Alternativer til pakkekalender

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Noen som har noen gode forslag?

Og dere som ikke vil ha pakkekalender til barna, hva sier barna om det? Tenker på litt større barn, skjønner jo at en 2åring uten søsken ikke akkurat etterlyser pakkekalender.

Av ulike årsaker, økonomiske men også mine tanker om hva julehøytiden skal være og ikke minst det høye forbruket vi har som av miljøhensyn må ned, har jeg ikke lyst til å ha pakkekalender hos oss. Men det er jo fint å gjøre noe litt eksta kos ut av adventstida som ikke er veldig kostbart :)
Kanskje aktiviteter sammen, osv? Eller en rebus med ledetråder for hver dag og en pakke bare den 23. Feks? Hva har dere gjort?

I år er vår under 2,så han skjønner jo ikke helt jul enda, så vet ikke om jeg ordner så mye. Men noe hadde jo vært fint!
 
Vi har hatt rampenisse og kalenderbøker. I fjor hadde vi Mumitrollkalender med 24 små bøker, og den slo veldig an.

Her har vi aldri hatt pakkekalender, så de har heller ikke etterlyst det (enda) :) De er 3, snart 6 og snart 8. Når rampenissen er her er det riktignok en liten overraskelse innimellom, for eks sokker eller andre ting de trenger, men stort sett har han funnet på noe morsomt eller han legger igjen et hint om hva vi skal gjøre: kakeform (bakedag), en julefilm vi kan se sammen, et bok, spill osv. På julaften får de en liten gave hver sammen med avskjedsbrev.
 
Julekake-kalender.

Eldste på 8 får ikke pakkekalender i år. Han synes det er helt greit.
 
Jenta mi på snart 5 har aldri fått pakkekalender, kun kalender med luker med bilder under. Hun har bursdag i desember så hun får nok gaver i desember. Selv om hun får langt færre enn de fleste barn sikkert. Vil heller at hun skal få noen få ordentlige ting enn masse ræl og plast :)

Det samme kommer til å gjelde ettåringen.

Men vi får se hva som skjer når de blir eldre. Kanskje finner vi en med 24 små bøker (jeg hadde en slik når jeg var liten) for eksempel :)
 
Lillegutt er bare to år så han skjønner ikke greia med jul uansett. Men har ikke planer om å ha pakkekalender. Er jo som regel noe ræl som blir putta i de uansett.
Mulig at vi kjøper en pakke havrekjeks så han får en kjeks hver dag om vi i det hele tatt gjør noe :p
Når han blir eldre så får vi se an hva vi gjør
 
Rampenissen kom i barnehagen, det var stas!
Hjemme har vi pakkekalender, men fyller en del luker med praktiske ting de uansett må ha (sokker, undertøy, tannkrem, tannbørste). Og tenkte å ha aktiviteter i en del luker.
Vet om noen som lånte 24 små bøker på biblioteket.
Og det finnes sånne julebøker som er ferdig hvor historien har 24 kapitler
 
Vi lager aktivitetskalender hvert år, gjort i 4-5 år nå. Ungene er 6,5, snart 5 og 9 mnder (yngste har ikke erfaring med det ennå da).
De gleder seg til det hvert år. :)
Mye er relativt gratis, som pynte til jul, pynte juletre, bake pepperkaker, juleverksted etc. Har og teaterbilletter til putti plutti pott (får gratis hvert år), jukefilmer, spillkveld, ski/skøyter/snømann (væravhengig) etc. Fin måte og få gjort koselige ting sammen. Hadde 2-3 pakker et år eller to, men ungene fokuserte for mye på det så det ble negativ.
 
Vi har begge deler, gaver og aktiviteter.
Her er noen forslag til aktiviteter:

Bildebingo
Akedag
Bakedager, en med besøk av venner
Juleverksted
Julepynt til å pynte barnerommet sammen
Julefilmkveld
Ordne bål ute og lage smores
Sette ut julegrøt til nissen
Hente juletre (om man ikke har plast)
Skitur
Lage islykt /snølykt
Dra på badeland eller liknende
Overnatting hos besteforeldre med julekos
Lese julefortelling sammen

I pakkene så har vi gjerne også ting som de uansett ville fått feks. Klær, votter ol. Litt leker også, men mye nyttig.
 
Vi har aktivitetskalender og frøkna på snart 13 år elsker det, han på 4 vet ikke om annet :)
 
Vi har kombinert pakke og aktivitets kalender. Noen dager får de ting inni og noen dager er det en aktivitet. Bakedag, pyntedag osv. Lørdager ser vi julefilm, så da ligger det en sånn liten sjokoladenisse inni og bilde av hvilken film. Mine er 4, 10 og 11 år.
 
Vi har En gavekalender på deling. Så får alle pakke hver 4. Dag. På julaften er det en større gave til alle
Feks en film

Rampenisen er et godt altermnativ
 
Noen som har noen gode forslag?

Og dere som ikke vil ha pakkekalender til barna, hva sier barna om det? Tenker på litt større barn, skjønner jo at en 2åring uten søsken ikke akkurat etterlyser pakkekalender.

Av ulike årsaker, økonomiske men også mine tanker om hva julehøytiden skal være og ikke minst det høye forbruket vi har som av miljøhensyn må ned, har jeg ikke lyst til å ha pakkekalender hos oss. Men det er jo fint å gjøre noe litt eksta kos ut av adventstida som ikke er veldig kostbart :)
Kanskje aktiviteter sammen, osv? Eller en rebus med ledetråder for hver dag og en pakke bare den 23. Feks? Hva har dere gjort?

I år er vår under 2,så han skjønner jo ikke helt jul enda, så vet ikke om jeg ordner så mye. Men noe hadde jo vært fint!
Vi har en gutt på samme alder, og her blir det nok en sånn billig sjokoladekalender. Vil han skal ha den stasen, forventning om morgenen og også lære å vente på neste bit. Bitene er jo ikke store,det er billig og handler mest om den lille kosen og forventningene. :)
 
Back
Topp