Alvorlig celleforandring

Poten

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Hei :)

Har ett spm, regner ikke med å få ett ekspert svar, men kanskje noen har opplevd det samme.

Jeg var å tok celleprøver å svaret ble: uforklarlige celleforandringer.
Jeg måtte ta biopsi innen 6 uker.

Forrige tirsdag tok jeg biopsi. Gynekologen sa hun egentlig ikke trengte å vente på svar, for å se at dette var alvorlige celleforandringer.
Hun så dette veldig tydelig og sa jeg må operere vekk litt av livmorhalsen.
I tillegg har jeg symptomene på livmorhalskreft, utenom ett. Har og pcos, så symptomene går litt over i hverandre. Så kan i grunn ikke fokusere på det tror jeg.

Etter å ha komt hjem kommer jo selvsagt alle spm frem.

1:Siden hun så dette så tydelig, kan det allerede ha utviklet seg til kreft da? Eller så din gynekolog det veldig tydelig og, uten at det var videreutviklet seg?

2: har du født etter å ha fjernet litt av livmorhalsen? Komplikasjoner? Fødte du for tidlig?

3: hvor lang tid tok det før du fikk svar på biopsien?

Tusen takk for svar :))

Uff, jeg har ikke var på det du lurer på, men jeg håper noen andre har det. Jeg fikk selv beskjed via brev om å få tatt kontrollprøve, men dette har jeg glemt av. Skal gjøre det i kombinasjon med å få tatt ut spiralen snart, for ut fra det jeg leser på nettet er det antakelig ikke alvorlig.

Krysser fingrene for at alt går bra.

Ja, det må du gjøre. Er så viktig med disse prøvene.
Tusen takk :) har god tro på at det går bra. Om det skulle vært kreft er det nok i en veldig tidlig fase. Men hadde blitt redd selvom, for ordet "kreft" er vanvittig skremmende uansett :)

Det sies at livmorhalskreft utvikles veldig seint, derfor holder det at vi tar celleprøver hvert 3.år.. :-) Mest sannsynligvis er dette IKKE blitt kreft enda, men de vil jo veldig gjerne ta det bort før det utvikler seg til kreft.. :-)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

For de som har
Det sies at livmorhalskreft utvikles veldig seint, derfor holder det at vi tar celleprøver hvert 3.år.. :) Mest sannsynligvis er dette IKKE blitt kreft enda, men de vil jo veldig gjerne ta det bort før det utvikler seg til kreft.. :)

For de som har celleforandring anbefales det 1 gang i året, eller oftere- kommer an på graden :)

Ingen som har opplevd det samme? :)

Jeg tar prøver 1 gang i året pga at jeg har hatt endringer og pga at jeg har genet for livmorhalskreft, livmorkreft og eggstollkreft. Her så sa de at siden ting ikke har endret seg siden sist var det ingen fare.Så her har de bare oppfølging som de sier.
Her så har jeg fått tilbudet om å få fjernet alt når jeg bestemmer meg for å ikke få flere barn

Her så fikk jeg som svar da de fjernet litt av livmorhalsen at ved en graviditet så kunne det tenkes at de måtte sette noen sting for at det ikke skulle bli åpning til livmoren

Fra de tok biopsi til svar gikk det under 2 uker

Jeg tar prøver 1 gang i året pga at jeg har hatt endringer og pga at jeg har genet for livmorhalskreft, livmorkreft og eggstollkreft. Her så sa de at siden ting ikke har endret seg siden sist var det ingen fare.Så her har de bare oppfølging som de sier.
Her så har jeg fått tilbudet om å få fjernet alt når jeg bestemmer meg for å ikke få flere barn

Her så fikk jeg som svar da de fjernet litt av livmorhalsen at ved en graviditet så kunne det tenkes at de måtte sette noen sting for at det ikke skulle bli åpning til livmoren

Oki. Det tryggeste for deg blir vell å fjerne alt da- når du er sikker på at du er ferdig. Samtidig så skal man være helt klar for å gjøre det :)

En venninne fortalte meg om den metoden, det er jo kjempe bra at det finnes muligheter :)

Under 2 uker? Det gikk kjapt. Hadde vært greit å få kjapt svar. Blir smågal av ventingen :|

Hva slags symptomer har du? Jeg hadde celleforandringer for noen år siden, måtte ta prlve en gang i halv året. Men det stabiliserte seg selv etterhvert.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hva slags symptomer har du? Jeg hadde celleforandringer for noen år siden, måtte ta prlve en gang i halv året. Men det stabiliserte seg selv etterhvert.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Symptomene er:
-Uregelmessig/uteblitt mens (dette kan og komme av pcos)
- økt utflod (ganske masse). Har ikke sopp etc da alt er sjekket og fint.
- blodig utflod
- smerter- kjennes ut som sterke el smerter (kan og komme av pcos)
- oppblåst/ubehag i magen store deler av døgnet.
Ingenting her er konkret at dette er 110% symptomer, da symptomene på kreften kan bety så masse annet. :)
Men 1 ting er 110% sikkert, og det er at jeg må operere... Venter bare på timen og resten av resultatene. :)

Oki. Det tryggeste for deg blir vell å fjerne alt da- når du er sikker på at du er ferdig. Samtidig så skal man være helt klar for å gjøre det :)

En venninne fortalte meg om den metoden, det er jo kjempe bra at det finnes muligheter :)

Under 2 uker? Det gikk kjapt. Hadde vært greit å få kjapt svar. Blir smågal av ventingen :|
ja er nok det trygeste, men så er det det å vite 100% at en ikke ska ha flere også. Så har sagt at jeg drøyer i hvertfall til jeg er 36 før jeg sier at det ikke blir flere.SÅ da får tiden se, og bare følge opp oppfølgingen på gyn med prøver og slikt

For de som har

For de som har celleforandring anbefales det 1 gang i året, eller oftere- kommer an på graden :)

Ingen som har opplevd det samme? :)

Jeg har hatt celleforandringer selv, og tok celleprøve året etter, og når den var fin så venta vi to år.. :-)

Jeg har hatt celleforandringer selv, og tok celleprøve året etter, og når den var fin så venta vi to år.. :)

Det er jo forskjellige typer/grader celleforandringer. En "vanlig" celleforandring krever ikke mer oppfølging enn det. Anderledes med alvorlig celleforandring. Håper forandringene dine holder seg stabile da, bra du følger det opp når du skal :) :)

ja er nok det trygeste, men så er det det å vite 100% at en ikke ska ha flere også. Så har sagt at jeg drøyer i hvertfall til jeg er 36 før jeg sier at det ikke blir flere.SÅ da får tiden se, og bare følge opp oppfølgingen på gyn med prøver og slikt
Det forstår jeg veldig godt. Man skal være rimelig sikker i sitt valg da. Håper det vil gå bra, at ting holder seg i "fred" hos deg :)

Jeg har fjernet livmorhalsvedheng ved laser operasjon pga celleforandring.
Er nok ikke utviklet til kreft enda, da det er mye mer som må gjøres enn å fjerne livmorhalsvedheng. Jeg har født alle mine barn før termin, 2 før operasjonen og 3 etter.
Husker desverre ikke hvor lang tid...

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg fikk celleforandring 1 etter fødsel.. Den utvikeætet seg til grad 2.. Så grad 3.. Og grad 3 er forstadie til kreft.., men er IKKE kreft! Tar mange år før det utvikles.. Mener gynekologen sa oppmot 10 år jeg.

I forbindelse var jeg på a hus og tok en laserkognesjon.. Da ble det borte. Gikk til jævlige kontroller hver 6 mnd.. Så 1 gang hvert år :)

Venninnen har fått en litt større del fjernet.. Har bært frem 2 barn etter dette :) gikk fint.. Men første man ble det prematur fødsel... 3-31/2 mnd for tidlig. Mye sengeliggende under svangerskap siden trappen var så kort..

Lykke til :)

hvordan fant du ut at du hadde det genet?
tar dem da bare en vanlig blodprøve?
lurer fordi de fleste kvinner på min mors side har hatt livmor kreft.

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

hvordan fant du ut at du hadde det genet?
tar dem da bare en vanlig blodprøve?
lurer fordi de fleste kvinner på min mors side har hatt livmor kreft.

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app
Det ble tatt en blodprøve samtidig som de også tok en vevsprøve av livmoren

her så har jeg en bestemor som døde av det, tante og mor mi har mått fjernet alt pga kreft

Det ble tatt en blodprøve samtidig som de også tok en vevsprøve av livmoren

her så har jeg en bestemor som døde av det, tante og mor mi har mått fjernet alt pga kreft
Takk for svar da skal jeg spørre min lege om det neste gang, har ei tante som døde av kreft men det var gått så langt at det var vanskelig å finne ut hvor det kom ifra, min mormor overlevde livmor kreft mens hennes mor døde av det ( er de i familien som jeg har møtt og husker, er vist flere også)

Hei :)

Har ett spm, regner ikke med å få ett ekspert svar, men kanskje noen har opplevd det samme.

Jeg var å tok celleprøver å svaret ble: uforklarlige celleforandringer.
Jeg måtte ta biopsi innen 6 uker.

Forrige tirsdag tok jeg biopsi. Gynekologen sa hun egentlig ikke trengte å vente på svar, for å se at dette var alvorlige celleforandringer.
Hun så dette veldig tydelig og sa jeg må operere vekk litt av livmorhalsen.
I tillegg har jeg symptomene på livmorhalskreft, utenom ett. Har og pcos, så symptomene går litt over i hverandre. Så kan i grunn ikke fokusere på det tror jeg.

Etter å ha komt hjem kommer jo selvsagt alle spm frem.

1:Siden hun så dette så tydelig, kan det allerede ha utviklet seg til kreft da? Eller så din gynekolog det veldig tydelig og, uten at det var videreutviklet seg?

2: har du født etter å ha fjernet litt av livmorhalsen? Komplikasjoner? Fødte du for tidlig?

3: hvor lang tid tok det før du fikk svar på biopsien?

Tusen takk for svar :))

Heisan

i 2007 fikk jeg også påvist alvorlig celleendring. Det gikk bare en drøy uke fra jeg hadde biopsien til jeg fikk brev med time for operasjon. Akkurat som deg fikk jeg tilbakemelding fra han som tok biopsien rett etterpå at jeg bare kunne forebrede meg på operasjon siden han fint kunne se at det var celleendringer. MEN han påpekte veldig klart at selv om han kunne se endringer så var det ikke det samme som kreft!! Selv om det blir påvist alvorlig cellendringer kan det ta mange år før det utvikler seg til kreft. Men man handler raskt for at slikt ikke skal få skje :)

Jeg fjernet en god del. I ettertid har jeg ikke hatt andre komplikasjoner enn at jeg kan blø bittelitt hvis jeg har "røff sex", altså at det blir støting mot livmorhalsen. Operasjonen påvirket ikke svangerskapet mitt, jeg bar frem en stooor jente på ca 4,5kg uten problemer som kunne skyldes operasjonen. :-D

Back
Topp