Alternativer til lystgass

mageboeren

Betatt av forumet
Jeg vet at både Ullevål og Rikshospitalet nå har sluttet med lystgass.
Noen som kjenner til alternativene, foruten epidural og hvordan det fungerer?

Har lest at badekar og akupunktur er gode alternativer.
Har aldri født et barn før, og jeg vet ikke helt hva som venter meg. Kjenner jeg gruer meg til å ikke kunne ha tilgang på lystgass allikevel.
Tror jeg har lyst til å sitte i badekar, men så er det jo på et travelt sykehus og i travle tider jeg skal føde...haha håper det går fort.

Saltvannspapler kan man bare glemme. Virker ikke og gjør vondt å sette. Har aldri prøvd lystgass. Jeg skal prøve å klare meg uten noe, Evt varmtvann. Går ikke det blir det epidural. Epiduralen Virka dårlig forrige gang og hadde ikke lyst til å bade underveis. Satser på at det går fort og at jeg har sovet godt når det setter i gang.

Det som er dritt med badekar, er at man må opp for å føde om man ikke føder på abc. Var kald hele fødselen, så det frista lite å måtte gå opp igjen med rier

Måtte sjekke opp om sykehuset her har lystgass enda, det har de heldigvis. For meg så funka badekar veldig fint med første, hadde vært litt gøy å prøve å føde i vann. Kanskje dette blir gangen..

Saltvannspapler kan man bare glemme. Virker ikke og gjør vondt å sette. Har aldri prøvd lystgass. Jeg skal prøve å klare meg uten noe, Evt varmtvann. Går ikke det blir det epidural. Epiduralen Virka dårlig forrige gang og hadde ikke lyst til å bade underveis. Satser på at det går fort og at jeg har sovet godt når det setter i gang.

Herregud jeg leste vitaminvann istedenfor varmtvann xD haha så for meg sånn vitaminvann du får kjøpt på Narvesen :P

Hihi....da jeg skrev lystgass foreslo telefonen kunstgress ;-) vitaminvann hadde vært noe...

Jeg sier gjerne jatakk til epidural, men det rakk jeg ikke sist. Ikke fikk jeg være i badekar heller pga ungen måtte ha elektrode på hode ford han var stresset. Det gikk jo fint uten epidural og under forløsninigen brukte jeg ikke lystgass en gang, men jeg tar gjerne det de har å tilby denne gangen også:-)

Under sist fødsel så gikk vannet i senga.... Jeg måtte dusje av meg litt fostervann før jeg fikk på meg noen klær. Det var så deilig å stå i dusjen med det varme vannet, kom meg nesten ikke ut derfra. Så varmt vann lindrer absolutt,

Jeg har også hørt at saltvannspapler "er no dritt" :P Prøvde det ikke selv, kommer heller ikke til å gjøre det.

Prøvde ei rie med lystgass sis, funket ikke på meg.. Ble bare uvel, så for meg er det ikke noe savn :)
Jeg fødte uten smertelindring, og kommer til å prøve på det denne gangen også :) Kom meg så sinnsykt raskt etter fødselen, og velger å tro at det har noe med det å gjøre :)

Hva er saltvannspapler?
Sånn som jeg har forstått det, så er det saltvann som sprøytes inn i huden der det gjør vondt... Dette skal visst gjøre veldig vondt, slik at vi selv begynner å frigi endorfiner :)

Sånn som jeg har forstått det, så er det saltvann som sprøytes inn i huden der det gjør vondt... Dette skal visst gjøre veldig vondt, slik at vi selv begynner å frigi endorfiner :)

Er det ikke steriltvannspapler det heter? Det vil i hvertfall være mer ubehagelig enn saltvann, det svir nok god under huden, i motsetning til saltvann som kun vil sprenge. Mulig jeg tar feil da.

Hilsen sykepleier'n :p

Jeg brukte lystgass mye sist, men følte ikke det hjalp noe særlig mot smerten(den var nok godt "utvannet" med oksygen), det var mer noe jeg brukte for å kontrollere pusten.. :)

Kan anbefale akupunktur om de tilby det! Det var den eneste formen for lindring jeg fikk sist gang, og de bl satt på punkter som skulle gi mindre smerte og mer ro. Det hjalp nok ikke så mye på smerten, men jeg hadde en fantastisk ro i kroppen mellom riene, så det gjør jeg gjerne denne gangen også :)

Det er nok sterilt vann jeg mener.... De sprøytet inn noe like under huden. Føltes som vepsestikkx10. Deretter sved det i iallfall 15sek. Kjente ikke at det hjalp på riene. Det eneste det gjorde, var at jeg hadde vondt et annet sted i tillegg. Akupunktur kunne vært spennende å prøve. Gjør de det på Ullevål?

Fikk lystgass med førstemann men endte opp med å kaste maska etter jordmor og ropte at den forbanna maska prøvde å kvele meg, haha. :p Fikk aldri tilbud om noe spesielt egentlig, og det skuffer meg. Men kan være fordi jeg lå å kasta opp 7 timer i strekk før det endelig fikk fortgang igjen. Fikk dusjen da, men samboer greide jo aldri å spyle varmtvann på riktig plass så jeg ble bare så sint. Hadde alt for intense smerter til å kunne gjøre flere ting på en gang. Var lykkelig over å endelig få epidural, for da slutta jeg å kaste opp mellom hver rie. Men sterilvannspappler ble ikke anbefalt i barselgruppen min iallefall. :)

Lystgass prøvde jeg såvidt med førstemann, men blei bare dårlig..! Det som funka best for meg var varme og massasje..!
Jeg fikk varmepose å legge i ryggen, noe som var herlig!
På fødestua var det en sånn elg med håndtak og hjul til å massere med.. (om noen skjønner hva jeg mener) Den blei samboeren min instruert til å bruke, og det og var herlig!
For meg funka verken akupunktur eller lystgass.. Håper å klare meg uten noenting denne gangen og..

Back
Topp