikk vanlig...
Har også hatt forplantningssmerter i rygg og knær.

Har dog hjulpet å trene kjernemuskulatur :)

Har hatt problemer med at hofter og korsrygg låser seg og jeg ikke klarer å reise meg opp. Ekstreme smerter i samme område.
Begynte som 16 åring at jeg plutselig kunne knekke sammen når jeg gikk vanlig...
Har også hatt forplantningssmerter i rygg og knær.

Har dog hjulpet å trene kjernemuskulatur :)
Så bra trening har hjulpet :)
Jeg vil tro lege hadde gitt meg beskjed om det var noe mer galt med meg enn det er :p
Men vet ikke hva leger visste for 32 år siden.

Så bra trening har hjulpet :)
Jeg vil tro lege hadde gitt meg beskjed om det var noe mer galt med meg enn det er :p
Men vet ikke hva leger visste for 32 år siden.

Taekwondo var tingen for meg :p hehe
Vil nok tro de sjekker grundigere nå på spedbarn enn hva de gjorde da. Jeg fikk som sagt ikke noe for 32 år siden, men min bror fikk for 35 år siden...to forskjellige sykehus...

Jeg har måttet mase meg til alle undersøkelsene jeg har fått da, men det er vel ikke så mye de får gjort med det i voksen alder virker det som.

Jeg hadde pute som barn, og det var for 40 år siden. Både min søster og min bror hadde det også og det var for 50 år siden. Så dette har nok vært kjent i svært mange år. Problemet er at legene skal "knekke" i hoften for å sjekke om hoftekulene går ut av ledd eller ikke. Er det liten grad så er det vanskelig å få hoften til å hoppe ut av skålen, og dermed glipper noen unna.

Men er det oppdaget, så bør man absolutt bruke pute. Det er ikke vondt for barnet. OG mor lærer seg fort å håndtere barnet med pute. Og dersom man ikke bruker pute, risikerer man at ungen må i gips og strekk. Da er det mye vanskeligere å håndtere ungen. Og det er ubehagelig for barnet. Blir det ikke gjort noe, risikerer man svære plager seinere i livet. Min tante ble ikke behandlet og er nå nesten invalid pga dårlige hofter og rygg.

Og en liten fordel er at spedbarn blir lettere å holde med pute på. Ikke så dumt det... ;) Men 3-4 mnd raser av gårde, og den blir fort glemt.. :)

Jeg hadde pute som barn, og det var for 40 år siden. Både min søster og min bror hadde det også og det var for 50 år siden. Så dette har nok vært kjent i svært mange år. Problemet er at legene skal "knekke" i hoften for å sjekke om hoftekulene går ut av ledd eller ikke. Er det liten grad så er det vanskelig å få hoften til å hoppe ut av skålen, og dermed glipper noen unna.

Men er det oppdaget, så bør man absolutt bruke pute. Det er ikke vondt for barnet. OG mor lærer seg fort å håndtere barnet med pute. Og dersom man ikke bruker pute, risikerer man at ungen må i gips og strekk. Da er det mye vanskeligere å håndtere ungen. Og det er ubehagelig for barnet. Blir det ikke gjort noe, risikerer man svære plager seinere i livet. Min tante ble ikke behandlet og er nå nesten invalid pga dårlige hofter og rygg.

Skulle ønske jeg hadde en sånn pute da jeg var liten...

Back
Topp