Altså HJELP MEG!

Navaje

Forelsket i forumet
Jeg har en lege som er over gjennomsnittet opptatt av steinalderkosthold. Han er utrolig dyktig, og den ENESTE som tok meg serriøst da jeg var overbevist om at jeg har hormonelle forstyrrelser. Problemet er bare det at jeg fkkk igjen prøvesvar på SHBG som var alt for lave og det er jo et tegn på pco, og han mener at det bare er å kutte karbohydrater og sukker osv. Er ikke overvektig, men ikke tynn heller. Syklusen er alt fra 36-41 dager.

. Er det noen fler prøver man kan ta for å sjekke? Orker ikke bruke penger på ultralyd, da jeg får ivf hjelp om 4 måneder om det ikke skulle klaffe:) er her kanskje noen andre med erfaring på lavt shbg?

Jesus, bytt lege! Sånne meninger er ikke verd lufta de blir ytra med altså.

Du kan ta AMH, fsh og østradiol. Det viser litt status på tilstanden med kvalitet og mengde. Høy AMH kommer til å vise om du har pco/pcos.

Nå kommer jeg sikkert ikke til å bli likt her, men legen har et poeng.
Fertiliteten synker for hvert år og forskerne har gjort mange studier som viser at kosthold og livsstil er mye av grunnen.
Nå er jeg ei overvektig dame med PCO/PCOS som sliter med infertilitet. Bare så det er sagt ;)
Sukker og karbohydrater har en veldig negativ effekt på kroppene våre. Spesielt på fertiliteten. Det samme har nikotin og alkohol. Det har også en negativ effekt på blodsukkeret, humøret og "lykkefølelsen"
Mange ernæringsfysiologer og klinikker anbefaler at man kutter nikotin, alkohol og prøve å ha et lavkarbo kosthold 3mnd før oppstart. Samt trening og en aktiv hverdag.
Dette har vist å gi bedre kvalitet på egg og sædceller.
For meg frister ikke steinalderkosten, men jeg vet det vil øke sjansene mine.
For meg er mat glede, så det sitter mentalt.
Jeg elsker brød, sjokolade og brus. Men jeg vet også at det er vaner jeg må vri om på før neste forsøk.

Nå kommer jeg sikkert ikke til å bli likt her, men legen har et poeng.
Fertiliteten synker for hvert år og forskerne har gjort mange studier som viser at kosthold og livsstil er mye av grunnen.
Nå er jeg ei overvektig dame med PCO/PCOS som sliter med infertilitet. Bare så det er sagt ;)
Sukker og karbohydrater har en veldig negativ effekt på kroppene våre. Spesielt på fertiliteten. Det samme har nikotin og alkohol. Det har også en negativ effekt på blodsukkeret, humøret og "lykkefølelsen"
Mange ernæringsfysiologer og klinikker anbefaler at man kutter nikotin, alkohol og prøve å ha et lavkarbo kosthold 3mnd før oppstart. Samt trening og en aktiv hverdag.
Dette har vist å gi bedre kvalitet på egg og sædceller.
For meg frister ikke steinalderkosten, men jeg vet det vil øke sjansene mine.
For meg er mat glede, så det sitter mentalt.
Jeg elsker brød, sjokolade og brus. Men jeg vet også at det er vaner jeg må vri om på før neste forsøk.

Ikke sikkert det er så dumt nei!

Jeg kan jo ikke si sikkert at det var det som gjorde utslaget, men vi ( begge to) kuttet ut all nikotin og alkohol akkurat før vi skulle i gang med prøverør, i tillegg ned med søtmatinntak og opp med fisk, grønnsaker og frukt.
Mannen sine svømmere forbedret seg i antall ( men ikke motilitet) fra 5 mill/ ml - 10-11-12 og etter fire år nesten 18 mill/ ml.

Og jeg ble gravid på innsetting nr 3, nr 4, nr 5 og nr 6, selv om jeg mistet den første og den tredje.

Så kan jo være noe i den innsatsen vi la i det?

Mannen tok også sink og folat.

Vi ville gjøre alt vi kunne for at det skulle gå bra når innsatsen ble så høy i utgangspunktet.

Men vi kan altså ikke si at det var dette som gjorde utslaget. Syns uansett det er ganske deilig å være avholds fortsatt nå fem år etter.

Sukker og karbo er jo selvfølgelig ikke bra for fertiliteten, men man skal heller ikke presentere å kutte det ut som en løsning på pco/pcos-problematikken for man blir aldri frisk av det! For noen fungerer det med letrozolwhatnot og det å legge om kostholdet men kvaliteten på eggene når man har så altfor mange og ikke blir kvitt dem blir nok aldri optimal ved å kutte det ut. Så at det kommer en lege å sier at det "bare er å kutte ut sukker og karbo", er en forbanna uting. Ta heller tak i problemet og arbeid ut en plan som faktisk kan hjelpe en med pco/pcos å bli gravid, med omlegging av kosthold, tilrettelegging, hormoner og vis at man ikke er så helv*** enspora at man tror man er guds gave til fertilitetsnorge med å si at kostholdet har alt å si. Da ville jeg heller blitt henvist til en gynekolog som har peiling og som ikke bare synser.

Jeg kjenner faktisk ei med pco som ikke ble gravid, avbrutte ivf-forsøk også. Men så begynte hun på lavkarbo og ble gravid på vanlig måte:woot: Jeg skal ikke anbefale noen noe som helst, men tydelig mye karbo og spesielt sukker ikke er helt heldig for fertiliteten. Heller ikke koffein.

Når leger gir kostholdsråd for pcos, er det nok ofte med tanke på å minske symptomene sånn til dagen. Min gynekolog var tydelig på dette da vi gikk til utredning. Han sier at Lavkarbokosthold kan bidra (for mange) til å feks få mer normale sykluser, mindre uønsket hårvekst osv. Mer normale sykluser vil jo kunne gjøre det enklere for hver enkelt å finne ut om man faktisk har eggløsning. Jeg kunne ha sykluser på opp mot 100 dager en periode. Da gidder man ikke eggløsningstester hver dag... Jeg kuttet karbohydrater en liten periode fjor - det ga utslag på kortere sykluslengde nesten med en gang.

Takk for svar alle sammen!
Joda, jeg tror så absolutt at det kan hjelpe. Jeg bare ønsker å få det svart på hvitt om det er pco.. Jeg aaaner ikke hva jeg skal spise om jeg skal legge opp til lavkarbo engang:p
Jeg ble naturlig gravid i Januar, men mistet i MA i Mars :/

Back
Topp