Lille tassen på 6 mnd har slitt med forstoppelse hele livet. Begynte med malt, så svisker, så laktulose og nå movicol. Gått flere ganger til legen, men de sier bare «han er et forstoppelsesbarn» og så gjør de liksom ingenting. Ingenting hjelper, har fast avføring ca hver 4 dag, men han klarer ikke bæsje selv, det er jeg som må «pumpe han», ellers kommer det ingenting. Problemet er at nå har han (etter 6 mnd med smerter ved avføring) begynt å knipe igjen. Som selvsagt bare gjør vondt verre. I dag fikk han litt olje-glycerol klyster, og da slapp det litt endelig. Fikk iallefall ut, men var helt fælt. Jeg la press på magen, og når oljen endelig fikk virke klarte han ikke å knipe igjen mer, og presset/trykket på magen gjorde at bæsjen nærmest føyk veggimellom. Var 7 store (hver på str med 1-3 druer), harde klumper som kom ut. Skikkelig propper. Stakars unge. Han har det jo helt fælt. I natt lå han halvparten av kvelden og skreik og konstant strammet magen. Kan ikke skjønne at det ikke er noe legene kan gjøre. Han får masse vann, får Neocate erstatning, han får svisker, pærer, aprikoser - alt han spiser er liksom lakserende. Neste stopp er vel koffeinfri kaffe, altså, hva mer kan man gjøre?
Vært hos 4 forskjellige barneleger, uten bedring. Føler meg som en hypokonder som klager hele tiden, men når ungen hyler, da har jeg ikke stort valg.
Er det noen som har solskinnshistorier om forstoppelse som blir helt bra? Evt tips jeg ikke allerede har prøvd?
Føler med deg.
Har dessverre barn som har vært plaget med det samme.
Her er vår historie.
Jente født okober 2018, alt bra fra fødsel og ting virket veldig normalt, fullammet. Hun hadde kanskje en tendens til å kave litt for å få ut luft og avføring de første 3 mnd men det gikk likevel ganske greit.( så hun hadde nok allerede endel tendenser til utfordringer)
Tok dose 2 av rotavirus vaksinen ved 3 mnd alderen og ble fra den dagen forstoppet gikk da 12 dager før hun fikk av avføring, var tydelig preget, helsesykepleier hadde aldri hørt om det når jeg tok det opp med henne og hun var ikke veldig bekymret i starten pga det kan gå litt tid mellom avføring med fullamming. Dag 12 kom det ut flere steinharde kuler! Så hun var absolutt veldig forstoppet.
Etter det vedvarte dessverre forstoppelse problematikken, hun var fremdeles fullammet. Opplevde at vi ikke ble tatt helt seriøst av helsevesenet i starten for å være ærlig. Lege/helsesykepleie var nølende til hva vi skulle gi barnet i så ung alder. Fikk beskjed om å prøve vann fra 3 mnd - 4 mnd, malt fra ca 4 mnd til 5 mnd, sviskenos/aprikosmos fra ca 4-6 mnd. Fra 6 mnd etter fremdeles ingenting hjalp så fikk vi under tvil få prøve movicol.
Ble etterhvert henvist til sykehus for utredelse og ved 10 mnd alder fikk vi komme inn til barnelege på sykehus, ble da tatt flere ultralyder, røntgen med kontrast av tarmen, div blodprøver, forsøk på melkefri kost og generell utelukkelse. Vi fikk aldri noe svar, kommer sikkert heller aldri til å få det. men fikk utelukket alt alvorlig og hun har fått en generell magetrøbbel diagnose.
Er nå 5 år, har økt fra halv pose movicol jr fra alder 6 mnd -10 mnd til en hel pose movicol fra 10 mnd til ca 16 mnd og har siden 16 mnd gått på 2 poser movicol jr daglig. Gjør det enda og ser ut som hun kommer til å gå på det lenge også.
Vi har til tross for movicolen hatt mye problemer med vegring, hun har trengt mye hjelp til å få av seg avføring i lang tid så lenge hun var bleiebarn var eneste måten hun fikk tømt seg om hun hadde på seg bleie, og jeg satt å holdt ungen i en stilling hvor hun «sto på huk»
Netter har dessverre vært vanskelig hele livet hennes, og det er mye magens skyld, vi har hatt uendelig mange våken netter, spesielt i perioder hvor forstoppelsen virkelig har stått på som verst.
Vi opplever likevel at det har vært en gradvis bedring hele tiden, det har hjulpet at hun har blitt eldre, hun har forstått at det ikke hjelper å holde seg, har nå fått på plass gode do rutiner ( avføring hver kveld) og søvnen har da også heldigvis bedret seg.
Hun er selv veldig lei av å ta medisinen, vi har ved et par anledninger forsøkt å trappe ned litt, da har det blitt forstoppelse med en gang. så vi innser at hun ikke er klar for det enda.